Svar: Bleskift

31. december 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng nu. Han er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og egen vilje - og en del af dette er at sige nej, og det gør han lige nu - han siger nej til at få en ren ble på...

Du skal være opmærksom på om du spørger ham. Har du f.eks. tendens til at spørge "skal du skiftes?", "vil du have en ren ble?" eller lignende, så har han ret til at sige nej og så er det synd for ham, hvis du mod hans vilje fanger ham og begynder at tage bleen af ham. Du skal ikke spørge ham, hvis du allerede har besluttet, at han skal have en ren ble. Så vil det være bedre, at du tager ham i hånden og siger "kom du skal lige ind og have en ren ble på", så det er tydeligt, at her er noget du bestemmer.

Du skal naturligvis anerkende ham, og at han ikke har lyst. Det er derfor vigtigt, at du sætter ord på "det er også dumt, nu legede du lige så godt" eller "du synes bare det er så irriterende", så han hører at du forstår ham. Du kan også sige "jeg skynder mig, så er det overstået lige om lidt", så han hører, at du gør, hvad du kan for, at han hurtigt kan komme til at lege videre.

For at anerkende hans lyst til selvbestemmelse, så kan du med fordel inddrage ham. Du kan f.eks. bede ham selv finde en ren ble frem, ligesom du kan bede ham selv kravle op på puslebordet - måske kan I finde en lille trappestol eller lignende, som kan bruges, så det bliver lidt sjovere for ham at skulle ligge der. Og er der kun tale om en tisseble, er det fint at han får lov til at stå op. Du kan også lade ham selv prøve at vaske ...

Annonce

... med en vaskeklud, få lidt creme på fingrene, som han kan smøre sig med, lade ham selv løfte numsen, når bleen skal under ham - eller bruge buksebleer, der skal trækkes op og ned som et par underbukser, hvilket også kan gøre at han synes det går lidt hurtigere og er lettere at acceptere :)

Han kan sige nej på mange måder:

Et bestemt nej - hvor han fast og bestemt siger "Nej! Jeg vil ikke!" Så han på den måde tydeligt markerer, at det her vil han ikke være med til, og det skal du ikke bestemme.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Han kan også have et legende nej, hvor han f.eks. ved at han ved at løbe væk fra dig, kan opnå ekstra kontakt og opmærksomhed. Og det kan f.eks. godt være det han gør, når han løber fra dig, når han skal skiftes. Han synes det er rigtig dejligt, når du fanger ham og han mærker dig ekstra meget og får den ekstra opmærksomhed :)

Han kan have et afmægtigt nej - hvor hans verden bryder helt sammen for ham. Det kan komme i situationer, hvor noget er svært for ham og han føler afmagt "nej, nej, nej" som udtryk for "jeg kan ikke...".

Det er som sagt helt naturligt for hans alder og den udvikling han går igennem, at han siger nej og viser mere og mere egen vilje. Det er kun tegn på, at han udvikler sig i sund og god retning :) Det spiller naturligt også ind, at han har haft rød numse og det har gjort ondt, og det tager lidt tid for ham at finde ud af, at det ikke gør ondt mere, at det er helt okay igen. Men netop her er det også vigtigt, at du inddrager ham og anerkender hans behov for også at have lidt medbestemmelse og indflydelse :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)