Svar: Bleskift
31. december 2017
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng nu. Han er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og egen vilje - og en del af dette er at sige nej, og det gør han lige nu - han siger nej til at få en ren ble på...
Du skal være opmærksom på om du spørger ham. Har du f.eks. tendens til at spørge "skal du skiftes?", "vil du have en ren ble?" eller lignende, så har han ret til at sige nej og så er det synd for ham, hvis du mod hans vilje fanger ham og begynder at tage bleen af ham. Du skal ikke spørge ham, hvis du allerede har besluttet, at han skal have en ren ble. Så vil det være bedre, at du tager ham i hånden og siger "kom du skal lige ind og have en ren ble på", så det er tydeligt, at her er noget du bestemmer.
Du skal naturligvis anerkende ham, og at han ikke har lyst. Det er derfor vigtigt, at du sætter ord på "det er også dumt, nu legede du lige så godt" eller "du synes bare det er så irriterende", så han hører at du forstår ham. Du kan også sige "jeg skynder mig, så er det overstået lige om lidt", så han hører, at du gør, hvad du kan for, at han hurtigt kan komme til at lege videre.
For at anerkende hans lyst til selvbestemmelse, så kan du med fordel inddrage ham. Du kan f.eks. bede ham selv finde en ren ble frem, ligesom du kan bede ham selv kravle op på puslebordet - måske kan I finde en lille trappestol eller lignende, som kan bruges, så det bliver lidt sjovere for ham at skulle ligge der. Og er der kun tale om en tisseble, er det fint at han får lov til at stå op. Du kan også lade ham selv prøve at vaske med en vaskeklud, få lidt creme på fingrene, som han kan smøre sig med, lade ham selv løfte numsen, når bleen skal under ham - eller bruge buksebleer, der skal trækkes op og ned som et par underbukser, hvilket også kan gøre at han synes det går lidt hurtigere og er lettere at acceptere :)
Han kan sige nej på mange måder:
Et bestemt nej - hvor han fast og bestemt siger "Nej! Jeg vil ikke!" Så han på den måde tydeligt markerer, at det her vil han ikke være med til, og det skal du ikke bestemme.
Han kan også have et legende nej, hvor han f.eks. ved at han ved at løbe væk fra dig, kan opnå ekstra kontakt og opmærksomhed. Og det kan f.eks. godt være det han gør, når han løber fra dig, når han skal skiftes. Han synes det er rigtig dejligt, når du fanger ham og han mærker dig ekstra meget og får den ekstra opmærksomhed :)
Han kan have et afmægtigt nej - hvor hans verden bryder helt sammen for ham. Det kan komme i situationer, hvor noget er svært for ham og han føler afmagt "nej, nej, nej" som udtryk for "jeg kan ikke...".
Det er som sagt helt naturligt for hans alder og den udvikling han går igennem, at han siger nej og viser mere og mere egen vilje. Det er kun tegn på, at han udvikler sig i sund og god retning :) Det spiller naturligt også ind, at han har haft rød numse og det har gjort ondt, og det tager lidt tid for ham at finde ud af, at det ikke gør ondt mere, at det er helt okay igen. Men netop her er det også vigtigt, at du inddrager ham og anerkender hans behov for også at have lidt medbestemmelse og indflydelse :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske