Svar: Flad nakke

21. februar 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Louise og Baby

Tak for dit brev - dejligt at høre, at det går lidt bedre med din drengs indtag af flaske, selvom du stadig oplever, at han ikke helt tager sit udregnede behov. Han lyder dog til at vokse og trives og dermed til at få den næring, som han har behov for... :)

Du kan prøve at skifte til en anden type erstatning for at se om han bedre vil kunne lide smagen af denne. Du kan også prøve at variere temperaturen lidt - naturligvis uden at give ham for varm erstatning, han må ikke brænde sig - men nogle børn kan godt lide, at erstatningen ikke er alt for varm men mere lunken/kølig uden at være decideret kold... bare en tanke, som jeg vist ikke har givet dig tidligere :)

Med hensyn til flad nakke, eller det der hedder lejringsbetinget skævhed, så skyldes dette, at barnet ligger for længe i den samme stilling. Det anbefales, at børn sover på ryggen, og det er her vigtigt, at du er opmærksom på, at din drengs hoved skal drejes skiftevis til højre eller venstre, når han sover. Netop for at hovedformen bliver rund.

Hovedformen hos spædbørn kan ændres så længe kraniesuturer og fontaneller ikke er lukket, og det er lettest at ændre på hovedfaconen de første 4 måneder. Kraniesuturer og fontaneller lukker dog generelt først mellem 6. og 20. måned, så man kan godt ændre noget, selvom barnet bliver ældre...

Mange børn har en favoritside, som de konsekvent lægger hovedet til, og samtidig vil mange børn også naturligt lade hovedet falde til den ene side, når de sover, fordi tyngden af hovedet gør, at hovedet naturligt falder til siden. Derfor har mange børn ikke kun en flad nakke, men også fladhed på den ene side af baghovedet...

Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke puder eller særlige kiler og lignende til behandling eller forebyggelse af lejringsbetinget skævhed, og vi sundhedsplejersker arbejder efter sundhedsstyrelsens retningslinjer, hvilket forklarer, hvorfor din sundhedsplejerske ikke har anbefalet hjertepuden... Da du har købt den, ser jeg ikke nogen grund til, at du ikke skal forsøge at bruge den, men der er dog nogle andre ting, som du skal være mere opmærksom på og som jeg umiddelbart tænker, vil kunne gøre en større forskel:

Det er vigtigt, at du lægger din dreng så meget på maven som muligt. Det er kun, når han ligger på maven, at hans baghoved ikke udsættes for tryk, og derfor er maveliggende stilling alfa omega hos jer nu.

Det er vigtigt, at du ikke sætter ham i skråstol, fordi han i den også vil få et "tryk" på sit baghoved. Og det samme gælder autostolen. Han skal naturligvis være i sin autostol, når I kører bil, men stolen skal blive i ...

Annonce

... bilen. Det vil være meget uhensigtsmæssigt, at du bærer ham rundt i autostolen - igen vil der være en trykbelastning på hans hoved, når han sidder i den.

Han skal som sagt ligge på maven så meget som muligt. Det kan være på gulvet, hen over en ammepude, hen over en sammenrullet babydyne, på dine lår, på din brystkasse, når du bærer ham rundt i din favn, har ham i dine arme osv.... hele tiden mave-, mave-, maveliggende stilling :)

Når han sover, skal han naturligt ligge på ryggen, men du skal her sikre dig, at han ikke ligger med hovedet fladt og kikker lige frem, og du skal sikre dig, at han ikke har en yndlingsside, som hans hoved hele tiden falder til. Du er derfor nødt til manuelt at gå ind og flytte/dreje hans hoved i den retning, som han nu skal kikke til. Og du må forsøge dig lidt frem, om hjertepuden eller den kile du har, kan hjælpe ham med at kikke til den side du ønsker og sikre, at han holder sit hoved der...

Han skal kikke til den side, hvor han ikke er flad. Det vil sige, at hvis han er flad i højre side, så skal han "tvinges" til at kikke til venstre. Det betyder, at du skal være konsekvent med at "håndtere ham", fra den side, som han selv undgår - også selvom han protesterer...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det gælder f.eks. også, når han ligger under sit aktivitetsstativ og lignende - det kan være en god idé at hænge ting op, som fanger hans opmærksomhed, og får ham til at kikke til den side du ønsker. Det kan være en ide at flytte hans seng eller dreje hans seng rundt, så kan ligger modsat i sengen, fordi lyset og siden han kikker til kan spille ind alt efter, hvordan han er lejret... Da I ofte sover sammen alle sammen, kan det være en idé, at du og far flytter side i sengen, fordi det også kan være med til at gøre, at jeres dreng kikker til modsatte side af, hvad han er vant til...

Når du bærer ham på din arm, og når du giver ham flaske, så kan det være en god idé at skifte arm. Måske har du tendens til altid at give ham flasken med højre hånd, men nu skal du så begynde at give ham flaske med venstre hånd, så han ligger modsat i din favn, - fordi det igen fjerner lidt af presset på hans hoved og den side, hvor han måske har problemer.

Det kan være nødvendigt at tjekke om han har stramme halsmuskler, evt. kontakte en børnefysioterapeut, som kan tjekke ham igennem...

Du kan altså godt rette op på hans fladhed og evt. skævhed med den alder han har, men det vil være godt, at du går igang så hurtigt som muligt, jo større sandsynlighed er der for at det lykkes :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt indblik i hvordan - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor