Svar: Motorik - 19 mdr.

10. december 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng er rigtig godt med motorisk - han løber hurtigt, han går både op og ned af trapper, han hopper i jeres seng, kravler op og ned af sofaen og sin høje stol.. der er rigtig godt gang i ham - så dejligt!

Når han stopper op eller bliver forskrækket, når børn kommer løbende imod ham eller forbi ham, så kan det sagens være usikkerheden omkring, hvorvidt de løber forbi eller vil ramme ham, og jeg tænker, at det er helt fint, at han derfor stopper op. Det kan naturligt virke voldsomt når børn løber omkring en og når man ikke er mere end 1.5 år gammel, så skal der ikke ret meget til, før man bliver væltet omkuld - og måske har han prøvet det et par gange og har derfor fået en erfaring med sig om, at det er bedst at stå helt stille i disse situationer...

Du nævner dog, at han er glad for at gynge, men at han ikke er glad for at ligge i sin snurre... Har han haft problemer med sine ører? Hvis han har haft kronisk mellemmørebetændelse, så kan det nogle gange give lidt udfordringer med balancen - det tror jeg ikke umiddelbart, at din dreng har ud fra det du fortæller, men der er ikke spor i vejen for, at du prøver at styrke ham lidt på dette område.

Måske kan du lægge et tæppe ned i den snurre i har, så den bliver lidt mere blød og sengeagtig for ham at ligge i - og han så måske vil synes, at det er lidt sjovere/rarere...

Det er rigtig godt, at han er glad for at gynge, men prøv også at vende ham på hovedet. Du kan evt. lægge ham på ryggen af dine lår imens du sidder på gulvet. Hans hoved skal vende væk fra din krop og hans ben skal strækkes op af dig. Her kan du så hjælpe ham med at ...

Annonce

... løfte benene hen over hovedet, støtte ham omkring skuldrene og lade ham selv slå en baglæns koldbøtte.

Måske kan han også slå koldbøtter i jeres arme. Her skal han selv klatre op af jeres ben, imens I holder ham i hænderne, og når han så er klatret op til omkring jeres talje, så strækker han benene op og snurrer rundt imens I holder ham - og lander på jeres underkrop (eller langsomt på gulvet), stadig med jer i hænderne... Det kræver lidt mere øvelse, og det er vigtigt, at du hele tiden har rigtig godt fat i ham. Man kan kalde disse koldbøtter for "koldbøtter i luften" - og du skal naturligvis kun gøre noget, som både du og han er tryg ved og føler jer parate til :)

Rigtig koldbøtter på gulvet vil han måske kunne starte på i 2 års alderen, nogle børn er først parate, når de er ældre...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du nævner, at du er i tvivl om hans kropsbevidsthed. Her kan det være en rigtig god idé, at du giver ham massage. Det vil sige at han skal ligge på sin dyne og det skal naturligvis være varmt og rart, og så kan du massere, trykke, stryge og bevæge dine hænder på hans krop - hele kroppen igennem. Du kan også prøve med en fjer, fordi det giver en helt anden fornemmelse af kroppen. Du kan med fordel sætte ord på alle de steder du berører - pandeben, øjesten, næsetip, mundelip, hageflip... mave, arme, fingre, tæer... så han også lærer disse betegnelser og på den måde også får styrket sit sprog :)

Du kan overveje, om I måske skal gå til noget rytmik og bevægelse, gymnastik, svømning (plask og leg) eller lignende. Der findes mange muligheder også for børn i jeres drengs alder.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke - og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år