Svar: Udvikling og motorik

8. juni 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Jeg kan naturligvis godt forstå, at du bliver bekymret. Du oplever, at din dreng udvikler sig senere end andre børn - og selvom man ikke bør sammenligne, så er det naturligt svært, når man mødes i mødregruppe, taler med veninder osv. Og derfor er det også rigtig godt, at du har kontaktet både sundhedsplejerske og egen læge - og det lyder faktisk også som om, at din bekymring er blevet taget alvorligt. I hvert fald har I været hos egen læge for en måned siden og netop været til kontrol igen, og nu er I så henvist til børneafdelingen. Det lyder rigtigt, og sådan det skal være - MEN - det betyder jo ikke, at din dreng har en muskelsygdom eller fejler noget andet. Det du beskriver kan blot være tegn på, at han har brug for lidt længere tid til at udvikle sig motorisk...

I hvert fald lyder det som om, at der sker en udvikling i positiv retning:

Din dreng kunne for en måned siden ikke komme op i strakt arm, når han lå på maven - det kan han nu.

Han støttede ikke på benene, når du holdt ham oprejst - det gør han nu. Og han begynder at strække sine ben og knækker ikke blot sammen, når du holder ham.

Han brugte ikke sine ben bevidst - det gør han nu. Han bruger sine ben aktivt, både når han skal dreje sig, og når han generelt ligger, og han sparker og kan sparke kraftigt imod.

Hvor han tidligere faldt helt sammen, når han sad, så er han nu begyndt at kunne holde ryggen lidt mere strakt og nogle gange kan han sidde i høj stol kortvarigt og uden støtte. Han er også begyndt at kunne strække sig og holde sig strakt, når I holder ham vandret i luften, og han bliver også bedre og bedre til at sidde på jeres arm og holde sig rank der.

Det lyder altså som om, at der motorisk sker fremskridt - det går ikke så hurtigt, som man normalt ville forvente, men fremskridtene er der - og det skal du naturligvis holde fast i. Og så må du se, hvad ...

Annonce

... lægerne på børneafdelingen finder ud af :)

Du nævner, at I har fået at vide, at han er hypermobil. Som udgangspunkt er alle børn hypermobile - de har meget bløde og bevægelige led - men nogle børn er det mere end andre, og disse børn vil ofte udvikle sig motorisk senere end andre børn. De vil ofte virke lidt slappe og bløde i deres muskulatur, og når man løfter dem op, så føles det ofte som om, at de "hænger i dine hænder". De vil ofte også have svært ved at ligge på maven og løfte sig op i strakt arm, og løfte hovedet op fra underlaget.. altså faktisk mange af de ting, som du oplever hos din dreng. Jeg har tidligere skrevet en artikel omkring det - den er fra 5. juni 2013 og ligger i artikelsamlingen på siden :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du nævner også, at I er henvist til fysioterapeut, og det lyder rigtig godt. Det vil være en god idé at få en børnefys til at vurdere jeres dreng, og hun/han vil også kunne give jer nogle øvelser, lege osv. som du kan lave med ham. Så du får lidt idéer til, hvordan du bedst muligt kan støtte ham videre motorisk. Det er rigtig godt, at han nu er begyndt at støtte på sine fødder - der kan være forskellige årsager til, at han ikke har gjort dette, og også dette kan fysioterapeuten vurdere. Nogle børn har f.eks. sansemotoriske udfordringer, og der kan godt være en sammenhæng mellem dette, og det at have lav muskeltonus... Hvis det skønnes nødvendigt, så kan fysioterapeuten f.eks. lave nogle børsteøvelser under hans fødder. Til dette bruges en specialbørste til hans fodsåler... og I kan blive oplært i, hvordan man skal gøre dette.

Både fysioterapeut og børneafdeling kan lave en grundig motorisk undersøgelse af jeres dreng :) Han kan godt have en lav muskelspænding/muskeltonus uden at der behøver være andet eller noget mere alvorligt galt - men det er naturligvis vigtigt, at han bliver undersøgt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og sender dig et stort knus med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder