Svar: Finmotorik og læring

23. september 2018

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres yngste dreng :)

Det er rigtig dejligt, at I mærker at den sprogstøtte, som jeres dreng får, hjælper ham og at han udvikler sig mere og mere sprogligt. Det er super godt!

Det lyder dog som om, at jeres dreng vil have glæde af at vente et år på at komme i skole. Selvom hans sprog hele tiden udvikler sig, så er det ikke kun det sproglige, man er nødt til at se på, der er flere ting som spiller ind, og der er naturligt lidt forventninger til skolestart.

Han behøver ikke kunne alt af følgende, men de fleste af disse ting vil gøre skolestart betydeligt lettere for ham:

Det vil være rigtig godt, hvis han f.eks. kan sige sit navn og adresse - altså fortælle, hvor han bor. Han skal kende forskel på tid - f.eks. i dag, i morgen, i går, i weekenden. Han skal have en forståelse af, hvad forskellige ord betyder, og at nogle ord kan betyde det samme. Han skal tale rent og kan han ikke dette, vil det være relevant med støtte af talepædagog. Han skal også kunne tælle til 10, hvilket han kan, men det vil være godt, hvis han derudover har en vis talforståelse, så han kan fortælle, "hvilket tal kommer før...", "hvilket tal kommer efter...", ligesom han skal kunne sætte ord på og kunne forstå "beregningen af", at I f.eks. bor 4 personer hjemme hos jer.

Det forventes også, at han kan holde nogelunde korrekt på en blyant, at han kan skrive vise bogstaver - ofte sit navn, tegne en firkant, sætte et kryds på et papir. Han skal kunne holde på en pensel, kunne klippe med en saks og skal også meget gerne kunne binde sine snørebånd, selv lyne sin jakke og bukser op og ned osv. Grovmotorisk skal han kunne hoppe på et ben, hinke, kaste og gribe en bold og cykle på en almindelig tohjulet cykel.

Det er også vigtigt, at han kan koncentrere sig. Han skal kunne sidde stille i 15-20 minutter omkring en fast opgave - og også kunne koncentrere sig, selvom der sker ting omkring ham. Han skal kunne modtage en fælles besked, så når læreren siger "nu skal I tage jeres madkasser frem", så skal han kunne gøre dette, uden at læreren behøver sige til det ham specifikt....

Han skal være så socialt udviklet, at han er i stand til at klare sig i en større børnegruppe, uden at der er en voksen omkring ham hele tiden. Det betyder, at han skal kunne indrette sig efter andre, finde ud af at stille sig i kø ved rutsjebanen, vente på, at det bliver hans tur, - både på legepladsen og i klasselokalet. Han skal kunne give udtryk for, hvad hans behov er og have en fornemmelse for andres behov - altså have en fornemmelse for "mig og mine behov", "andre og deres behov".

Han skal være selvhjulpen på den måde, at han selv skal kunne gå på toilettet og tørre sig, vaske sine hænder, selv skal kunne tage sko og tøj af og på. Klæde om til idrætstøj, når de skal have idræt, finde vej mellem forskellige klasselokaler, legeplads osv.

Når jeg læser jeres beskrivelse, så tænker jeg umiddelbart, at jeres dreng lyder til at kunne have glæde af et ekstra år i børnehaven. Det kan være meget givende for ham, at han i et år får lov til at prøve at være den ældste og på den måde får lidt udfordringer, som han kan vokse af - fremfor, at han måske vil føle det svært at følge med i skolen og let kommer til at føle sig forkert. Ligesom I har oplevet at storebror har haft stor glæde af at vente, så lyder det samme til at være tilfældet med jeres yngste dreng. Det er rigtig godt, at I har set rigtigt - så lyt til jeres egen fornemmelse, selvom I naturligvis også skal høre, hvad pædagogerne i institutionen giver udtryk for :)

Med hensyn til finmotoriske øvelser, så kan det være en god idé at lade ham tegne, klippe, lave perleplader (start evt. med maxi-perler), lege med sømplader, magneter osv. Det er rigtig fint, at være ...

Annonce

... kreative på denne måde. Det kan f.eks. også være en idé at samle blade, sten, muslinger, grene osv. som I kan male på, eller som I kan sætte på papir eller pap med lim. Ligesom du kan købe forskellige slags papir, karton, klippe billeder ud af ugeblade osv. så I frembringer jeres egne små kunstværker.

Men det kan også være en god idé, at du f.eks. lader ham være med, når du laver mad. Han kan sagtens være med til at skrælle gulerødder og kartofler, skærer agurker ud i stykker, hælde udskåret grønt og frugt op i små skåle osv. Han må også meget gerne være med til at bage. Det kan være at bage boller, hvor dejen skal deles og formes i hånden, og måske pensles med æg. I kan også bage småkager, som skal placeres på en bageplade, evt. vanillekranse, som skal formes runde og lignende. Eller kager, som skal pyntes med hakkede nødder, sukker osv. I kan også lave havregrynskugler, som skal rulles runde og vendes i f.eks. sukker eller kokos...

Det kan også støtte hans finmotoriske udvikling at lave puslespil. De fås i mange forskellige størrelser og med mange forskellige antal brikker. Det kræver finmotorisk teknik at finde den rigtige brik og vende den rigtigt, sætte den sammen med en anden brik osv. Ligesom han skal tænke sig om og koncentrere sig, når han skal finde de rette brikker... lede efter blå og hvide brikker, når han skal bygge en himmel, eller finde brikker med grønt på, som bliver til billede af træet eller hvad det nu kan være...

Kan han lide musik? Musik er rigtig godt til at udvikle motorikken - og faktisk også godt for den sproglige udvikling. I kan spille på forskellige instrumenter (man kan få lege-instrumenter til børn som ikke er så dyre), I kan danse og bevæge jer til musik af forskellig slags, og I kan synge forskellige sange. Evt. sange, hvor man skal bruge kroppen, tegn og fagter imens man synger...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der findes også mange forskellige opgavebøger til børn i alderen 4-6 år, som du kan kikke på, og som han måske kunne have glæde af. Det kan både være bøger med skriftlige opgaver, som tal og bogstaver han skal finde og prøve at skrive, ting der skal farvelægges osv. Det kan også være opgavebøger med ting, som man kan finde i naturen, hvor I kan "gå på jagt" og efterfølgende tage jeres skatte med hjem og være kreative med det I har fundet sammen :)

Der findes også forskellige spil, som han måske kunne synes var sjove, som I alle fire kunne spille sammen og som samtidig kunne støtte ham både finmotorisk, sprogligt og opmærksomhedsmæssigt. Billedlotteri og huskespil er godt. Det kan også være f.eks. spillet "Vildkatten", eller spillet "Gæt en tegning - junior", hvor I skal tegne noget bestemt... Det kunne også være f.eks. "4 på stribe", som også kræver lidt fingerteknik, når brikkerne skal placeres rigtigt ned i pladen...Spillet Alias (børneudgave), hvor han med ord skal forklare billeder.. det kan være terningespil, kortspil osv.

I skal være opmærksom på, at når man er 5 år gammel, så kan man blive meget ked af det, hvis man taber i spil. Det gør rigtigt ondt, når man mærker, at andre er bedre til noget end man selv er, eller når man bliver "slået hjem" og derfor er det vigtigt, hvis I spiller spil, at det ikke altid er ham der taber, eller at en af jer voksne måske nogle gange spiller sammen med ham, hvor de andre spiller alene... Han kan også have svært ved i denne alder at følge reglerne helt præcist og vil måske gerne opfinde sine egne regler eller have lov til at "snyde" lidt undervejs - det hører alderen til :)

Det vigtiste er naturligvis, at det er hyggeligt. At I netop spiller sammen og er sammen om tingene, så det at han skal lære nogle ting bliver en leg, og ikke er noget som han fornemmer er bevidst læring fra jeres side :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger