Svar: Stimuli - hvor meget og hvor lidt?
15. september 2019
Alder:
4 mdr.
Kære legeglade forældre
Tak for jeres brev :)
Det er rigtig dejligt, at I leger, synger, tumler med jeres datter og forsøger at stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt.
Kropskontakt og samspil med jer er meget vigtigt i denne alder. Det er rigtig godt at holde jeres datter i jeres favn, danse med hende, hjælpe hende med at bevæge sig, så hun bruger sig selv motorisk, ligesom det er vigtigt at I pludrer med hende, synger for hende osv.
Det er vigtigt, at hun har mulighed for at bevæge sig - det er både på gulvet, hvor hun stadig skal ligge så meget på maven som muligt, og hvor hun nu skal begynde at dreje mere omkring, trille og vende sig rundt. Det er godt at hn begynder at sparke fra med benene, bruger sine arme til at få fat i legetøj, måske slår ud efter legetøj, der hænger i et aktivitetstativ, ligesom hun naturligt vil begynde at hoppe på ejes ben, hvis I holder hende om livet. Og I må meget gerne hjælpe hende til netop at lave forskellige bevægelege og stimulere hendes motoriske udvikling, så hun stille og roligt får mere kontrol over og bliver bedre til at bruge sin krop. Men det er også rigtig fint, at hun nogle gange f.eks. ligger på et tæppe og øver sig i at ligge lidt for sig selv, ligesom hun gerne må ligge og underholde sig selv lidt ved at kikke på ophængt legetøj eller kikke på en solplet der bevæger sig på væggen :) Det kan også være at hun vågner i sin barnevogn, som måske står under et træ i haven og at hun der nyder at ligge og kikke på bladene der bevæger sig i vinden. På den måde kan hun have stor glæde af også at ligge lidt alene og ikke altid skulle have kontakt med jer.
Det betyder dog ikke, at I ikke skal reagere på hende. I skal naturligvis stadig lege med hende og også gerne kikke til hende, selvom hun ikke giver lyd fra sig. Hun må gerne ligge for sig selv og kikke lidt på verden, men hun behøver ikke blive ked af det, før I ser til hende... Hun vil netop have glæde af at I kikker til hende fordi hun derved f.eks. lærer, at hun ikke behøver græde for at få jeres kontakt...
Mange familier begynder at gå til babysvømning i 4-6 måneders alderen, hvilket kan give nye oplevelser og stor glæde ved bevægelse - fordi det naturligt føles anderledes at bevæge sig i vand. Det kan også være god stimuli at puste og plaske i vand. Man kan også gå til babyrytmik, babygymnastik, babyyoga, babymusik og meget andet, hvis man har lyst til aktiviteter uden for hjemmet fire vægge og måske ny inspiration :)
Når man skal vurdere, hvornår det lille barn har brug for at lege, ligge lidt for sig selv, skal have mad eller måske skal hjælpes til at sove, så taler man om at se på barnets bevidsthedsstadier:
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, jeres ansigt og jeres bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Tegnene på døsighed kan man ofte se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er her, at hun skal puttes til en lur.
Med den alder hun har, så vil hun sandsynligvis ikke kunne være vågen i mere end måske 1.5-3 timer af gangen, så har hun brug for en ren ble, mælk og skal så puttes igen. Men i hendes vågne perioder vil hun naturligt variere lidt mellem de forskellige bevidsthedsstadier - og det betyder, at hun nogle gange har glæde af at ligge lidt for sig selv og andre gange har brug for at I er omkring hende, aktiverer hende, pludrer med hende eller måske nogle gange blot har hendes hos jer og lader hende slappe af hos jer:)
En dagsplan for et barn på 4-5 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Vågner, kommer op, I leger, pludrer, hygger og tumler lidt sammen
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Vågner af sin lur, I leger igen, tumler, pludrer
Frokost 11-11.30: Tilbydes evt. smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
I leger, hygger, pludrer lidt igen...
Flaske og puttes til middagslur, måske omkring kl 13, det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Vågner af sin lur og I leger igen, tumler, pludrer, hygger
Eftermiddag 16-17: Flaske og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en powernap
Vågner, pludrer, hygger
Aften 18: Tilbydes evt. lidt grøntsagsmos vand af kop.
Er vågen, aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt, pludrer..
Flaske og puttes til natten ca kl 20.. Tidspunktet afhænger dog af, hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lang den er. Mange børn sover en del senere i denne alder
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre
Midt nat 03: Flaske og sover videre. En del af de børn, som får fuld flaske har en rytme, hvor de springer natflasken over, det vil sige, at hun måske vil få flaske kl 20, sove til 02 og spise flaske der og derefter så sove videre til 06 - en sådan rytme er også helt okay:)
I de vågne perioder vil hun nogle gange ligge lidt for sig selv, lege på sit legetæppe, øve sig i at bevæge sig mod legetøj,få fat i sit legetøj, eller måske bare ligge og kikke. Andre gange vil hun have brug for at I leger med hende, tumler, stimulerer hende både motorisk og verbalt.
Som udgangspunkt vil hun se væk og afvise jeres kontakt, hvis det bliver for meget for hende. Hun vil ofte også begynde at græde, hvis hun er overtræt og ikke kan kapere flere stimuli. Tegn på overtræthed kan også være, at hun får svært ved at finde ro og svært ved at overgive sig til søvnen, svært ved at koble fra.
I behøver ikke bevidst at lægge hende uden legetøj eller anden stimuli omkring sig, fordi I tænker, at hun har "brug for at hvile hjernen", men I skal naturligt være opmærksomme på, hvor meget der sker omkring jer. Hvor meget har I TV tændt, radio og musik tændt i løbet af dagen - det kan være en god idé at slukke for dette en gang imellem :) Det kan også være en god idé at lade hende sove afsides f.eks. i soveværelset eller i barnevognen i haven. Ligesom det er begrænset hvor mange gæster I måske skal have og hvor mange besøg ud af huset.. hver dag, flere gange dagligt eller flere gange om ugen vil naturligt godt kunne være for meget for hende :)
Hvis hun af sig selv ligger og kikker f.eks. når hun vågner op af en lur, så må I gerne lade hende ligge og netop nyde denne stille årvågenhed, I behøver ikke med det samme tage hende op for at lave noget direkte aktivt...
Hvis hun ikke virker interesseret i sit legetøj eller ikke viser interesse for sit aktivitetsstativ eller lignende, så behøver I ikke nødvendigvis at finde andet at stimulere hende med - hvis hun i øvrigt ligger og er glad og virker tilfreds. Virker hun utilfreds og derfor græder, pylrer osv. så skal I naturligvis finde ud af, hvad hendes behov er - måske har hun så brug for, at I leger, tumler, kikker på verden, pludrer eller måske bare sidder med hende, det kan også være, at hun har brug for en ren ble (hvilket også er en aktivitet), eller måske har brug for hjælp til at skulle koble fra, få mælk og sove...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og vil også anbefale jer min bog "helens bog om dit barns udvikling", som kan give lidt idé om, hvordan jeres datter oplever verden, og hvordan I kan hjælpe hendes udvikling på vej :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske