Svar: Stol til baby
14. september 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
De fleste børn kan sidde i høj stol, når de er omkring 6 måneder gamle, og det er derfor stadig lidt for tidligt for din dreng :)
Når du giver ham skemad nu, så vil det derfor være rigtig godt, hvis han kan sidde hos dig imens. Du kan sidde med ham på skødet, og så kan du selv eller far tilbyde ham skemad, imens han sidder der - eller han kan sidde på skødet hos sin far :)
Det er vigtigt, at du lægger ham på maven så meget som muligt hver dag. Det er i maveliggende stilling, at han får styrke nok i ryggen til at kunne sidde i høj stol, når han f.eks. skal spise. Jo mere han ligger på maven, jo stærkere bliver han i ryggen.
Når han er parat til at sidde i høj stol, så vil han sidde med rank ryg, og han behøver ikke puder eller lignende i ryggen for at sidde. Han vil i begyndelsen ikke kunne sidde ret længe, så bliver han træt og krummer i ryggen eller falder lidt til siden - det er tegn på, at han har brug for at komme ned på gulvet igen. Men i takt med at han bliver stærkere i ryggen, vil han kunne sidde i længere og længere tid og være mere og mere med ved bordet, så hele familien på den måde spiser sammen :)
Når han bliver omkring 6 måneder, vil han sandsynligvis også kunne sidde op i barnevognen og kikke ud. Han vil have behov for at have et ryglæn i ryggen, så han kan læne sig tilbage, når han bliver træt, og så vil han kunne trække sig op at sidde, når han atter er parat. Han vil til den tid nyde at kunne sidde der og observere verden og pludre med dig, imens I går tur :)
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt han er stærk nok i ryggen til at sidde, så kan du også altid kontakte sundhedsplejersken. Måske er der et åben hus i kommunen, hvor du bor, hvor du kan kikke forbi og tale med sundhedsplejerskerne der...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske