Svar: Balance - falder ofte
12. juli 2018
Alder:
19 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på din drengs balance - og at du forsøger at vurdere, om han falder for meget...
Det er til en vis grad normalt, at børn i din drengs alder falder eller måske er lige ved at falde og så finder balancen igen. Børn i denne alder kaldes jo tumlinge, fordi de et eller andet sted blandt andet "tumler lidt rundt". MEN det kan naturligvis godt være for meget, og det kan skyldes flere ting...
Det kan f.eks. være øreproblemer. Børn som har problemer med ørene f.eks. væske i mellemøret eller mellemørebetændelse kan godt have balanceproblemer. Det hænger blandt andet sammen med vores sanser.
Det kan være problemer med muskel og ledsansen, det der også kaldes kinæstesisansen. Det har betydning for hans evne til at bevæge sig omkring og hans fornemmelse for kroppens stilling i rum og retning...
Det kan være problemer med vestibulærsansen, der også kaldes labyrintsansen. Det har med ligevægt og balance at gøre - og igen hans evn til at bevæge sig omkring, uden at falde eller blive svimmel.
Synet spiller også ind på balancen. Synet er vigtigt for at kunne fornemme afstand og dimensioner... hvis man har svært ved at se, så vil man ofte virke mere usikker og tilbageholdende i sine bevægelser og har måske svært ved at fornemme, hvor man skal tage fat, for ikke at falde...
Nogle børn falder, fordi de er hypermobile. I princippet er alle børn hypermobile, men nogen børn er det i særlig høj grad. Hypermobilitet betyder, at der er øget bevægelighed i et eller flere ledbånd, sener og muskler. Man vil ofte opleve, at børn der er hypermobile er lidt senere til at begynde at rejse sig, begynde at gå osv. Og man vil ofte også opleve, at barnet kan falde fordi barnet f.eks. vrider om i anklen og dermed mister fodfæste...
Børn kan også falde, fordi de ikke kan stå ordentligt fast. Det kan være for glatte strømper på et glat gulv... Det kan også være sko, som er for store eller for tunge, så barnet har svært ved at løfte fødderne...
Du skal naturligvis være opmærksom på om nogle af disse ting kan spille ind hos jer, og det kan også være en rigtig god idé, at du laver nogle bevæge lege og tumlelege med din dreng, så han får stimuleret sin balance. Det kan være gynge ham i en af den slags gynger, hvor han sidder i et sæde. Det kan også være at slå koldbøtter på en madras - vær særligt opmærksom på hans nakke, han skal kikke ind mod navlen og bukke sig rundt, før du hjælper ham med at trille omkring. Du kan også lade ham slå koldbøtter imellem dine arme... Du kan også lægge ham på maven hen over en gymnastikbold, I kan evt. stille en spand og så skal han ramme spanden med små bolde, som du giver ham i hånden... En tummelumsk kan være en rigtig god idé - den bør være med flad bund. En tur i svømmehallen, hvor du kan hjælpe ham med at bevæge sig igennem vandet kan også være en rigtig god idé...
Med hensyn til den høje stol, så er det jo rigtigt synd og kan også være farligt, hvis han falder ned af den. Prøv om du kan øve med ham, hvordan han skal gøre, når han kravler ned, så han bliver opmærksom på, hvor han skal holde sine hænder, og hvor han skal sætte sine fødder :) Det er helt naturligt, at han gerne vil selv, men han har stadig brug for din guidning til hvordan. Måske skal stolens trinbrætter/fodstøtter justeres lidt i højden til ham nu.. :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske