Svar: Ny mad og lære at kravle
21. januar 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev - og tak for de søde ord til mig :) Dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar, og at Frederik nu er begyndt at sove betydligt bedre - at han ligger sig op i kravlestilling og har stor motorisk uro, hænger sammen med alder og den store udvikling han går igennem, men at han sover bedre er super! Dejligt! Krydser alt hvad krydses kan for at den gode gænge fortsætter :)
Med hensyn til at tygge mad i stykker, så er det ofte en god idé, at I gradvist forsøger at gøre hans mad grovere. Det vil sige, at I kan give ham grovere grødtyper og også begynde at mose hans grøntsager med en gaffel, så der sammen med hans mos kommer små klumper af lidt mad, som kræver lidt mere bid og tyggemodstand. Kød og fisk i den glatte mos er også med til at give lidt mere bid og vænne ham til, at der skal arbejdes lidt mere med det, som kommer ind i munden.
Det er også en god idé, at du forsøger med små hapsere direkte ind i munden. Det kan være små bider af indmaden af en frikadelle, små brødhapsere, godt kogte pastaskruer (eller stykker af en), lidt frisk blød hindbær eller lignende blød frugt/bær - og når du giver ham en af de små bidder ind i munden, så prøv at få den placeret i siden af munden, så han med det samme kan tygge sammen på det. Det kan hjælpe ham til at bearbejde det bedre :)
Han må også gerne få mad i hånden, som han kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, gnaske i - det kan være kogte blomkål- eller broccolibuketter, en kartoffelbåd bagt i ovnen, ristede rugbrødsbjælker, tvebakker og lignende - og det er vigtigt, at du her har ham under opsyn, og at du også udskifter f.eks. brød, tvebakker osv. når han har fået det gnasket godt til, så han får lidt nyt at gumle på og så du undgår, at han får knækket for store stykker af, som han ikke kan håndtere endnu.
Det spiller naturligt også ind, hvorvidt han har fået tænder - når han har tænder får han lettere bidt stykker af. Her kan du nogle gange vælge at bruge en babyfeeder, frugtnet eller lignende, så han stadig kan sidde og gumle og øve sig lidt mundmotorisk, men dog uden at få noget bidt af, som kan sætte sig i halsen. Det giver dog naturlig ikke samme øvelse som at sidde med maden direkte i hånden eller få små hapsere direkte i munden.
Med hensyn til at kravle, så lyder det som om, at Frederik er motorisk stærk og rigtig godt med! Og det er vigtigt, at du lægger ham på maven dagligt - det er netop fra maveliggende stilling, at han får sig lagt i kravlestilling og derfra begynder at vippe frem og tilbage - og han skal vippe før han kan kravle. Derfor kan I hjælpe ham med at stå på alle fire, sæt jer bag ham, lad hans fødder støtte mod jeres knæ og hold ham omkring livet imens han rokker frem og tilbage. På den måde finder han ud af at vægtoverføre, så han pludselig får flyttet en hånd og så et knæ.. og så kommer det lige pludselig :)
Hvis I har meget glatte gulve, kan det være en god idé med nogle store gulvbrikker, så han kan stå bedre fast. I kan også sy skindlapper på hans bukseknæ eller I kan købe kravle strømpebukser eller kravle knæbeskyttere til ham - se gobabygo.dk
Det er naturligt, at det går den forkerte vej i starten og så bliver han naturligt rigtigt frustreret. Det er dog helt okay, for netop den frustration vil ofte være med til at gøre, at han får mobiliseret den sidste energi, som gør at han finder ud af at flytte sig i den rigtige retning og på den rigtige måde. Men han skal naturligvis ikke blive ulykkelig, så må I gerne hjælpe ham og guide ham :)
Det skal dog nok komme - han lyder som sagt til at være rigtig godt igang :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske