Svar: Hvor meget skal man tumle?
23. marts 2020
Alder:
12 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du synes jeg plejer at give konkrete svar :) Det er dog meget svært at give helt konkrete retningslinjer for, hvor meget man skal tumle med sit barn...
Det skal helst komme naturligt, når man tumler. Det skal være sjovt, hyggeligt og rart for både barn og forældre, og det er vigtigt, at du hele tiden aflæser, hvordan din dreng reagerer, på det du og han gør sammen. Det nytter derfor ikke, at du giver ham ture med hovedet nedad 5 gange, hvis han tydeligvis ikke bryder sig om dette, så er det måske fint at forsøge 1-2 gange, indtil han er mere tryg ved det. Modsat, kan du også gøre det flere gange, hvis han synes det er rigtig sjovt, og I begge nyder det...
Du skal forsøge at se døgnet inddelt i vågne aktive perioder og perioder, hvor I så kobler fra, finder roen og hjælper ham til at sove. Dagen skal helst bestå af forskellige former for aktivitet og leg - så I både tumler, triller, øver motoriske lege og også synger, læser bøger osv. Ligesom der naturligt også vil være måltider, bad og lignende, som er gode aktiviteter - og så skal der også være plads til, at han nogle gange hygger sig og leger for sig selv.. hvor du blot er i nærheden, men ikke er direkte på ham.
Tumlelege er vigtige, de styrker hans motoriske udvikling, styrker hans nervesystem, hans sanseapparat - og de giver også gåpåmod, hvilket er vigtigt. Men det skal naturligt være i en balance med alle mulige andre former for stimuli, som også er vigtige. Og du skal vurdere, hvormeget din dreng synes er sjovt, og hvad han virker til at nyde og have behov for.
Du skal også hele tiden ændre måden I tumler og leger på, så det I gør sammen passer til din drengs alder og udvikling. For børn i 12-18 måneders alderen er det f.eks. ofte støtte i at rejse sig og begynde at gå, tage de første skridt på egen hånd. Det er at øve motoriske færdigheder med kroppen - kravle, skubbe, trække, øve sin balance, danse til musik.. Det er også at spise selv, øve sig i at spise med fingrene, med gaffel og hen af vejen med en ske, at kunne drikke af en kop. Ligesom sproget skal stimuleres og støttes, så ordforrådet og lysten til at tale hele tiden udvikles... Når det er sagt, må I naturligvis også meget gerne stadig lave forskellige brydekampe med ham, gynge ham, svinge ham, slå koldbøtter osv. Jo mere jo bedre, så længe han kan lide det :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske