Svar: Urolig baby 5 måneder stimulering

22. september 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at jeres dreng er langt fremme motorisk, og det lyder også som om, at han er en meget opmærksom dreng, der gerne følger med i, hvad der sker omkring ham :)

Hvor meget man skal stimulere barnet er svært at sætte præcise ord på. Stimuleringen skal helst komme som noget naturligt dagen igennem, og I skal naturligt forsøge at aflæse hans behov. Så nogle gange vil han have brug for blot at ligge og kikke, ligger på gulvet på et tæppe med lidt legetøj, som han kan tage op, kikke på, dreje sig efter osv. Og andre gange vil han have brug for, at I har ham i jeres favn, giver ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, kærtegner ham osv. Atter andre gange vil han have behov for at I tumler med ham, lader ham hoppe på jeres skød, laver forskellige bevægelege, synger for ham osv. osv.

Med den alder han har nu, så vil han naturligt begynde at bruge sig selv mere og mere motorisk. Når I tager fat i hans hænder vil han trække sig op til siddende stilling og derfra videre op til stående stilling, gøre sine ben stive og forsøge at stå ret op og ned - imens I har godt fat i ham :) Han er meget bevidst nu, så han vil kikke bevidst på jer for at se, hvordan I reagerer på ham og det han kan, og I skal naturligvis smile, opmuntre, give ham positiv feedback på det han nu kan.

Han skal også stadig ligge på maven flere gange dagligt, og det kan være en god idé fortsat at lade ham starte på maven, hvorfra han så kan begynde at flytte på sig. Han vil begynde at trille, begynde at strække sig op i strakt arm, forsøger måske at krybe, måske forsøger han at løfte numsen op, sparker fra med sine ben osv.

Han får mere og mere styr på sine håndbevægelser, rækker ud, tager fat, ryster, vender, drejer, undersøger, putter i munden... begynder måske at flytte legetøj fra den ene hånd til den anden, samler hænderne midt på brystet og lader legetøjet skifte side - når I sidder med ham på skødet, rækker han ud efter jeres mad, telefon osv.

Hans pludren udvides mere og mere og ha bliver mere og mere bevidst om, at han med forskellige lyde kan få jeres opmærksomhed. Det er faktisk ikke usædvanligt at børn i denne alder f.eks. efter lidt forkølelse kan begynde at hoste bevidst, fordi de har fundet ud af at netop hostelyden får mor og far til at reagere.

Han vil interessere sig mere og mere for jeres ansigter, række ud efter jer, stikke fingrene ind i jeres mund, når I taler, forsøger at pludre med jer, øver lyde - og det er vigtigt, at I netop anerkender ...

Annonce

... behovet for at lave forskellige lyde og begynder at synge fagtesange og snakke mere og mere med ham, sætte ord på ting i hverdagen, ting I ser, ting I laver. Meget gerne sætte positive lyde på f.eks. "ummm, smager godt" og "aahhh, den er blød" osv.

Det er vigtigt at I ser hans vågne perioder i løbet af dagen som aktive perioder, hvor I netop er sammen og bruger tid sammen - pludrer sammen, mærker hinanden, leger sammen, tumler, synger osv. med lidt naturlige rolige pauser ind imellem :)

Det er naturligt, at børn i denne alder kan sove uroligt og vågne op om natten - det skyldes hos jer sandsynligvis ikke behov for mere mælk/mad, men er snarere udtryk for, at jeres dreng i kraft af sin udvikling får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Derfor har han brug for at blive lagt rigtigt igen. Han har brug for at få dynen på, som han har sparket af, brug for at blive kærtegnet og lullet videre ind i søvnen. Det er også en af grundende til, at det kan være en fordel at han sover i egen seng koblet til jeres seng, så han netop kan være tæt ved jer og blive beroliget med en hånd, men uden at I behøver stå op om natten...

Når I hjælper ham om natten, så er det vigtigt, at han ikke får flaske i munden hver gang, men at han hjælpes med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Hvis I følger tidligere dagsplan, så burde han ikke have behov for flaske hver gang han vågner, men skal netop lære at sove et lidt længere søvnstræk uden mælk. Det betyder også, at han ikke skal tilbydes vand i stedet - han skal meget gerne kunne begynde at sove ca 5 timer uden hverken vand eller mælk :) Og som udgangspunkt tilbydes han mælk i sine flasker og ikke vand. Det vil sandsynligvis være meget fint med 6 flasker i døgnet jf. dagsplanen. Vand tilbydes derimod af kop i løbet af dagen til hans skemmåltider, og hvis han har brug for en tørstslukker ind i mellem.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så ja, han kan sagtens få en vane med at skulle have flaske i munden og derfor vågne op og søge dette og her er det vigtigt, at i forsøger at hjælpe ham med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn, beroligende ord osv. Og så vidt muligt uden at tage ham op og uden at komme noget i munden på ham og uden at vugge ham i jeres favn, gå rundt med ham eller lignende....

Bruger han sut? Så kan han en gang imellem få en sut i stedet for flaske.. men ikke hvert 20. minut :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!