Svar: Meget pylret fra starten af
12. januar 2019
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for din fine beskrivelse af din lille datter :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Når små børn græder meget og har rigtig svært ved at sove, så skal man altid overveje, om barnet har behov for mere mad - og du fortæller, at du i starten ikke havde mælk nok og derfor gik over til flaske. Det er rigtig godt, så ved du præcist, hvor meget mælk din datter indtager, og det i sig selv kan give lidt ro :) Med den alder hun har nu, vil det også være en god idé, at du overvejer om ikke hun skal begynde med lidt skemad...
Derudover så skal man også altid overveje, om hun kan have ondt. Det kan være smerter fra maven, nakke, skuldre, ryg osv. Og du fortæller, at hun er blevet behandlet af en kiropraktor, som har løsnet låste ryghvirvler i den øvre del af ryggen. Hun har altså haft problemer med dette, og det kan sagtens være en del af forklaringen på den gråd, som hun har haft i starten. Det er derfor rigtig godt, at du har fået dette behandlet, og jeg går ud fra, at hun ikke længere har nogen låsninger som generer hende.. :) Det lyder i hvert fald som om, at hun efter behandlingerne er begyndt at trille mere omkring og at hun bruger sig selv rigtig fint motorisk, når hun ligger på gulvet - det er super dejligt!
Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke har ondt andre steder - det kan f.eks. være smerter fra ørerne. Hvis hun har været forkølet, kan hun godt have problemer med væske i mellemøret, selvom hun ikke er ældre end hun er. Og det kan godt være med til at forklare, hvorfor hun sover så kortvarigt, som hun gør. Hvis hun har ondt i ørerne, så vil det gøre ondt at ligge ned, så når hun er puttet, så vil hun blive vækket af smertejag, stoppe med at græde, når du tager hende op på højkant, eller giver hende lidt mælk, og så vil du kunne putte hende igen, hvorefter hun igen sover kortvarigt, og det samme gentager sig.
Når alt dette er sagt, så kan det dog godt være, at du har en pige, som hører til det man kalder for high-need-babies. Dette begreb dækker over små børn, som på én gang er super-sensitive, intense, krævende, svære at tilfredsstille, svære at få til at spise og svære at få til at sove. De pylrer, hænger på armen og vil samtidig ikke være i favn ...
Jeg bryder mig normalt ikke om at sætte betegnelser på børn og netop begrebet "high need" signalerer jo, at nogle børn har større behov end andre - og alle børn har naturligt behov for at blive set og mødt. Men når det er relevant at tale om high need babyer, så er det især, fordi det ofte giver forældre ro at vide, at disse børn findes. Det er ikke fordi, at du gør noget forkert - og der er heller ikke noget i vejen med din datter. Hun er som hun er, fordi det er en del af hendes personlighed - nogle kalder også disse børn for signalstærke børn :)
High need-babyer har et meget højt aktivitetsniveau og er utrolig meget på. Hvis hun er high-need, så vil hun være meget opmærksom på alt, hvad der sker omkring jer. Det betyder, at hun let bliver forstyrret, hun lader sig ofte distrahere, og det kan være svært for hende at holde koncentrationen om en ting i længere tid - her skal man naturligvis medtænke hendes alder, for det er naturligt svært, når man kun er 5 måneder gammel :) Men mange vil opleve en high-need-baby som kortluntet. Der skal ikke ret meget til, før verden og omgivelserne kan overvælde dem. De bliver let irriterede og er ofte derfor også grædende.
Og gråden er svær, for når disse børn græder, så græder de ofte mere intenst og mere vedholdende end andre børn - og på samme måde virker de ofte også ekstra glade, når de er glade. Lige så ulykkelige de kan være, lige så sprudlende glade kan de være. Det føles tit som om, at der ikke rigtig er nogen middelvej, det er enten eller..
High need babyer sover ofte kortvarigt, og deres søvnbehov er generelt lidt mindre end hos andre børn på samme alder. De har ofte også svært ved at overgive sig til søvnen. Og du beskriver netop en pige, som ofte græder, når hun skal sove, og som ofte også sover meget kortvarigt, når hun så endelig falder i søvn. Disse børn har ofte også brug for stor fysisk kontakt og nærhed for at kunne slappe af og falde til ro og falde i søvn, og de accepterer sjældent en substitut for mors favn. Det er i din favn, på din brystkasse, at din datter sover bedst... Og det kan dog være derfor, at viklen lyder til at fungere godt hos jer...
Som jeg læser dit brev, så lykkes det med barnevognen nogle gange, og det er super godt, hvis du kan forsøge at holde fast i, at hun også kan sove i den. Det vil hjælpe dig på sigt, at hun lærer at sove i sin barnevogn, det gør det lettere for jer at komme nogen steder, og det vil også være lettere for andre at putte hende, når hun f.eks. skal i dagpleje eller vuggestue :)
Hvis hun har glæde af sin flaske, så må hun gerne få denne i barnevognen og falde i søvn med den der. Det gør ikke spor - det vigtigste er, at hun falder i søvn, og mælk skal stadig være en fast del af hendes putteritual :) Det kan dog være en rigtig god idé, at du eleverer hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Måske kan barnevognens bund løftes - det afhænger af modellen, ellers kan du komme en lille pude, et sammerullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op under hendes hoved.
Hos disse børn vil dagsrytmen ofte skifte fra dag til dag - og det gør det ekstra svært. Det er ikke det samme som trøster hende - det der virker om torsdagen, virker pludselig ikke om lørdagen - og det er naturligt frustrerende. Hver gang du tror, at nu har du lige fundet ud af hvordan, og så ændrer det sig igen. Men det er sådan det er - og heldigvis så ændrer det sig ofte hen af vejen :)
Det er derfor rigtig godt, at du forsøger at gøre det, som du instinktivt fornemmer virker bedst. Og det er super fint, at du giver hende 4 lure dagligt, det må hun meget gerne få - og det har hun netop brug for, når hun sover så kortvarigt, som hun gør. Du er nødt til at acceptere, at hun ikke følger bogen, og at hun adskiller sig fra de andre børn i mødregruppen - pas på ikke at sammenligne for meget, for det vil kun gøre dig ked af det og frustreret. Og pas også på med at lytte til andres kommentarer...:)
Prøv at se det som noget positivt, at hun har den personlighed, som hun har. Hvis hun er en high-need-baby, så vil hun på sigt være en pige, som vil være rigtig god til at give udtryk for sine behov, og det er guld værd :)
Du kan læse mere om high need babies i min bog "Helens bog om gråd og trøst", hvor du også kan læse om andre årsager til at børn græder og hvordan vi skal hjælpe dem.
Du kan også læse meget mere i bogen "Babykaos" af Tine Schrøder Lunøe og i bogen "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen. Så en tur på biblioteket kan måske hjælpe dig lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og stort knus fra mig til dig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske