Svar: 10 måneder og fortsat kun skemad
30. januar 2020
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I allerede har gjort rigtig meget og som om, at du har været meget opmærksom på din drengs mundmotoriske udvikling. Han har fået klippet både læbe- og tungebånd. Han er set af både talepædagog og ergoterapeut, og du har fulgt og følger stadig alle de råd, du har fået omkring spisning og tale...
Du fortæller også, at din dreng viser naturlig interesse for mad. Han leger med alt, dufter til det, putter i munden og vil gerne smage og gumle.. men det falder ligesom ud af munden på ham igen. Han har ikke rigtig lært sig teknikken endnu. Men spørgsmålet er, om ikke det kommer :)
Du nævner, at han ikke længere trækker sin tunge mod højre, og han virker mere afslappet i sin mundmuskulatur, end han tidligere har gjort. Som jeg læser dette, så tyder det på, at han tidligere har haft svært ved at styre og bruge sin tunge korrekt, ligesom han måske har haft svært ved at forme læberne omkring skeen og maden, og måske har han også haft svært ved at lave de rigtige tyggebevægelser med sin kæbe, fordi han har haft en del spændinger i munden; men det at hans tunge- og læbebånd nu er klippet, giver ham mulighed for at kunne dette bedre - det er dog kun 2 uger siden at han fik dette ordnet, og jeg tænker derfor, at du er nødt til at give ham lidt tid til at lære det.
Det er rigtig vigtigt, at du stadig giver ham skemad, så han får de næringsstoffer, som han naturligt har behov for. Det er vigtigt, at du giver ham så varieret en kost som muligt, så han stadig får mange forskellige smagsoplevelser. Når du serverer mad for ham, så prøv at holde de forskellige fødevarer lidt adskilt, så smagene varierer lidt undervejs i måltider, og det hele ikke er blandet sammen i en stor masse - netop for at han vænnes til forskellig smage, og du derved forebygger kræsenhed senere hen :)
Prøv også med forskellige konsistenser - som du allerede gør - så han får mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gumle på, opbløde med spyt og gnaske i, men så også han får små hapsere og mad med lidt mere bid, mad der er moset med en gaffel, og som kræver lidt mere tyggemodstand. Også selvom det ofte spyttes ud og ikke synkes, så er det rigtig god træning.
Prøv med lidt forskellige temperaturer, så han nogle gange tilbydes varm mad og andre gange også tilbydes kold mad. Kold mad er naturligt rugbrød mv, men det kan også være mere kold mad som is, frugtgrød med mælk, eller måske en lille portion A38 (max 100 ml) med lidt fint revet æble eller frugtmos som topping. De forskellige temperaturoplevelser kan også være med til at stimulere ham mundmotorisk.
Prøv med både hjemmelavet og færdiglavet babymad, da konsistensen kan variere meget, og da han på den måde også smager noget forskelligt. Fortsæt med at give ham mad i hånden, som nu - og prøv også med forskelllige "babypuffer" og "chips", som kan kan købe specielt til babyer, prøv med lidt rosiner, evt. en rosinbolle, som han kan sidde og pille rosiner ud af, så du hele tiden støtter op omkring hans nysgerrighed og lyst til at putte i munden, smage osv. Også selvom det kommer ud igen :)
Jo mere forskelligt du kan give, jo bedre er det. Det er vigtigt at udnytte at hans vindue i forhold til ny smag og konsistens står åbent lige nu... Det kan godt være, at hans mundmotoriske udvikling svarer til et barn på 6-7 måneder - og det er helt okay - det er dog en kæmpe fordel, at han er 10 måneder, fordi det giver dig mulighed for at give ham stort set alle former for fødevarer - og jo mere forskelligt, jo bedre vil det være :) Også selvom han stadig får det meste som mos :)
Det lyder også som om, at han sprogligt faktisk er rigtig fint med. Du fortæller, at han siger mama, baba, gok gok, gu gu, og det er super!Faktisk er det ret flot, at han kan sige "g" lyde, da disse lyde ofte ligger senere og kan være svære for mange børn :)
I 4-7 måneders alderen vil man gerne have, at barnet har det, man kalder vokalisk pludren, som f.eks. er "aaa", "iiii" og konsonant-vokalisk pludren" som f.eks. "mmmaaa" og "mimimi". Og i 7-12 måneders alderen vil man gerne høre kanonisk pludren, som netop er f.eks. "mama", "dada", "baba".. præcis som din dreng gør, så her er han altså rigtig fint med :) Faktisk synes jeg, at det er ret flot, at han pludrer så godt efter at "være blevet klippet", da den nye tungestilling og plads i munden naturligt vil kunne påvirke hans sprog. Det kan kræve ny tilvænning, og det tager naturligt tid at finde ud af at lægge tungen og forme læberne på en ny måde :)
De "gok gok" lyde han laver, lyder som om, at I måske har talt om kyllinger, høns, haner, og det vil netop være rigtig godt, at du nu begynder at sætte lidt dyrelyde på forskellige billeder. Det kan være katten som siger "miav", fuglen som siger "piiip", hunden som siger "vov-vov" osv. Ligesom han kan begynde at forstå små opfordringer som at "klappe" eller "vinke"... De fleste børn vil omkring 1 års alderen begynde at sige enkelte ord som f.eks. "hej", ligesom de vil reagere på deres eget navn eller måske ryste på hovedet i betydningen "nej"... Det vil være helt naturligt, at han forstår langt mere end han selv siger.
Det lyder for mig som om, at det kommer stille og roligt. Der sker hele tiden fremskridt, og din dreng udvikler sig i rigtig fin retning - men han har brug for at gøre det i sit eget tempo, hvilket er helt i orden. Der er lige nu ikke nogen alarmklokker som ringer hos mig...:)
Du skal naturligvis støtte ham så godt du kan, følge alle de råd, som du har fået af talepædagog og ergoterapeut og holde fast i, at han er rigtig godt igang. Han behøver ikke følge alle andre, det vigtigste er, at du hele tiden kan fornemme, at der sker en udvikling, og at han gradvist bliver bedre til at spise - og det overordnede mål er, at han skal blive ved med at være glad for mad :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske