Svar: Bider i fødder og skulder

5. februar 2018

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Når børn bider på den måde, som jeres dreng gør - så skyldes det ofte to ting:

1. At det er kærtegn, som kammer over
2. At han mangler ord til at beskrive sine følelser

Når kærtegn kammer over, så bider barnet ofte i en situation, hvor man sidder og kæler, nusser og har det dejligt. Bedst som I sidder og hygger i sofaen, så bider han i jeres fødder eller når I tager ham op og vil bære ham, så bider han pludselig i jeres skuldre. Bid kan blive sat mange steder på kroppen - fødder, skulder, kind, lår...

Jeg plejer at beskrive det som følelsen af "jeg elsker dig så højt, at jeg kan spise dig", og det handler om at jeres dreng stadig er så lille, at han ikke kan styre sig. Han forløber sig, kommer til at bide - i kådhed, glæde og kærlighed til jer. Altså kærtegn der kammer over. Derfor sker det ofte også netop dine forældre og dine to søskende, som I ser meget ofte og som han har et nært forhold til. Han bider ikke fremmede børn og voksne...

Når han bider, når han er vred eller ked af det, så bliver det ofte udløst, fordi han netop ikke kan sige, hvad han er ked af. Det kan være at du siger nej, eller stopper ham i noget han var igang med - du løfter ham op for at fjerne ham fra en situation og noget han syntes var hyggeligt eller sjovt - og så bider ham dig, fordi han bliver frustreret. Han bider ikke for at gøre dig ondt og han er ikke bevidst om, at det gør ondt på dig, men han bider, fordi hans krop kommer i oprør og fordi han mangler ord. Derfor vil I ofte også opleve, at han måske kan finde på at slå ud efter jer, vride sig, sparke osv. Alt sammen udtryk for at han fysisk er i oprør... Han er stadig så lille, at han ikke kan forklare, hvorfor han bliver ked af ...

Annonce

... det, frustreret, vred, fortvivlet og når han mangler ord, så reagerer han fysisk.

Det bedste I kan gøre er at forsøge at aflede ham. Jo mere han får mulighed for at bide, jo større risiko er der for at denne vane forstærkes hos ham. Jo mere opmærksomhed bideriet giver ham, jo mere vil han blive ved...

Du fortæller, at han har bidt i jeres fødder altid, og det lyder derfor som om, at det er blevet lidt en vane og en sjov leg... det er noget I altid har gjort og måske grinet lidt af, og derfor opfatter han det nu som noget hyggeligt og rart. Hvis I vil lære ham, at han ikke skal bide, så er det vigtigt, at I forsøger at undgå, at det sker.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal prøve at aflede ham, når I fornemmer, at han skal til at bide. I kan tage ham op, give ham masser af knus, kram, kys osv. så han får jeres nærhed og samtidig også lærer, hvilke kærtegn I synes om samtidig med at han så måske glemmer bideriet og det dermed kan nedsættes.

I kan også aflede ham, ved at sætte jer og læse en bog eller f.eks. bede ham om at finde bolden eller lignende, så han mærker, at I stadig gerne vil ham, men så han får sine tanker på noget andet og igen glemmer sin lyst til at bide.

Når I tager ham op og I ved, at han kan finde på at bide jer, så er det vigtigt, at I forsøger at holde ham på en måde, hvor I ikke gør det muligt for ham at sætte tænderne i jeres skulder - igen så han ikke får mulighed for at forløbe sig, men glemmer det lidt. Netop fordi jo mere han kan glemme det, jo mere vil det til sidst holde op, men jo mere han får lov til at gøre det, jo mere vil det kunne blive forstærket. Så prøv at aflede ham før det sker, så I får ham væk fra den bide-vane, som han lyder til at have fået :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far