Svar: Sidde i vinduet

29. januar 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev - og det er rigtig godt du skriver:)

Jeg synes ikke, det er nogen god idé, at du lader din dreng sidde i vinduet og slet ikke at lade ham åbne og lukke vinduet... selvom "I ikke bor højt", som du skriver, så kan han falde og slå sig meget voldsomt - der er sandsynligvis en meter eller mere ned, og det kan være farligt for ham.

Jeg er helt med på, at du lige nu står ved ham og holder fast i ham, så han ikke kan falde nogen steder, men der går ikke ret lang tid, før han selv kan finde ud af at tage sin høje stol, skubbe den fremad foran sig og selv klatre op, åbne vinduet og dermed risikere at falde ud. Mange børn vil kunne dette i 18-24 måneders alderen uden større problemer, og han er også så lille, at han ikke forstår faren ved det, og derfor ikke kender forskel på, om han gør det hjemme eller gør det en dag, hvor I måske er på 3. sal.

Det er naturligvis helt okay, at du en gang imellem holder ham ved vinduet, fordi han skal vinke farvel til far, eller I skal se, at jeres gæster ankommer eller lignende. Men det er netop for at sige "farvel eller goddag" og ikke som en leg.

Jeg tænker faktisk, at da han nu har lært at åbne og lukke vinduer, så skal du være ekstra opmærksom, og jeg synes derfor, det vil være en overvejelse værd, at du sætter børnesikring på jeres vinduer, så han ikke kan åbne dem på egen hånd. Det er ikke for at skræmme dig, og jeg ved godt, at du har sat ham i vinduet i god tro, og fordi han synes det er hyggeligt, men det kan faktisk være rigtig farligt... :)

Det er helt naturligt, at hans verden bryder sammen, når du siger nej og forhindrer ham i at komme op i vinduet - og det er rigtig fint, at du her forsøger at rumme hans frustration og sætter ord på, så han netop hører, at du forstår ham og forstår, hvad han vil, selvom du holder fast i dit nej. Det er så fint :)

Det vil dog også være rigtig godt, hvis du kan aflede ham, få ham på andre ...

Annonce

... tanker, og da han lige nu lyder til at være ret glad for at åbne og lukke, så kan du købe noget legetøj, som stimulerer denne lyst lidt. I forhold til hans alder, så kunne det være spændende med det klassiske Fisher Price Kasseapparat. Her kan han dreje på håndtaget, trykke på knapperne, skuffen åbner og skal skubbes ind, klokken ringer, mønter skal puttes ned, håndtaget drejes igen... Det vil naturligvis ikke være det samme, som at sidde og kikke på verden, men lysten til at åbne og lukke kan blive stimuleret lidt her :)

Det kan også være en god idé med byggebægre, der kan stables og puttes inden i hinanden, klodser der skal stables eller figurer, der skal passe i bestemte huller - f.eks. en simpel puttekasse. Han kan også have glæde af vogne, hvor der kan sættes figurer ned i og vogne som kan trækkes. Det kan være en træbondegård med dører/porte, der kan åbnes, og figurer der kan sættes ind og tages ud. Det kan være en togbane, hvor bilerne skal køre under og over broen - Brio laver blandt andet nogle rigtig fine vogne, bondegårde og togbaner til børn fra 18 måneder.... Det kan også være træpuslespil med knopper, som skal løftes op og sættes rigtigt i pladen.. i det hele taget er alt, hvad der kan åbnes, lukkes, drejes, skubbes, trækkes rigtigt spændende for ham nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal I naturligvis tage på ture ud i byen, - både hvor han sidder i barnevogn/klapvogn, og også hvor han får lov til at gå selv, hvor I har tid til at løfte en sten eller vælte en træstub, kikke på de biller der kribler frem, hvor I vander med en vandkande, graver i sand, samler blade og småsten osv. så han også oplever at komme ud og være en del af den verden, som han ser udenfor :) Det gør du sandsynligvis allerede - men jeg nævner det, fordi det naturligvis er vigtigt, at du tilbyder ham alternativer, når du siger nej til at sidde i vinduet, og han bliver ked af det :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder