Svar: 9 mdr dreng - utilfreds hele dagen

9. december 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Der er ingen tvivl om, at det brokkeri og den generelle utilfredshed, som du oplever hos din dreng lige nu, hænger sammen med din drengs alder. Han er rigtig godt igang med separationsfasen, og det er den, du mærker.

Selvom han endnu ikke kravler og rejser sig ved tingene, så er han rigtig godt igang med at gøre flere ting selv. Han triller omkring, kryber, spiser selv, øver sig at være på afstand af dig - og han kan ikke separere sig uden at føle sig knyttet til. Derfor vil han i denne periode klynge sig ekstra til dig, han vil have ekstra svært ved at være alene, han vil helst kunne se dig hele tiden. Det betyder, at hvis du går i køkkenet og lader ham være alene i stuen, eller hvis du går på toilettet uden ham, så kan han blive rigtigt ked af det. Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du er, når du er ude af syne. Han har brug for at se dig for at føle sig tryg. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, når du går om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage, han mærker bare, at du ikke er der - og så bliver han ked af det.

Han er naturligt også mere og mere bevidst nu. Han lægger meget mærke til, hvad der er omkring jer, både derhjemme, når I triller ture med barnevognen, når I er oppe at handle osv. Og han har brug for at dele forskellige oplevelser med dig. Nogle gange kan han blive meget frustreret, hvis du ikke ser, det han ser eller ikke reagerer på det han forsøger at kommunikere - hvilket naturligt er svært, fordi han jo endnu ikke har så meget sprog og det er naturligt ikke alt, at du derfor kan forstå.. og når han ikke føler du forstår det, hvad det er han ser eller måske vil have fat i, så bliver han frustreret og ked af det.

Han vil naturligt også vise mere og mere egen vilje. Der vil komme flere protester i løbet af dagen. Han kan f.eks. protestere over at skulle sove. Han vil ikke lægges ned i barnevognen, tiden skal ikke soves væk. Der skal ske noget, han vil opleve, mærke verden, følge med... også selvom du tydeligt fornemmer, at han har brug for sin lur. Han vil heller ikke have ble på. Han vrider sig på puslebordet, vil ikke ligge stille. Han vil ikke have skemad, protesterer, når du forsøger at made ham med en ske - han vil spise selv og forsøger så godt han kan, men kan naturligt ikke det hele endnu..

Han vil gerne have fat i sit legetøj eller forsøger måske at få fat i fjernbetjeningen, din telefon eller lignende, men når han forsøger at komme hen til det, så får han skubbet sig baglæns i stedet for fremad. Det er enormt frustrerende for ham rigtig gerne at ville mange ting og stadig ikke lykkes med det. Måske forsøger han at komme op i kravlestilling, og det er også svært. Han mangler stadig både kræfterne og teknikken, for at det kan lykkes, og det frustrerer ham naturligt også. Det er naturligt svært, når man vil rigtig meget, og kroppen bare ikke rigtigt kan det hele endnu.

I denne alder, hvor han naturligt begynder at gøre tegn til at bevæge sig mere omkring og forsøger at komme op i kravlestilling, vil man ofte opleve at børn har en monoton lyd. At de sidder og laver samme lyd igen og igen som f.eks. ...

Annonce

... "mmm-mmm-mmm". Det hører alderen til øger derfor helt normalt. og det lyder som om, at det faktisk er tilfældet hos jer.

De lyde han laver kan også sagens være udtryk for, at han netop er igang med at udforske lyd, altså hvordan forskellige lyde lyder - lyde han selv kan lave med munden eller lyde han kan frembringe ved at vælte et tårn af byggebægre, slå hånden i bordet, skubbe tallerkenen ud over bordkanten osv. Ligesom han naturligt også er igang med at undersøge, hvad det han gør, gør ved dig.

Derfor skal du være opmærksom på, om du altid tager ham op, bærer rundt på ham osv. fordi du så netop lærer ham, at hver gang han brummer, bliver han båret rundt. Hvis han er ked af det, har brug for at mærke dig og være tæt på dig, så skal du naturligvis tage ham op, men det vil også være rigtig godt, at du nogle gange lader ham være på et tæppe i nærheden, eller han kan f.eks. sidde i den høje stol, når du laver mad, så han kan følge med i, hvad du foretager dig, og du kan tale med ham på afstand.

Prøv også at motivere ham til at lege med stemmen og lave forskellige lyde, så han ikke kun brummer, men også øver at sige "mam-mam-mam" eller måske begynder at sige små dyre lyde som "pprrr", "pip", "miav" osv. Så du anerkender hans lyst til at lave lyd og samtidig pludrer med ham om ting og med lyde, som du synes er lidt sjovere at høre på:)

Rådet, du har fået om nogle gange at lade ham ligge, handler sandsynligvis om, at hans temperement og vilje nogle gange kan gøre, at han faktisk får flyttet på sig selv. Så når han ligger på maven og kæmper frustreret for at få sig vendt eller for at komme op på alle fire, så kan det nogle gange være en god idé at trække tiden lidt, fordi det faktisk kan gøre at han får mobiliseret de sidste kræfter der skal til for at det lykkes...:)

Jeres dagsplan ser umiddelbart rigtig fin ud og det er helt naturligt, at han stadig har brug for en 3 lur fordi han starter dagen så tidligt som han gør. Ellers bliver eftermiddagen simpelthen for lang for ham :)

Det kan være godt på sigt at indføre en godnatgrød efter badet, så han i 10 måneders alderen kan begynde at få 2 flasker dagligt - aften og sen aften - og flasken om natten kan komme væk. En aftenrytme kan se således ud:

Aften 17.30: familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk,kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov

Tilbydes en godnatgrød ca kl 18.15-18.30. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Vand eller mme af kop.

Får børstet tænder

Flaske og puttes til natten 18.30-19.00

Sen aften 22: Drømmeflaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så begynder med morgengrød.

Når alt dette er sagt, så skal du naturligvis altid sikre dig, at hans utilfredshed ikke skyldes, at han har ondt - det kunne være f.eks. øreproblemer eller lignende...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, at det giver lidt idé om, hvad der sker hos jer lige nu - og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget heldig lykke og rigtig god jul

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!