Svar: Ny mad og lære at kravle

21. januar 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Frederiks mor

Tak for dit brev - og tak for de søde ord til mig :) Dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar, og at Frederik nu er begyndt at sove betydligt bedre - at han ligger sig op i kravlestilling og har stor motorisk uro, hænger sammen med alder og den store udvikling han går igennem, men at han sover bedre er super! Dejligt! Krydser alt hvad krydses kan for at den gode gænge fortsætter :)

Med hensyn til at tygge mad i stykker, så er det ofte en god idé, at I gradvist forsøger at gøre hans mad grovere. Det vil sige, at I kan give ham grovere grødtyper og også begynde at mose hans grøntsager med en gaffel, så der sammen med hans mos kommer små klumper af lidt mad, som kræver lidt mere bid og tyggemodstand. Kød og fisk i den glatte mos er også med til at give lidt mere bid og vænne ham til, at der skal arbejdes lidt mere med det, som kommer ind i munden.

Det er også en god idé, at du forsøger med små hapsere direkte ind i munden. Det kan være små bider af indmaden af en frikadelle, små brødhapsere, godt kogte pastaskruer (eller stykker af en), lidt frisk blød hindbær eller lignende blød frugt/bær - og når du giver ham en af de små bidder ind i munden, så prøv at få den placeret i siden af munden, så han med det samme kan tygge sammen på det. Det kan hjælpe ham til at bearbejde det bedre :)

Han må også gerne få mad i hånden, som han kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, gnaske i - det kan være kogte blomkål- eller broccolibuketter, en kartoffelbåd bagt i ovnen, ristede rugbrødsbjælker, tvebakker og lignende - og det er vigtigt, at du her har ham under opsyn, og at du også udskifter f.eks. brød, tvebakker osv. når han har fået det gnasket godt til, så han får lidt nyt at gumle på og så du undgår, at han får knækket for store stykker af, som han ikke kan håndtere ...

Annonce

... endnu.

Det spiller naturligt også ind, hvorvidt han har fået tænder - når han har tænder får han lettere bidt stykker af. Her kan du nogle gange vælge at bruge en babyfeeder, frugtnet eller lignende, så han stadig kan sidde og gumle og øve sig lidt mundmotorisk, men dog uden at få noget bidt af, som kan sætte sig i halsen. Det giver dog naturlig ikke samme øvelse som at sidde med maden direkte i hånden eller få små hapsere direkte i munden.

Med hensyn til at kravle, så lyder det som om, at Frederik er motorisk stærk og rigtig godt med! Og det er vigtigt, at du lægger ham på maven dagligt - det er netop fra maveliggende stilling, at han får sig lagt i kravlestilling og derfra begynder at vippe frem og tilbage - og han skal vippe før han kan kravle. Derfor kan I hjælpe ham med at stå på alle fire, sæt jer bag ham, lad hans fødder støtte mod jeres knæ og hold ham omkring livet imens han rokker frem og tilbage. På den måde finder han ud af at vægtoverføre, så han pludselig får flyttet en hånd og så et knæ.. og så kommer det lige pludselig :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis I har meget glatte gulve, kan det være en god idé med nogle store gulvbrikker, så han kan stå bedre fast. I kan også sy skindlapper på hans bukseknæ eller I kan købe kravle strømpebukser eller kravle knæbeskyttere til ham - se gobabygo.dk

Det er naturligt, at det går den forkerte vej i starten og så bliver han naturligt rigtigt frustreret. Det er dog helt okay, for netop den frustration vil ofte være med til at gøre, at han får mobiliseret den sidste energi, som gør at han finder ud af at flytte sig i den rigtige retning og på den rigtige måde. Men han skal naturligvis ikke blive ulykkelig, så må I gerne hjælpe ham og guide ham :)

Det skal dog nok komme - han lyder som sagt til at være rigtig godt igang :)

Fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!