Svar: Tandbørstning problem
3. januar 2020
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du/I er bestemt ikke de eneste som synes, at det med tandbørstningen kan være svært, og som du selv skriver, så er det vigtigt at tænderne børstes... :) Jo sundere jeres datters mælketænder er, jo sundere bliver hendes blivende voksentænder også. Hvis hun får huller i sine mælketænder, så de må trækkes ud, så risikerer I, at de blivende tænder kommer til at sidde forkert og skal rettes ind med bøjle... det er blandt andet derfor, at jeres tandlæge har gjort opmærksom på, at tandbørstningen er meget vigtig :)
Jeres datter skal have børstet sine tænder to gange dagligt (morgen og aften), og det kan lige nu godt være nødvendigt, at du accepterer, at du ikke kommer lige godt omkring alle tænder. Lige nu er det vigtigt, at du får hende gjort tryg ved tandbørstningen, så det ikke bliver en konflikt mellem jer, som eskalerer mere og mere. Prøv derfor at have fokus på, at det lige nu skal være hyggeligt, forbindes med noget som er okay - og stille og roligt kan antallet af tænder, du børster, så blive børstet mere og mere grundigt.
Prøv at fokusere på lidt forskellige tænder alt efter om du børster morgen eller aften, så du stadig kommer rundt op alle tænderne. Brug en lille smule tandpasta - det kan være en almindelig tandpasta, som du selv bruger, den må bare ikke indeholder whitening eller lignende. Du kan også købe en børnetandpasta til din datter, som hun måske vil synes om, og hun kan evt selv holde tandpastatuben i hånden, når I børster, så hun føler at hun er lidt indraget her. Vælg en tandpasta med en fluorindhold på 1000-1500 ppm. Fluor nedsætter aktivt huller i tænderne.
Lad din datter sidde på dit skød, når du børster hendes tænder eller prøv at sætte hende foran et spejl - f.eks. på badeværelset - så hun kan sidde og følge med i, hvad det er der foregår. Brug dig selv som rollemodel, vis hende at hun skal åbne munden. Pres ikke tandbørsten ind i munden, det gør ondt og er ubehageligt, og det lærer hende ikke at åbne munden fremover, tværtimod :)
Det er en refleks, at hun lukker munden sammen og bider i tandbørsten, og hun skal lære at holde munden åben, imens du børster. Det kan hun ikke automatisk finde ud af, men skal hjælpes til at lære ved at du guider og viser hvordan - og igen og igen viser masser af tålmodighed :)
Giv hende evt. en tandbørste i hånden, så hun selv kan prøve og evt. også prøve at børstet på dine tænder. Og så kan du børste efter. Lad hende i det hele taget være med og give hende en følelse af at du netop inddrager hende. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt har brug for at føle at hendes mening også tæller og at I ser hende, lytter til hende og forstår hende :)
Syng evt. en sang undervejs, så hun lærer at tandbørstningen varer så længe som sangen og på den måde kan følge med i, hvor lang tid det tager.
Prøv evt. med en elektrisk tandbørste beregnet til børn. Det synes nogle børn er sjovt. Evt. en tandbørste som spiller en lille melodi eller lignende imens tandbørstningen foregår, igen fordi det hjælper hende til at finde ud af, hvornår det er slut.
Prøv at børste tænderne på samme måde hver gang - altså i samme rækkefølge. Det vil hjælpe hende til at følge med i, hvor langt I er nået og samtidig sikrer det, at du når alle tænderne igennem. Følg f.eks. dette:
- Børst alle tyggeflader i overmunden.
- Børst alle tyggeflader i undermunden.
- Børst ydersiden af tænderne i overmunden.
- Børst indersiden af tænderne i overmunden.
- Børst ydersiden af tænderne i undermunden.
- Børst indersiden af tænderne i undermunden.
Jo mere genkendelighed, jo større tryghed ved at få børstet tænder.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske