Svar: Hvornår kan man sige nej

13. juni 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og dine spørgsmål - det lyder lækkert med hjemmelavet rugbrød og dejligt, at du prioriterer at lave det selv :)

Jeres dreng er stadig så lille, at han har svært ved at styre sine bevægelser, og derfor svært ved at kærtegne. Så nogle gange bliver kærtegn til slag, ligesom han får fat i håret for at trække sig op - og naturligt ikke forstår, at det kan gøre ondt. Han griber blot fat i det, som han nu engang kan få fat i...

Når han sidder på fars skuldre, så bliver han sandsynligvis glad, og i sin glæde begynder han at slå og tager måske også nogle gange fat i fars hår for på den måde at have lidt mere balance. Det kan I sådan set ikke forhindre ham i, når han ikke er ældre, det er helt naturligt, at han gør sådan.. men på sigt, vil det naturligvis være rigtig godt, hvis I kan vise ham, at han skal "ae-ae" i stedet for at hive eller slå...

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan aflede ham, så han ikke forløber sig. Det vil sige, at når der opstår situationer, hvor du fornemmer, at han kan komme til at hive i hår eller slå ud efter dig, far eller andre, så kan det være en god idé at ændre situationen, så I ikke når dertil, hvor det sker. For jo flere gange det sker, jo større sandsynlighed er der for, at den uhensigtsmæssige handling bliver forstærket.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan anerkende hans lyst til at slå i hverdagen ved f.eks. at give ham en tromme, et hammerbræt, et aktivitetstativ og lignende, hvor man slår på ting - og så udløser det at en skuffe åbner osv. Jo mere du kan stimulerer hans lyst til f.eks. at slå på denne måde, jo mindre bliver lysten til at slå ud efter jer. Samtidig giver det jer mulighed for at tilbyde jeres dreng et alternativ, så når han f.eks. slår ud efter jer, så kan du samtidig med at du siger "nej", vise ham, hvad han gerne må slå på. "Nej, ikke slå, det gør ondt - se her, du kan slå på tromme" og vise ham hvordan. På den måde lærer du ham, hvad der er forkert, og anerkender samtidig hans behov for at ville slå - øve sin motorik, lave lyd osv. :)

Du har fuldstædig ret i, at jeres dreng naturligt nu begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje - og det er derfor I mærker, at han begynder at protestere, når han skal have tøj på, have skiftet sin ble, eller når I f.eks. giver ham mad, og han lukker munden, drejer hovedet, og skubber skeen væk...

Det er alt sammen udtryk for at han er igang med at udvikle sin selvstændighed, og det er vigtigt, at I anerkender dette. Det betyder, at I meget gerne må inddrage ham. ...

Annonce

... Så når han f.eks. skal have en ren ble, så kan det være være en idé at lade ham selv løfte numsen, når han ligger på puslebordet. Hjælp ham med at bukke benene og sætte fødderne i puslepladen, når han ligger på ryggen, og sig så f.eks. "løft numsen skat", så løfter han numsen, og du kan lægge bleen under ham.

Du kan også give ham en klud (ikke når der er afføring) og lade ham være med til at vaske sig selv. Du kan give ham lidt creme på fingrene, og lade ham selv prøve at komme lidt creme på. Jo mere han føler, at han er med, jo bedre vil han kunne acceptere det at blive skiftet og ligge på puslepuden.

Og ja, det er en rigtig god idé, at du sætter ord på "jeg ved godt, det er irriterende", "jeg skynder mig, så er det overstået lige om lidt" osv. så han hører, at du forstår ham og lytter til ham og anerkender, at han synes det er lidt træls at ligge ned. Det er naturligvis begrænset hvor meget han forstår af det, du konkret siger, når han ikke er ældre end han er, men det kan stadig hjælpe ham at høre, at du taler til ham, imødekommer ham og hans behov:)

Nogle gange kan det også være en idé at skifte til buksebleer, som trækkes op og ned som et par underbukser. Det vil gøre det muligt for dig nogle gange at skifte ham imens han står op, så han ikke behøver ligge ned, med mindre der er afføring og han derfor skal vaskes grundigt. Igen vil han ofte acceptere at ligge ned, hvis han en gang imellem kan få lov til at stå, få en ren ble og så kravle videre ud i verden...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og det samme gælder i forhold til påklædning, sæt også meget gerne ord på dette og det du gør f.eks. "over hovedet", "først den ene arm", "hvor er den anden arm? Der er den", "hvor er dine fødder? Hvor skal strømperne hen? Der er fødderne" osv. Så han igen føler sig inddraget og også stille og roligt får lidt idé om rækkefølgen, hvad der skal ske, hvad det er I er igang med...

Nogle gange kan det også være en idé at synge og på den måde lave lidt sjov og få afledt ham lidt. Det kan f.eks. være "først den ene arm og så den anden arm, atju, atju og tre små klap...". Hvis du kan fjolle lidt og få ham til at grine, så glemmer han måske sin modstand mod påklædningen og det bliver pludselig sjovt og okay også at skulle have tøj på... :)

Når han ikke er ældre end han er, så er det godt, hvis I kan undgå for mange "nejer" i løbet af en dag og i stedet holde fokus på det, som I gerne vil lære ham - og så forsøge at gøre dette interessant og spændende :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år