Svar: Hvor meget skal man tumle?

23. marts 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære M

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du synes jeg plejer at give konkrete svar :) Det er dog meget svært at give helt konkrete retningslinjer for, hvor meget man skal tumle med sit barn...

Det skal helst komme naturligt, når man tumler. Det skal være sjovt, hyggeligt og rart for både barn og forældre, og det er vigtigt, at du hele tiden aflæser, hvordan din dreng reagerer, på det du og han gør sammen. Det nytter derfor ikke, at du giver ham ture med hovedet nedad 5 gange, hvis han tydeligvis ikke bryder sig om dette, så er det måske fint at forsøge 1-2 gange, indtil han er mere tryg ved det. Modsat, kan du også gøre det flere gange, hvis han synes det er rigtig sjovt, og I begge nyder det...

Du skal forsøge at se døgnet inddelt i vågne aktive perioder og perioder, hvor I så kobler fra, finder roen og hjælper ham til at sove. Dagen skal helst bestå af forskellige former for aktivitet og leg - så I både tumler, triller, øver motoriske lege og også synger, læser bøger osv. Ligesom der naturligt også vil være måltider, bad og lignende, som er gode aktiviteter - og så skal der også være plads til, at han nogle gange hygger sig og leger for sig selv.. hvor du blot er i nærheden, men ikke er ...

Annonce

... direkte på ham.

Tumlelege er vigtige, de styrker hans motoriske udvikling, styrker hans nervesystem, hans sanseapparat - og de giver også gåpåmod, hvilket er vigtigt. Men det skal naturligt være i en balance med alle mulige andre former for stimuli, som også er vigtige. Og du skal vurdere, hvormeget din dreng synes er sjovt, og hvad han virker til at nyde og have behov for.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skal også hele tiden ændre måden I tumler og leger på, så det I gør sammen passer til din drengs alder og udvikling. For børn i 12-18 måneders alderen er det f.eks. ofte støtte i at rejse sig og begynde at gå, tage de første skridt på egen hånd. Det er at øve motoriske færdigheder med kroppen - kravle, skubbe, trække, øve sin balance, danse til musik.. Det er også at spise selv, øve sig i at spise med fingrene, med gaffel og hen af vejen med en ske, at kunne drikke af en kop. Ligesom sproget skal stimuleres og støttes, så ordforrådet og lysten til at tale hele tiden udvikles... Når det er sagt, må I naturligvis også meget gerne stadig lave forskellige brydekampe med ham, gynge ham, svinge ham, slå koldbøtter osv. Jo mere jo bedre, så længe han kan lide det :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren