Svar: 3 mdr. og fladt baghoved
30. januar 2018
Alder:
3 mdr.
Kære mor til dejlig datter
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om, at jeres datter allerede fra fødslen har haft trykket sit hoved. Hun har stået skævt i dit bækken, og I har fra starten tydeligt kunne se, at hendes hoved ikke havde den facon, som man normalt ville forvente...
Du fortæller, at I med det samme fik hende tjekket af en kranio sakral terapeut, som sagde, at der ikke var nogen problemer med låsninger eller lignende - men hvad har jeres læge og sundhedsplejerske sagt? Det er naturligt vigtigt at sikre sig, at der ikke er kommet problemer til hen af vejen... Selvom hun ikke har haft nedsat bevægelighed i sin nakke ved fødslen, kan det godt være opstået senere, og det kan godt have påvirket hendes halsmuskler og sener, så hun har vænnet sig til at holde hovedet i en bestemt stilling. Har hun været til egen læge, nu da hun blev 3 måneder, og drøftede I problematikken med lægen her?
Hvis hun f.eks. har problemer med stramme halsmuskler, så kan det være en god idé at få en børnefysioterapeut til at se på hende. Fysioterapeuten kan lave nogle udstrækningsøvelser og også vise jer hvordan, så I selv kan gøre det - og det vil også være relevant at drøfte behov for hjælpemidler med en børnefysioterapeut. Som I selv skriver, så anbefaler Sundhedsstyrelsen ikke hjælpemidler som puder, kiler og lignende, men er fladheden eller skævheden meget udtalt, så kan egen læge henvise jer til fysioterapeut eller børneafdeling, for at få vurderet, hvorvidt behandling er nødvendig. Man kan behandle med en hovedformskorrigerende hjelm, hvis nødvendigt. Men det skal lægeordineres.
Ellers er det sådan, at lejringsbetinget skævhed kommer, når hovedet bliver ensidigt belastet, og det betyder, at I skal fjerne pres fra jeres datters baghoved. Det gælder, når hun sover og ligger på ryggen, hvor I aktivt skal gå ind og dreje hendes hoved skiftevis til højre og venstre side, for at sikre, at hun ikke ligger på baghovedet og sover. I kan evt. tage en sok og fylde den med grødris, så I får en lidt tung pose, som I kan lægge ved hendes hoved, så hun holder hovedet på siden.
I skal også være opmærksomme, når hun er vågen. Det er f.eks. uhensigtsmæssigt, hvis hun sidder i skråstol, da hun så også vil have et vist pres på netop baghovedet, ligesom I skal minimere tiden, hvor hun sidder i autostol... Hun skal naturligvis sidde der, når I kører bil, men autostolen skal ikke flyttes med ind i butikker osv., den skal blive i bilen:)
I skal være opmærksomme, når I bærer hende rundt i jeres favn. Det vil være rigtig godt, at hun ikke ligger med baghovedet op af jer eller på jeres arm. Og I skal være opmærksomme, når hun bøvser, spiser osv. At hendes baghoved så vidt muligt er fri for tryk fra jeres krop eller andet, og det er her super godt, at hun nu holder hovedet selv, det vil hjælpe betydeligt - og som I skriver, så skal hun så vidt muligt ligge på maven, når hun er vågen :)
Nogle gange kan det være en god idé at flytte hendes seng eller stille lift eller barnevogn på en måde, så hun bliver optaget af noget, der får hende til at dreje hovedet til siden. I kan evt. hænge uroer eller andet legetøj op, som kan fange hendes interesse og gøre at hun kikker den vej, som I ønsker, at hun skal kikke - og hos jer altså mere til siden end fremad :)
Det lyder som om, at I allerede gør rigtig meget, og det skal I endelig blive ved med. Hovedet tager især facon de første 4 måneder, og det betyder også, at det især er her man kan gøre en forskel... derfor er det vigtigt, at I aktivt forsøger at hjælpe jeres datter til en rund hovedfacon nu. Det betyder dog ikke at løbet er kørt, hvis hun først bliver 4 måneder, sådan er det ikke, men det betyder, at det er godt, at I allerede er opmærksomme fordi det faktisk kan være med til at gøre en forskel :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske