Svar: Smiler ikke til fremmede

28. november 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at I har kunne bruge mit tidligere svar, og at det har hjulpet jer :)

Lad mig starte med at sige, at det er helt normalt, at jeres dreng smiler langt mere til jer forældre end til andre :)

Når det lille barn bliver født, så skal barnet og forældrene naturligt knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med at man bruger tid sammen og lærer hinanden at kende - og jeres dreng knytter sig naturligt til jer, som jo er de personer, der er omkring ham allermest og som altid er der for at hjælpe ham.

I takt med at barnet bliver ældre, bliver mere og mere opmærksom på verden - og dermed mere opmærksom på fremmede - så kommer der ofte en forsigtighed overfor fremmede. Da I ikke kender de andre i mødregruppen særlig godt, da I ikke ser bedsteforældrene så tit, så er det helt naturligt, at jeres dreng ikke er helt tryg ved disse personer, og at han har det bedst i jeres favn.

Han har en alder nu, hvor han tydeligt skelner mellem om han er hjemme eller ude, og hos jer er der naturligt her også en reaktion på, at I er flyttet og hans omgivelser har ændret sig. Han skelner også tydeligt mellem om det er mor/far eller en fremmede som henvender sig til ham, forsøger at holde ...

Annonce

... ham eller lignende - og han vil naturligt kunne protestere over dette. Det er vigtigt, når I har gæster eller når I er fremmede steder, at I så lader ham være hos jer. Det er vigtigt, at han kan starte med at være i jeres favn, være hos sin sikre base, hvorfra han så kan finde tryghed nok til at studere stedet, studere bedsteforældre og andre. Han har brug for at sidde hos sin base og blive tryg ved det nye sted og det der sker - og han skal her hele tiden have fornemmelsen af, at du er okay med situationen.

Når han sidder hos jer, så er det vigtigt, at han kan spejle sig i jer og jeres reaktioner. Han vil kikke på dig, afkode de signaler, som du sender, og jo mere rolig du kan være, jo mere tryghed du signalere, jo mere roligt og tryg vil han også være ved det hele.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så lad ham endelig starte med at være hos dig, studere verden fra din favn, berolige og betrygge ham med din mimik, din stemme, dine smil, øjne osv. og giv ham tid til at lære det hele at kende og så vil han gradvist hen af vejen blive mere og mere tryg og stille og roligt også blive tryg ved f.eks. bedsteforældre og andre :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder