Svar: Tandbørstning problem

3. januar 2020

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Du/I er bestemt ikke de eneste som synes, at det med tandbørstningen kan være svært, og som du selv skriver, så er det vigtigt at tænderne børstes... :) Jo sundere jeres datters mælketænder er, jo sundere bliver hendes blivende voksentænder også. Hvis hun får huller i sine mælketænder, så de må trækkes ud, så risikerer I, at de blivende tænder kommer til at sidde forkert og skal rettes ind med bøjle... det er blandt andet derfor, at jeres tandlæge har gjort opmærksom på, at tandbørstningen er meget vigtig :)

Jeres datter skal have børstet sine tænder to gange dagligt (morgen og aften), og det kan lige nu godt være nødvendigt, at du accepterer, at du ikke kommer lige godt omkring alle tænder. Lige nu er det vigtigt, at du får hende gjort tryg ved tandbørstningen, så det ikke bliver en konflikt mellem jer, som eskalerer mere og mere. Prøv derfor at have fokus på, at det lige nu skal være hyggeligt, forbindes med noget som er okay - og stille og roligt kan antallet af tænder, du børster, så blive børstet mere og mere grundigt.

Prøv at fokusere på lidt forskellige tænder alt efter om du børster morgen eller aften, så du stadig kommer rundt op alle tænderne. Brug en lille smule tandpasta - det kan være en almindelig tandpasta, som du selv bruger, den må bare ikke indeholder whitening eller lignende. Du kan også købe en børnetandpasta til din datter, som hun måske vil synes om, og hun kan evt selv holde tandpastatuben i hånden, når I børster, så hun føler at hun er lidt indraget her. Vælg en tandpasta med en fluorindhold på 1000-1500 ppm. Fluor nedsætter aktivt huller i tænderne.

Lad din datter sidde på dit skød, når du børster hendes tænder eller prøv at sætte hende foran et spejl - f.eks. på badeværelset - så hun kan sidde og følge med i, hvad det er der foregår. Brug dig selv som rollemodel, vis ...

Annonce

... hende at hun skal åbne munden. Pres ikke tandbørsten ind i munden, det gør ondt og er ubehageligt, og det lærer hende ikke at åbne munden fremover, tværtimod :)

Det er en refleks, at hun lukker munden sammen og bider i tandbørsten, og hun skal lære at holde munden åben, imens du børster. Det kan hun ikke automatisk finde ud af, men skal hjælpes til at lære ved at du guider og viser hvordan - og igen og igen viser masser af tålmodighed :)

Giv hende evt. en tandbørste i hånden, så hun selv kan prøve og evt. også prøve at børstet på dine tænder. Og så kan du børste efter. Lad hende i det hele taget være med og give hende en følelse af at du netop inddrager hende. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt har brug for at føle at hendes mening også tæller og at I ser hende, lytter til hende og forstår hende :)

Syng evt. en sang undervejs, så hun lærer at tandbørstningen varer så længe som sangen og på den måde kan følge med i, hvor lang tid det tager.

Prøv evt. med en elektrisk tandbørste beregnet til børn. Det synes nogle børn er sjovt. Evt. en tandbørste som spiller en lille melodi eller lignende imens tandbørstningen foregår, igen fordi det hjælper hende til at finde ud af, hvornår det er slut.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Prøv at børste tænderne på samme måde hver gang - altså i samme rækkefølge. Det vil hjælpe hende til at følge med i, hvor langt I er nået og samtidig sikrer det, at du når alle tænderne igennem. Følg f.eks. dette:

- Børst alle tyggeflader i overmunden.
- Børst alle tyggeflader i undermunden.
- Børst ydersiden af tænderne i overmunden.
- Børst indersiden af tænderne i overmunden.
- Børst ydersiden af tænderne i undermunden.
- Børst indersiden af tænderne i undermunden.

Jo mere genkendelighed, jo større tryghed ved at få børstet tænder.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!