Svar: Vil bæres rundt hele tiden!

7. august 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære førstegangs mor

Tak for dit brev :)

Det, at jeres dreng har grædt rigtig meget de første måneder, har naturligt gjort, at I har båret ham tæt - og det er rigtig godt, at I har gjort det! Undersøgelser viser, at børn græder mindre, når de er på arm eller har tæt kropskontakt med en voksen, og der er ingen tvivl om, at det at blive båret hjælper barnet og den umodenhed, som barnet har, når det har kolik... Kolik menes at være et umodent nervesystem. Det betyder, at børn med kolik har sværere ved at regulere deres følelser, de er lidt mere "følsomme" og derfor utrøstelige. De har samtidig svært ved at falde til ro, når de bliver taget op, og de kan også let blive overstimuleret, hvilket kan gøre, at de igen græder mere. De græder altså i længere tid, fordi deres nervesystem er umodent og deres evne til selvregulering er umodent...

I kan godt fornemme, at jeres dreng er ved at være over sin kolik, men han er naturligt vænnet til at skulle være meget i favn. Det er ikke fordi at han på den måde viser egen vilje eller forsøger at "manipulere" med jer, hans behov for at være i favn og blive bevæget er naturligt opstået, fordi I har gjort dette meget fra han var ganske lille. Det betyder ikke, at han ikke kan lære, at det skal være anerledes nu, men det vil naturligt kræve stor tålmodighed og omsorg fra jeres side at lære ham nogle nye rutiner..:)

Det er rigtig godt, at han er glad for at lege i sin kravlegård og nyder at ligge der. Det må du naturligvis gerne udnytte dagligt, så han på den måde stadig vænnes til, at han godt kan ligge lidt for sig selv.

Det er også rigtig godt, hvis I nu kan begynde at vænne ham til at ligge/halvt sidde mere i barnevognen, hvor I kan trille ham en tur, kikke lidt på verden osv. Så han stadig oplever at have jer tæt på og også kunne være fysisk lidt på afstand. jf. tidligere brev og svar til jer :)

Det er rigtig godt, hvis han i løbet af dagen og aftenen også nogle gange ligger på gulvet, øver sig i at trille fra mave til ryg og tilbage igen - og hvor du sidder ved siden af ham, hjælper ham med at flytte på sig, lægger en hånd på ham, pludrer med ham osv. Så du er der, og I er sammen, men uden at du behøver have ham direkte i din favn.

Du skal sørge for, at han har noget spændende at kikke på og nogen som fanger hans opmærksomhed, så det ikke kun er når han bevæges rundt, at det er spændende. Læg legetøj foran og rundt omkring ham, læg ham evt. foran et spejl, så han kan se sig selv og ...

Annonce

... måske dig i spejlet, hæng forskellige ting op, som han kan kikke efter, række ud efter og slå til, ting som han kan forsøge at bevæge sig efter...

Lav også bevægelege med ham, hvor han ligger på gulvet og hvor du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk. Det vil være oplagt at synge forskellige fagtesange for ham nu, hvor du bruger hans krop og hænder/ben imens du synger, så han stadig får din kontakt og nærhed, men hjælpes til at bevæge sig selv, mere end at du bærer ham rundt. Og hvor han finder ud af, at det faktisk er helt okay at være ved siden af dig og ikke nødvendigvis hele tiden skulle være i din favn :)

I takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt kunne begynde at sidde mere og mere op, og de fleste børn vil omkring 6 måneders alderen begynde at kunne sidde i høj stol. Det betyder, at han kan sidde i høj stol, når han spiser skemad, og han vil også kunne sættes i sin høje stol, når du f.eks. laver mad, lægger vasketøj sammen eller lignende, så han er med, kan se dig og følge med i hvad der foregår - men stadig er på afstand af dig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når alt dette er sagt, så vil han naturligt også stadig have behov for tæt fysisk kontakt og behov for at I bærer ham rundt og det er helt naturligt, at han elsker at sidde i "kongestol" foran jer. Når han sidder der, så mærker han jer som sin tryggeste base og han har fuldt udsyn og kan studere verden lidt på afstand. Det er meget trygt og dejligt for ham, fordi verden naturligt godt kan virke stor og uoverskuelig, når man ikke er ældre, og her har han brug for at mærke, at I som base er der, når det måske bliver lidt for overvældende og lidt for meget. Siddende i jeres favn tør han observere mere, tør kommunikere mere med andre mennesker, tør han være lidt mere modig.

Det er også sådan, at bevægelse gradvist kan trappes ud. Som du skriver, så bliver han jo ikke lettere og det er naturligt hårdt at gå rundt med ham, og du har brug for en gang imellem at sætte dig ned - og det skal du naturligvis gøre. Prøv om du kan lade ham være i din favn, nogle gange gå lidt med ham, men andre gange sætte dig sammen med ham. Så han stadig er i din favn, men ikke gås rundt med. Nogle gange kan du rejse dig og gå lidt rundt igen og så atter sætte dig ned. Så du på den måde gradvist vænner ham til, at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at være okay. Man kan godt blot sidde i favn og kikke sig omkring...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor