Svar: Hud til hud
14. august 2019
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål - som jeg ikke tror, at jeg har fået før :)
Hud mod hud anbefales især de første uger efter fødslen, det vil sige så længe barnet er nyfødt, og man taler om et lille spædbarn. Nu hvor jeres datter er 12 uger, så er spædbarnsperioden ved at være overstået, og dermed har hun ikke på samme måde brug for at ligge hud mod hud mere. Som du skriver, så vil det forstyrre hende, hvis hun falder i søvn hos dig og derefter skal flyttes, ligesom hun let kommer til at fryse, når hun så flyttes over, hvor hun i stedet skal sove.
Hud mod hud er særlig vigtigt de første timer og dage efter fødslen, og det er også særlig vigtigt for børn, der er født for tidligt. Når barnet ligger hud mod hud med sin mor (eller far) så reguleres barnets hjerterytme, vejrtrækning og temperatur - og mors/fars kropstemperatur regulerer sig ind efter barnet. Hud mod hud giver roligere børn, det nedsætter barnets stressniveu, det gør at barnet sover bedre, og det fremmer amningen. Når barnet ligger på mors brystkasse kan det naturligt dufte mors mælk og også søge brystet efter behov. Har man haft en dårlig ammestart, har mor og barn f.eks. været adskilt efter fødslen, så kan man "starte forfra" ved at lægge barnet hud mod hud, lade barnet selv kravle mod brystet og finde brystet.
Hvis din datter lige har været i bad, og I begge nyder at sidde tæt sammen hud mod hud, eller du f.eks. om morgenen nyder, at I kan ligge sammen på denne måde i sengen, så må du naturligvis meget gerne gøre dette. Men det vil også være rigtig godt, at du giver din datter tøj på og sidder med hende i din favn, pludrer og kommunikerer med hende. Selvom hun stadig har behov for at blive holdt tæt, og det fremmer båndet mellem jer at være fysisk tætte, så vil det at hun nu er ældre gøre, at hendes behov for at se dig, pludre med dig, efterligne dig og dine lyde, din mimik osv. nu er større. Derfor vil kontakten mellem jer udvides mere og mere på denne måde og behovet for at ligge mave mod mave hos mor, bliver gradvist nedsat og erstattet af en anden form for kontakt :) Og det er vigtigt, at du lytter til hende og hendes behov, så når du kan mærke at hun "ikke gider ligge hud mod hud", så skal du naturligvis ikke gøre dette, men i stedet give hende det, som hun nu viser behov for :)
Det er helt naturligt, at hun kan protesterer mod at blive flyttet fra din favn, ligesom hun godt kan vågne op af det skift der er mellem din favn og stedet, hvor hun skal sove, og derfor blive ked af det, få afbrudt sin søvn og få svært ved egentlig at sove... Derfor vil det være rigtig godt, at du nu hjælper hende med at komme fra favn og ned i seng/barnevogn - og gerne før hun sover helt.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme hende, før hun sover. Så mælk altid indgår som en fast del af hendes putteritual. Du kan f.eks. amme hende, skifte hende og evt. svøbe hende i forbindelse med skiftning - og så amme hende igen og derefter putte hende fra dig. Det at være svøbt vil gøre, at hun føler sig omsluttet og holdt, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke får det for varmt.
Når du ammer hende, så læg mærke til hendes signaler på, at hun er ved at være mæt og er parat til at sove. Se på hendes øjne, lyt til hende vejrtrækning, prøv at lægge hende fra dig, før hun sover helt. Prøv at flytte hende der, hvor øjnene kører rundt i hovedet og hvor hun tydeligt har svært ved at holde sig vågen, men stadig kan registrere, hvor hun lægges. Tilbyd evt en sut, så du erstatter brystet med sutten og læg hende så fra dig stille og roligt, hun er stadig svøbt. Læg hende stille, stå med dine hænder på hendes krop, så hun stadig kan mærke, at du er der. Ligger hun i liften, så vip denne lidt, er hun i barnevognen så trilles denne lidt, puttes hun i tremmesengen, så lul hende ind i søvnen med dine hænder og kærtegn.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor du kan læse om de første timer, uger, måneder og til din datter er 3 år gammel. Den vil kunne give dig et indblik i, hvordan hun tænker og føler fra nu, hvor hun er ganske lille, går fra at være en baby til en aktiv tumling til et barn... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske