Svar: Børnehave
18. april 2018
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvordan I afleverer jeres dreng :) Og stort tillykke med fødselsdagen!
Det er helt naturligt, at jeres dreng reagerer på at blive afleveret i børnehaven. Det er naturligt en stor og ny verden for ham, og han er stadig en meget lille dreng. Det betyder, at alt det nye er naturligt overvældende, og selvom han nu er blevet to år, så er det svært for ham at overskue.
Han er stadig så lille, at han ikke kan sætte ord på sine tanker og følelser, han kan ikke fortælle jer om alt det, som er svært. Han forstår ikke, hvorfor I går, ved ikke hvad det betyder, at I skal på arbejde osv. Han mærker bare, at I forsvinder - og han ved heller ikke, hvornår I kommer igen. Det er naturligt hårdt for ham at han på den måde bare er nødt til at følge med i dagen og i hvad der sker, det tærer på hans kræfter og hans overskud og den eneste måde han kan vise jer, at det er svært - er ved at græde og ved at protestere over, at I går... Det er altså en helt naturlig reaktion, og I skal et eller andet sted se det som et sundhedstegn, at han reagerer :)
Du fortæller noget meget vigtigt, - både at han afleveres i favnen på en pædagog, og at han efter 10 minutter er glad igen. Det er rigtig godt. Når I afleverer ham i favnen på en pædagog, så signalerer I, at hun passer på ham, når I går. Det er vigtigt, at han mærker dette og fornemmer, at I har tillid til, at hun kan tage sig af ham, når I ikke er der. Stille og roligt vil han lære hende at kende og vil kunne søge tryghed og trøst hos hende - hvilket det lyder som om, at han faktisk er ret god til:)
Pædagogen hjælper ham med at sige farvel og hjælper ham videre med dagen, så når I ringer efter 10 minutter, så er han faktisk glad og nyder at være der. Det er rigtig godt, at han på den måde kan hjælpes videre og nyder dagen :)
Det er naturligt svært at skifte situation, og man taler om at børn har et dobbeltsocialiseringsrum som mødes - det er, når hjemmet og institutionen møder hinanden. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og far, og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en anden. Når det sker til en trygt og kendt person, så går det naturligvis bedre, så ved barnet bedre, hvad der skal ske og glæder sig og føler sig tryg ved situationen... og ikke ret lang tid efter, så er han glad igen, glad for at være der, glad for de andre børn osv.
Oftest så sker det så igen, når barnet hentes - der kommer en ny protest, nu var det jo lige så hyggeligt, hvorfor skal man så hjem, hvorfor skal det slutte nu... Her opstår så ofte en ny konflikt - igen fordi det er svært at skifte situation. Det er svært at finde ud af, hvad man skal, både når man bliver afleveret, og når man bliver hentet...:) Præcis som I også oplever.
Det kan nogle gange være en god idé, hvis I kan give ham en bamse eller måske et lille fotoalbum med hjemmefra. Noget der fungerer som substitut for jer, og noget der fungerer som bindeled mellem hjem og institution. Det kan gøre ham tryg, at han har noget med sig hjemmefra, og et fotoalbum giver mulighed for at pædagogen kan kikke på lidt billeder af jer og fortælle ham, at I er der, og at I kommer igen - netop fordi det kan være svært for ham at forstå, hvor I er...
Jeg vil også anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har lavet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker. Den handler netop om hvordan vi hjælper vores børn til en god dag i dagpleje, vuggestue og børnehave :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske