Svar: Urolig baby 5 måneder stimulering
22. september 2019
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng er langt fremme motorisk, og det lyder også som om, at han er en meget opmærksom dreng, der gerne følger med i, hvad der sker omkring ham :)
Hvor meget man skal stimulere barnet er svært at sætte præcise ord på. Stimuleringen skal helst komme som noget naturligt dagen igennem, og I skal naturligt forsøge at aflæse hans behov. Så nogle gange vil han have brug for blot at ligge og kikke, ligger på gulvet på et tæppe med lidt legetøj, som han kan tage op, kikke på, dreje sig efter osv. Og andre gange vil han have brug for, at I har ham i jeres favn, giver ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, kærtegner ham osv. Atter andre gange vil han have behov for at I tumler med ham, lader ham hoppe på jeres skød, laver forskellige bevægelege, synger for ham osv. osv.
Med den alder han har nu, så vil han naturligt begynde at bruge sig selv mere og mere motorisk. Når I tager fat i hans hænder vil han trække sig op til siddende stilling og derfra videre op til stående stilling, gøre sine ben stive og forsøge at stå ret op og ned - imens I har godt fat i ham :) Han er meget bevidst nu, så han vil kikke bevidst på jer for at se, hvordan I reagerer på ham og det han kan, og I skal naturligvis smile, opmuntre, give ham positiv feedback på det han nu kan.
Han skal også stadig ligge på maven flere gange dagligt, og det kan være en god idé fortsat at lade ham starte på maven, hvorfra han så kan begynde at flytte på sig. Han vil begynde at trille, begynde at strække sig op i strakt arm, forsøger måske at krybe, måske forsøger han at løfte numsen op, sparker fra med sine ben osv.
Han får mere og mere styr på sine håndbevægelser, rækker ud, tager fat, ryster, vender, drejer, undersøger, putter i munden... begynder måske at flytte legetøj fra den ene hånd til den anden, samler hænderne midt på brystet og lader legetøjet skifte side - når I sidder med ham på skødet, rækker han ud efter jeres mad, telefon osv.
Hans pludren udvides mere og mere og ha bliver mere og mere bevidst om, at han med forskellige lyde kan få jeres opmærksomhed. Det er faktisk ikke usædvanligt at børn i denne alder f.eks. efter lidt forkølelse kan begynde at hoste bevidst, fordi de har fundet ud af at netop hostelyden får mor og far til at reagere.
Han vil interessere sig mere og mere for jeres ansigter, række ud efter jer, stikke fingrene ind i jeres mund, når I taler, forsøger at pludre med jer, øver lyde - og det er vigtigt, at I netop anerkender behovet for at lave forskellige lyde og begynder at synge fagtesange og snakke mere og mere med ham, sætte ord på ting i hverdagen, ting I ser, ting I laver. Meget gerne sætte positive lyde på f.eks. "ummm, smager godt" og "aahhh, den er blød" osv.
Det er vigtigt at I ser hans vågne perioder i løbet af dagen som aktive perioder, hvor I netop er sammen og bruger tid sammen - pludrer sammen, mærker hinanden, leger sammen, tumler, synger osv. med lidt naturlige rolige pauser ind imellem :)
Det er naturligt, at børn i denne alder kan sove uroligt og vågne op om natten - det skyldes hos jer sandsynligvis ikke behov for mere mælk/mad, men er snarere udtryk for, at jeres dreng i kraft af sin udvikling får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Derfor har han brug for at blive lagt rigtigt igen. Han har brug for at få dynen på, som han har sparket af, brug for at blive kærtegnet og lullet videre ind i søvnen. Det er også en af grundende til, at det kan være en fordel at han sover i egen seng koblet til jeres seng, så han netop kan være tæt ved jer og blive beroliget med en hånd, men uden at I behøver stå op om natten...
Når I hjælper ham om natten, så er det vigtigt, at han ikke får flaske i munden hver gang, men at han hjælpes med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Hvis I følger tidligere dagsplan, så burde han ikke have behov for flaske hver gang han vågner, men skal netop lære at sove et lidt længere søvnstræk uden mælk. Det betyder også, at han ikke skal tilbydes vand i stedet - han skal meget gerne kunne begynde at sove ca 5 timer uden hverken vand eller mælk :) Og som udgangspunkt tilbydes han mælk i sine flasker og ikke vand. Det vil sandsynligvis være meget fint med 6 flasker i døgnet jf. dagsplanen. Vand tilbydes derimod af kop i løbet af dagen til hans skemmåltider, og hvis han har brug for en tørstslukker ind i mellem.
Så ja, han kan sagtens få en vane med at skulle have flaske i munden og derfor vågne op og søge dette og her er det vigtigt, at i forsøger at hjælpe ham med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn, beroligende ord osv. Og så vidt muligt uden at tage ham op og uden at komme noget i munden på ham og uden at vugge ham i jeres favn, gå rundt med ham eller lignende....
Bruger han sut? Så kan han en gang imellem få en sut i stedet for flaske.. men ikke hvert 20. minut :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske