Svar: Stimuli - hvor meget og hvor lidt?

15. september 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære legeglade forældre

Tak for jeres brev :)

Det er rigtig dejligt, at I leger, synger, tumler med jeres datter og forsøger at stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt.

Kropskontakt og samspil med jer er meget vigtigt i denne alder. Det er rigtig godt at holde jeres datter i jeres favn, danse med hende, hjælpe hende med at bevæge sig, så hun bruger sig selv motorisk, ligesom det er vigtigt at I pludrer med hende, synger for hende osv.

Det er vigtigt, at hun har mulighed for at bevæge sig - det er både på gulvet, hvor hun stadig skal ligge så meget på maven som muligt, og hvor hun nu skal begynde at dreje mere omkring, trille og vende sig rundt. Det er godt at hn begynder at sparke fra med benene, bruger sine arme til at få fat i legetøj, måske slår ud efter legetøj, der hænger i et aktivitetstativ, ligesom hun naturligt vil begynde at hoppe på ejes ben, hvis I holder hende om livet. Og I må meget gerne hjælpe hende til netop at lave forskellige bevægelege og stimulere hendes motoriske udvikling, så hun stille og roligt får mere kontrol over og bliver bedre til at bruge sin krop. Men det er også rigtig fint, at hun nogle gange f.eks. ligger på et tæppe og øver sig i at ligge lidt for sig selv, ligesom hun gerne må ligge og underholde sig selv lidt ved at kikke på ophængt legetøj eller kikke på en solplet der bevæger sig på væggen :) Det kan også være at hun vågner i sin barnevogn, som måske står under et træ i haven og at hun der nyder at ligge og kikke på bladene der bevæger sig i vinden. På den måde kan hun have stor glæde af også at ligge lidt alene og ikke altid skulle have kontakt med jer.

Det betyder dog ikke, at I ikke skal reagere på hende. I skal naturligvis stadig lege med hende og også gerne kikke til hende, selvom hun ikke giver lyd fra sig. Hun må gerne ligge for sig selv og kikke lidt på verden, men hun behøver ikke blive ked af det, før I ser til hende... Hun vil netop have glæde af at I kikker til hende fordi hun derved f.eks. lærer, at hun ikke behøver græde for at få jeres kontakt...

Mange familier begynder at gå til babysvømning i 4-6 måneders alderen, hvilket kan give nye oplevelser og stor glæde ved bevægelse - fordi det naturligt føles anderledes at bevæge sig i vand. Det kan også være god stimuli at puste og plaske i vand. Man kan også gå til babyrytmik, babygymnastik, babyyoga, babymusik og meget andet, hvis man har lyst til aktiviteter uden for hjemmet fire vægge og måske ny inspiration :)

Når man skal vurdere, hvornår det lille barn har brug for at lege, ligge lidt for sig selv, skal have mad eller måske skal hjælpes til at sove, så taler man om at se på barnets bevidsthedsstadier:

Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, jeres ansigt og jeres bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.

Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.

Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Tegnene på døsighed kan man ofte se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er her, at hun skal puttes til en lur.

Med den alder hun har, så vil hun sandsynligvis ikke kunne være vågen i mere end måske 1.5-3 timer af ...

Annonce

... gangen, så har hun brug for en ren ble, mælk og skal så puttes igen. Men i hendes vågne perioder vil hun naturligt variere lidt mellem de forskellige bevidsthedsstadier - og det betyder, at hun nogle gange har glæde af at ligge lidt for sig selv og andre gange har brug for at I er omkring hende, aktiverer hende, pludrer med hende eller måske nogle gange blot har hendes hos jer og lader hende slappe af hos jer:)

En dagsplan for et barn på 4-5 måneder kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre

Vågner, kommer op, I leger, pludrer, hygger og tumler lidt sammen

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Vågner af sin lur, I leger igen, tumler, pludrer

Frokost 11-11.30: Tilbydes evt. smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

I leger, hygger, pludrer lidt igen...

Flaske og puttes til middagslur, måske omkring kl 13, det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Vågner af sin lur og I leger igen, tumler, pludrer, hygger

Eftermiddag 16-17: Flaske og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en powernap

Vågner, pludrer, hygger

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Aften 18: Tilbydes evt. lidt grøntsagsmos vand af kop.

Er vågen, aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt, pludrer..

Flaske og puttes til natten ca kl 20.. Tidspunktet afhænger dog af, hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lang den er. Mange børn sover en del senere i denne alder

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre

Midt nat 03: Flaske og sover videre. En del af de børn, som får fuld flaske har en rytme, hvor de springer natflasken over, det vil sige, at hun måske vil få flaske kl 20, sove til 02 og spise flaske der og derefter så sove videre til 06 - en sådan rytme er også helt okay:)

I de vågne perioder vil hun nogle gange ligge lidt for sig selv, lege på sit legetæppe, øve sig i at bevæge sig mod legetøj,få fat i sit legetøj, eller måske bare ligge og kikke. Andre gange vil hun have brug for at I leger med hende, tumler, stimulerer hende både motorisk og verbalt.

Som udgangspunkt vil hun se væk og afvise jeres kontakt, hvis det bliver for meget for hende. Hun vil ofte også begynde at græde, hvis hun er overtræt og ikke kan kapere flere stimuli. Tegn på overtræthed kan også være, at hun får svært ved at finde ro og svært ved at overgive sig til søvnen, svært ved at koble fra.

I behøver ikke bevidst at lægge hende uden legetøj eller anden stimuli omkring sig, fordi I tænker, at hun har "brug for at hvile hjernen", men I skal naturligt være opmærksomme på, hvor meget der sker omkring jer. Hvor meget har I TV tændt, radio og musik tændt i løbet af dagen - det kan være en god idé at slukke for dette en gang imellem :) Det kan også være en god idé at lade hende sove afsides f.eks. i soveværelset eller i barnevognen i haven. Ligesom det er begrænset hvor mange gæster I måske skal have og hvor mange besøg ud af huset.. hver dag, flere gange dagligt eller flere gange om ugen vil naturligt godt kunne være for meget for hende :)

Hvis hun af sig selv ligger og kikker f.eks. når hun vågner op af en lur, så må I gerne lade hende ligge og netop nyde denne stille årvågenhed, I behøver ikke med det samme tage hende op for at lave noget direkte aktivt...

Hvis hun ikke virker interesseret i sit legetøj eller ikke viser interesse for sit aktivitetsstativ eller lignende, så behøver I ikke nødvendigvis at finde andet at stimulere hende med - hvis hun i øvrigt ligger og er glad og virker tilfreds. Virker hun utilfreds og derfor græder, pylrer osv. så skal I naturligvis finde ud af, hvad hendes behov er - måske har hun så brug for, at I leger, tumler, kikker på verden, pludrer eller måske bare sidder med hende, det kan også være, at hun har brug for en ren ble (hvilket også er en aktivitet), eller måske har brug for hjælp til at skulle koble fra, få mælk og sove...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og vil også anbefale jer min bog "helens bog om dit barns udvikling", som kan give lidt idé om, hvordan jeres datter oplever verden, og hvordan I kan hjælpe hendes udvikling på vej :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla