Svar: Min datter vil ikke ligge på maven
5. februar 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din datter skal ligge på maven flere gange dagligt, og jeg kan sagtens forstå, du synes det er frustrerende, når hun bliver så ked af det, hver gang du forsøger... :)
Er du sikker på, at hun ikke har nogle spændinger i nakken eller lignende, som gør, at det er svært for hende og måske direkte ubehageligt for hende at være på maven? Det kan være en god idé at få lægen til lige at kikke hende igennem... måske skal hun henvises til en kiropraktor eller en fysioterapeut, det kan jeres læge vurdere.
Derudover er det rigtig godt, at du forsøger at lægge hende på maven på dig og ikke kun på gulvet. Det kan, som du skriver, være at ligge hen over dine lår, du kan også have hende liggende på din brystkasse, eller du kan bære hende maveliggende i dine arme. Hun kan naturligt ikke trille omkring osv. når hun ligger hos dig på samme måde, som hun kan, når hun ligger på gulvet, så hun skal stadig ligge på gulvet, men det kan måske vænne hende til at synes, det er okay også at være på maven, og hun får stadig styrket sin nakke, når hun ligger hos dig.
Prøv også at lægge hende på maven, når hun ligger på puslebordet, så du udnytter tidspunkter, hvor hun naturligt skal have tøjet af og bliver tumlet med. Du kan med fordel sætte et spejl op på væggen, hvor puslebordet står, så hun kan ligge på maven og kikke på sig selv i spejlet. Du kan også sætte et spejl op foran hende på gulvet, så hun også kan se sig selv og måske dig i spejlet, når hun ligger der.
Nogle gange kan det være en god idé, at du lægger hende på maven på sofaen eller puslebordet og du så sætter dig foran hende, er i øjenhøjde med hende og pludrer med hende osv. imens hun ligger på maven lige foran dit ansigt - du skal her naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned.
Det er rigtig fint, at du også forsøger at lægge hende på en ammepude osv. Du må også gerne hjælpe hende med at bøje armene ind under overkroppen, så hun kan ligge på sine albuer og ikke ligger og flyver med armene ud til siden. Du må gerne hjælpe hende med at trille fra maven til siden og videre om på ryggen og tilbage igen, så hun ikke kun ligger stille på maven, men også hjælpes med at flytte på sig, når hun ligger der og netop får lidt fornemmelse for, at hun stadig kan bevæge sig
Nogle børn har glæde af en drejeskive/drejetæppe, det laver blandt andet Lamaze. Du kan nogle gange være heldig at finde dem brugt til en god pris...
Det er vigtigt, at hun ligger på maven, fordi det er fra maveliggende stilling, at hun lærer at trille om sin egen akse og også lærer at trille fra mave til ryg og tilbage til maven igen. Det er også, når hun ligger på maven, at hun få styrke nok i ryg og nakke til at kunne begynde at side mere og mere selv, begynder at krybe, senere kravle osv. Derfor kan det være en god idé, at du forsøger at gøre det til en vane, at du altid lægger hende på maven, når du lægger hende fra dig og hun er vågen, så hun starter på maven og efterfølgnede, kan du så vende hende med at trille omkring...
Hun må gerne sidde hos jer voksne. Når hun sidder hos jer, så vil hun naturligt blive bevæget og bruge sin krop. Hun vil hos jer ikke sidde passivt og vil kunne læne sig tilbage, hvile sig op af dig og trække sig fremad og øve at sidde mere selvstændigt. Hun vil også kunne holde sit hoved, øve sig i at dreje hovedet mere og mere bevidst efter lys og lyd, ligesom du naturligvis nogle gange vil rejse hende, holde hende imens hun kan hoppe på dit skød osv.... Det må hun gerne.
Men det vil være rigtig godt, at du minimere brug af f.eks. skråstol og autostol. Hun skal naturligvis sidde i autostol, når I kører i bil, men den skal blive i bilen. Autostolen bør ikke tages med ind i butikker osv. Og når I er hjemme, så skal hun som sagt ligge på gulvet og lege, og gerne øve at være på maven :)
Man er nødt til at se din datter for at vurdere hendes styrke i ryggen, og det kan sagtens være, at der slet ikke er nogen problemer :) Er du i tvivl, så kan du bede sundhedsplejersken om at aflægge dig et behovsbesøg, eller måske har sundhedsplejerskerne et åbent hus, hvor du kan trille forbi og lige få din datters motoriske udvikling vurderet og få lidt råd med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske