Svar: Motorisk udvikling - 11 mdr.
9. juli 2018
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Den motoriske udvikling har meget vide rammer, og det er svært at sætte præcis alder på, hvornår barnet skal kunne hvad... De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 9-12 måneder gamle, men der er også børn, som aldrig rigtig finder ud af at kravle helt, før de har lært at gå... Det vigtiste hos jer lige nu er, at I fornemmer, at der sker en udvikling med jeres dreng motorisk, at han hele tiden bliver bedre til at bevæge sig rundt og bruger sin krop mere og mere :)
Det er vigtigt, at man forsøger at finde balancen mellem at støtte barnets motoriske udvikling ved at lege og hjælpe barnet med at bruge sin krop, og samtidig også lade barnet øve sig selv mest muligt, så barnet gradvist får oplevelsen af selv at kunne.
De fleste børn vil, når de begynder at bevæge sig omkring, starte med at komme op i strakt arm, når de ligger på maven. Derfra begynder de ofte at krybe baglæns, især hvis underlaget er glat. Det kan være til stor frustration, fordi barnet forsøger at komme fremad, vil nå noget legetøj - men får bevæget sig den forkerte vej. Det er betydeligt lettere for barnet at skubbe sig baglæns i starten. Her kan man f.eks. hjælpe barnet med at krybe fremad, ved at presse skiftevis på venstre og højre fodsål, så barnet guides i at bevæge benene i det man kalder krydsmønster...
Jeres dreng er nu 11 måneder gammel og har fuldstændig styr på dette. Han er rigtig god til at krybe, han kommer ikke længere baglæns, men har nu fuldt ud styr på teknikken og kommer frem i god fart. Han bruger sine arme, støder fra med benene og "skyder" sig af sted - det lyder super godt!
Med hensyn til at lære at kravle, så starter denne ofte med, at barnet lægger sig op i kravlestilling. Altså ligger på alle fire. Her vil barnet ofte ligge og rokke frem og tilbage, falde ned på maven, kæmpe sig op på alle fire igen, rokke frem og tilbage, atter falde på maven, op igen, rokke og rokke. Og det er fra rokken stilling, at barnet stille og roligt finde ud af at komme fremad. Det tager rigtig lang tid at finde ud at man både skal flytte arme og ben, og det tager også tid at få styrken i kroppen til at kunne ligge i kravlestilling og udføre kravlebevægelserne.
Hvis jeres dreng viser tendens til at ville ligge på alle fire, så må I gerne ham med at komme op i kravlestilling. I må gerne sætte jer bag ham, så hans fodsåler støtter mod jeres knæ, holde ham om livet og hjælpe ham med at rokke frem og tilbage. I skal ikke begynde at flytte på hans hænder og knæ, det kommer hen af vejen og efter lang tid rokkende på alle fire... :)
Det er lettere for ham at komme på i kravlestilling, hvis underlaget er fast. Det vil sige, hvis I f.eks har et fastliggende tæppe og ikke glatte trægulve eller løse tæpper. Har I glatte gulve kan det være lettere for ham at komme op på alle fire, hvis han har bare ben. I kan også købe knæbeskyttere - se f.eks. gobabygo.dk
Jeres dreng lyder stærk i ryggen, og I må meget gerne sætte ham på gulvet, så han kan sidde op og lege. I kan evt. sætte ham mellem jeres ben, så I på den måde kan støtte ham, hvis han har tendens til at falde til siden, og I kan også lægge en ammepude eller lignende omkring ham, som kan støtte, hvis han falder til siden og bagud... Det lyder dog som om, at han har en rigtig god balance i siddende stilling, og de fleste børn vil, når de er 10-12 måneder gamle begynde at række ud til siden og kunne tage fra bagud, når de er ved at miste balancen. Igen tager det her også tid at udvikle faldreflekserne og kunne tage fra.
Det er på denne måde, at han gradvist øver at komme fra siddende til maveliggende og tilbage til siddende igen. I kan øve med ham ved at lade ham sidde på et fast underlag, læg legetøj på afstand, så han er nødt til at række efter det, for at få fat på det og flyt det længere og længere væk. Hvis han sidder mellem jeres ben, vil han være tryggere, når han kan læne sig ud over jeres lår for at få fat i legetøj - få fat i det og med lidt støtte fra jer, så finde ud af at komme op at sidde igen. Det vigtigste er, at I hjælper ham med at fornemme den bevægelse han skal lave, når han falder til siden og skal op igen...
Når børn begynder at rejse sig til stående stilling, så sker dette ofte fra kravlestillingen, og nogle børn gør det også fra knæliggende/knæstående stilling... Ofte rejser barnet sig ved at trække sig op via møbler - det kan være et bordben eller måske tremmerne i sengen. Som udgangspunkt skal man ikke rejse børn op, men vente på, at de selv begynder at rejse sig. Nogle børn har dog meget svært ved at finde ud af at komme op i stående stilling, og her kan man godt starte med at øve, at barnet rejser sig på knæene i begyndelse. I kan f.eks. lægge noget spændende legetøj på sofabordet, og jeres dreng kan så hjælpes op i knæstående stilling ved bordet og strække sig efter legetøjet på bordet. I kan hjælpe ham med at samle knæene, hvis benene glider ud til siden - igen er det bedst at øve, hvis gulvet ikke er for glat.
I den knæliggende stilling kan han øve sig i at strække sig op, sætte sig, strække sig op på knæ igen og på den måde også øve balance og styrke her. Fra den knæliggende stilling kan han så begynde at sætte fra med det ene ben, ved at bøje det, støde fra med foden og på den måde finde ud at at komme helt op af stå. Samtidig holder han fast med hænder og bruger sine armkræfter til at trække sig op.
Hjælp ham ved at holde ham om livet - også når han falder tilbage, så han ikke slår sig de første mange gange, han øver at komme ned igen. De første mange gange vil han ofte falde ned med et bump, men stille og roligt kan han gradvist lære at bøje det ene ben og komme ned igen - ofte i modsatte rækkefølge af, hvordan han er kommet op...
Nogle børn har svært ved at støtte på deres ben og fødder, hvilket der kan være forskellige grunde til. Og nogle børn kan også virke usikre, når de skal bevæge sig, bruge sig selv motorisk... Der er ikke umiddelbart noget i jeres brev, som virker bekymrende, men hvis I er i tvivl om, hvorvidt jeres dreng udvikler sig som han skal, så kan I altid drøfte det med lægen, sundhedsplejersken eller en børne fysioterapeut :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej - og giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske