Svar: Slut med sut og tiden derefter
4. januar 2018
Alder:
3 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart som om, at jeres dreng har været med på at skulle slippe sutten, han har accepteret at aflevere den til julemanden og har også til en vis grad forstået, at det forventes af ham nu, at han ikke bruger sut.. og han tager ikke lillesøsters sutter - MEN det lyder som om, at han stadig har et vist behov for at sutte eller have noget i munden.
Og derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt med et alternativ til sutten, så han ikke begynder at sutte på tommelfinger i stedet. Det er rigtig fint, at mormor har tilbudt ham et stykke legetøj, ligesom det er rigtig dejligt, at I stadig giver ham mulighed for jeres nærhed osv. hvis han er utryg, men det giver naturligt ikke samme beroligende ro som sutten har gjort og jeg tænker, at han har brug for noget, som han selv kan styre, putte sig med, trøste sig med, berolige sig med...
Du skriver, at han altid har haft en nusseklud, som han har med sig alle steder - er det mon muligt at få ham til at bruge denne, så han kan nulre eller sutte på kludens hjørne eller lignende? Eller har han brug for en ny klud, slaskedukke eller lignende, som kan bruges til netop dette formål, fordi han forbinder sin nuværende klud med noget andet? Selvom han normalt ikke er glad for nye bamser, så kan det godt være, at han i den nuværende situation gerne vil prøve det...
Jeg er ikke umiddelbart tilhænger af at I giver ham en sut igen, da han ikke har brugt sut i mere end en måned, men på den anden side, så er det dog bedre, at han sutter på en sut et par måneder mere fremfor på tommelfingeren, som han kan ende med at sutte på i årevis. Og her kan det være en mulighed at prøve med en enkelt sut som sættes på hans nuværende klud, så de to ting kobles og han på den måde måske gradvist kan vænnes til at bruge kluden i stedet for både sutten og fingeren :)
I skal naturligvis være opmærksomme på, at han i løbet af dagen godt kan have glæde af at sidde og gumle og gnaske i agurkestænger, rugbrødsskorper og lignende, om kan give ham lidt tyggemodstand, så når han har fingrene i munden så prøv at tilbyde ham alternativer, så han bliver drejet lidt væk fra at bruge sin fingre og får sit fokus på noget andet.
Det er også en god idé at aflede ham i løbet af dagen, lade ham være med til at bage, lade ham tegne, bygge med perler, klodser, modellervoks og lignende, så han bruger sine hænder og igen komme væk fra at skulle have dem i munden. Jo mere I kan få ham væk fra denne vane, jo bedre vil det være :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske