Svar: Flad nakke
21. februar 2019
Alder:
3 mdr.
Kære Louise og Baby
Tak for dit brev - dejligt at høre, at det går lidt bedre med din drengs indtag af flaske, selvom du stadig oplever, at han ikke helt tager sit udregnede behov. Han lyder dog til at vokse og trives og dermed til at få den næring, som han har behov for... :)
Du kan prøve at skifte til en anden type erstatning for at se om han bedre vil kunne lide smagen af denne. Du kan også prøve at variere temperaturen lidt - naturligvis uden at give ham for varm erstatning, han må ikke brænde sig - men nogle børn kan godt lide, at erstatningen ikke er alt for varm men mere lunken/kølig uden at være decideret kold... bare en tanke, som jeg vist ikke har givet dig tidligere :)
Med hensyn til flad nakke, eller det der hedder lejringsbetinget skævhed, så skyldes dette, at barnet ligger for længe i den samme stilling. Det anbefales, at børn sover på ryggen, og det er her vigtigt, at du er opmærksom på, at din drengs hoved skal drejes skiftevis til højre eller venstre, når han sover. Netop for at hovedformen bliver rund.
Hovedformen hos spædbørn kan ændres så længe kraniesuturer og fontaneller ikke er lukket, og det er lettest at ændre på hovedfaconen de første 4 måneder. Kraniesuturer og fontaneller lukker dog generelt først mellem 6. og 20. måned, så man kan godt ændre noget, selvom barnet bliver ældre...
Mange børn har en favoritside, som de konsekvent lægger hovedet til, og samtidig vil mange børn også naturligt lade hovedet falde til den ene side, når de sover, fordi tyngden af hovedet gør, at hovedet naturligt falder til siden. Derfor har mange børn ikke kun en flad nakke, men også fladhed på den ene side af baghovedet...
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke puder eller særlige kiler og lignende til behandling eller forebyggelse af lejringsbetinget skævhed, og vi sundhedsplejersker arbejder efter sundhedsstyrelsens retningslinjer, hvilket forklarer, hvorfor din sundhedsplejerske ikke har anbefalet hjertepuden... Da du har købt den, ser jeg ikke nogen grund til, at du ikke skal forsøge at bruge den, men der er dog nogle andre ting, som du skal være mere opmærksom på og som jeg umiddelbart tænker, vil kunne gøre en større forskel:
Det er vigtigt, at du lægger din dreng så meget på maven som muligt. Det er kun, når han ligger på maven, at hans baghoved ikke udsættes for tryk, og derfor er maveliggende stilling alfa omega hos jer nu.
Det er vigtigt, at du ikke sætter ham i skråstol, fordi han i den også vil få et "tryk" på sit baghoved. Og det samme gælder autostolen. Han skal naturligvis være i sin autostol, når I kører bil, men stolen skal blive i bilen. Det vil være meget uhensigtsmæssigt, at du bærer ham rundt i autostolen - igen vil der være en trykbelastning på hans hoved, når han sidder i den.
Han skal som sagt ligge på maven så meget som muligt. Det kan være på gulvet, hen over en ammepude, hen over en sammenrullet babydyne, på dine lår, på din brystkasse, når du bærer ham rundt i din favn, har ham i dine arme osv.... hele tiden mave-, mave-, maveliggende stilling :)
Når han sover, skal han naturligt ligge på ryggen, men du skal her sikre dig, at han ikke ligger med hovedet fladt og kikker lige frem, og du skal sikre dig, at han ikke har en yndlingsside, som hans hoved hele tiden falder til. Du er derfor nødt til manuelt at gå ind og flytte/dreje hans hoved i den retning, som han nu skal kikke til. Og du må forsøge dig lidt frem, om hjertepuden eller den kile du har, kan hjælpe ham med at kikke til den side du ønsker og sikre, at han holder sit hoved der...
Han skal kikke til den side, hvor han ikke er flad. Det vil sige, at hvis han er flad i højre side, så skal han "tvinges" til at kikke til venstre. Det betyder, at du skal være konsekvent med at "håndtere ham", fra den side, som han selv undgår - også selvom han protesterer...
Det gælder f.eks. også, når han ligger under sit aktivitetsstativ og lignende - det kan være en god idé at hænge ting op, som fanger hans opmærksomhed, og får ham til at kikke til den side du ønsker. Det kan være en ide at flytte hans seng eller dreje hans seng rundt, så kan ligger modsat i sengen, fordi lyset og siden han kikker til kan spille ind alt efter, hvordan han er lejret... Da I ofte sover sammen alle sammen, kan det være en idé, at du og far flytter side i sengen, fordi det også kan være med til at gøre, at jeres dreng kikker til modsatte side af, hvad han er vant til...
Når du bærer ham på din arm, og når du giver ham flaske, så kan det være en god idé at skifte arm. Måske har du tendens til altid at give ham flasken med højre hånd, men nu skal du så begynde at give ham flaske med venstre hånd, så han ligger modsat i din favn, - fordi det igen fjerner lidt af presset på hans hoved og den side, hvor han måske har problemer.
Det kan være nødvendigt at tjekke om han har stramme halsmuskler, evt. kontakte en børnefysioterapeut, som kan tjekke ham igennem...
Du kan altså godt rette op på hans fladhed og evt. skævhed med den alder han har, men det vil være godt, at du går igang så hurtigt som muligt, jo større sandsynlighed er der for at det lykkes :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt indblik i hvordan - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske