Svar: Stol til baby

14. september 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Zadeh

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

De fleste børn kan sidde i høj stol, når de er omkring 6 måneder gamle, og det er derfor stadig lidt for tidligt for din dreng :)

Når du giver ham skemad nu, så vil det derfor være rigtig godt, hvis han kan sidde hos dig imens. Du kan sidde med ham på skødet, og så kan du selv eller far tilbyde ham skemad, imens han sidder der - eller han kan sidde på skødet hos sin far :)

Det er vigtigt, at du lægger ham på maven så meget som muligt hver dag. Det er i maveliggende stilling, at han får styrke nok i ryggen til at kunne sidde i høj stol, når han f.eks. skal spise. Jo mere han ligger på maven, jo stærkere bliver han i ryggen.

Når han er parat til at sidde i høj stol, så vil han sidde med rank ryg, og han behøver ikke puder eller lignende i ryggen for at sidde. Han vil i begyndelsen ikke kunne sidde ret længe, så bliver han træt og krummer i ryggen eller falder lidt til ...

Annonce

... siden - det er tegn på, at han har brug for at komme ned på gulvet igen. Men i takt med at han bliver stærkere i ryggen, vil han kunne sidde i længere og længere tid og være mere og mere med ved bordet, så hele familien på den måde spiser sammen :)

Når han bliver omkring 6 måneder, vil han sandsynligvis også kunne sidde op i barnevognen og kikke ud. Han vil have behov for at have et ryglæn i ryggen, så han kan læne sig tilbage, når han bliver træt, og så vil han kunne trække sig op at sidde, når han atter er parat. Han vil til den tid nyde at kunne sidde der og observere verden og pludre med dig, imens I går tur :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt han er stærk nok i ryggen til at sidde, så kan du også altid kontakte sundhedsplejersken. Måske er der et åben hus i kommunen, hvor du bor, hvor du kan kikke forbi og tale med sundhedsplejerskerne der...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte