Svar: Udvikling og motorik
8. juni 2018
Alder:
7 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg kan naturligvis godt forstå, at du bliver bekymret. Du oplever, at din dreng udvikler sig senere end andre børn - og selvom man ikke bør sammenligne, så er det naturligt svært, når man mødes i mødregruppe, taler med veninder osv. Og derfor er det også rigtig godt, at du har kontaktet både sundhedsplejerske og egen læge - og det lyder faktisk også som om, at din bekymring er blevet taget alvorligt. I hvert fald har I været hos egen læge for en måned siden og netop været til kontrol igen, og nu er I så henvist til børneafdelingen. Det lyder rigtigt, og sådan det skal være - MEN - det betyder jo ikke, at din dreng har en muskelsygdom eller fejler noget andet. Det du beskriver kan blot være tegn på, at han har brug for lidt længere tid til at udvikle sig motorisk...
I hvert fald lyder det som om, at der sker en udvikling i positiv retning:
Din dreng kunne for en måned siden ikke komme op i strakt arm, når han lå på maven - det kan han nu.
Han støttede ikke på benene, når du holdt ham oprejst - det gør han nu. Og han begynder at strække sine ben og knækker ikke blot sammen, når du holder ham.
Han brugte ikke sine ben bevidst - det gør han nu. Han bruger sine ben aktivt, både når han skal dreje sig, og når han generelt ligger, og han sparker og kan sparke kraftigt imod.
Hvor han tidligere faldt helt sammen, når han sad, så er han nu begyndt at kunne holde ryggen lidt mere strakt og nogle gange kan han sidde i høj stol kortvarigt og uden støtte. Han er også begyndt at kunne strække sig og holde sig strakt, når I holder ham vandret i luften, og han bliver også bedre og bedre til at sidde på jeres arm og holde sig rank der.
Det lyder altså som om, at der motorisk sker fremskridt - det går ikke så hurtigt, som man normalt ville forvente, men fremskridtene er der - og det skal du naturligvis holde fast i. Og så må du se, hvad lægerne på børneafdelingen finder ud af :)
Du nævner, at I har fået at vide, at han er hypermobil. Som udgangspunkt er alle børn hypermobile - de har meget bløde og bevægelige led - men nogle børn er det mere end andre, og disse børn vil ofte udvikle sig motorisk senere end andre børn. De vil ofte virke lidt slappe og bløde i deres muskulatur, og når man løfter dem op, så føles det ofte som om, at de "hænger i dine hænder". De vil ofte også have svært ved at ligge på maven og løfte sig op i strakt arm, og løfte hovedet op fra underlaget.. altså faktisk mange af de ting, som du oplever hos din dreng. Jeg har tidligere skrevet en artikel omkring det - den er fra 5. juni 2013 og ligger i artikelsamlingen på siden :)
Du nævner også, at I er henvist til fysioterapeut, og det lyder rigtig godt. Det vil være en god idé at få en børnefys til at vurdere jeres dreng, og hun/han vil også kunne give jer nogle øvelser, lege osv. som du kan lave med ham. Så du får lidt idéer til, hvordan du bedst muligt kan støtte ham videre motorisk. Det er rigtig godt, at han nu er begyndt at støtte på sine fødder - der kan være forskellige årsager til, at han ikke har gjort dette, og også dette kan fysioterapeuten vurdere. Nogle børn har f.eks. sansemotoriske udfordringer, og der kan godt være en sammenhæng mellem dette, og det at have lav muskeltonus... Hvis det skønnes nødvendigt, så kan fysioterapeuten f.eks. lave nogle børsteøvelser under hans fødder. Til dette bruges en specialbørste til hans fodsåler... og I kan blive oplært i, hvordan man skal gøre dette.
Både fysioterapeut og børneafdeling kan lave en grundig motorisk undersøgelse af jeres dreng :) Han kan godt have en lav muskelspænding/muskeltonus uden at der behøver være andet eller noget mere alvorligt galt - men det er naturligvis vigtigt, at han bliver undersøgt :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og sender dig et stort knus med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske