Svar: Farvel til sutten - 2 år, 6 mdr.

25. november 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Katrine

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du var glad for mit sidste svar :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig omkring sut og afvænning af sutten.

Nogle børn går let væk fra sutten. Deres suttebehov er ikke så stort, og de finder forholdsvist let en erstatning - f.eks. bamse, putteklud, slaskedukke og lignende, ligesom de fint lader sig trøste af mor og far, hvis de er kede af det eller kan bruge andre voksne... nogle børn siger ligefrem, at de ikke længere vil bruge sut, f.eks. i forbindelse med at de får en lillebror eller søster, fordi det er med til at adskille dem fra babyen... og så er der også andre børn, hvor hvem det er meget svært at skulle undvære sutten. De ser det som deres kæreste ven, de har måske et stort suttebehov og har slet ikke lyst til at bruge en erstatning.. for nogen kan de næsten være en sorg, den dag det er slut med sut...

Du fortæller, at jeres dreng bruger sutten, når han skal sove. Du oplever, at sutten er en god søvnassociation for ham, men den opfylder ikke et reelt suttebehov. Og dette er vigtigt - for hvis han har et suttebehov og du fjerner sutte for tidligt, så er der stor sandsynlighed for, at han vil begynde at sutte på noget andet f.eks. sin tommelfinger - og hvis han først lærer sig dette, så er det noget sværere at få vænnet ham fra. Børn kan sutte på tommelfinger langt op i skolealderen og det kan være meget skadeligt for deres tandstilling... Derfor er det vigtigt, at man ikke stopper før barnet er parat til det, og det er altid bedst, hvis det kan ske i et samarbejde.

Det skal også medtænkes om han kan finde på at bruge lillebrors sutter, men det har du overvejet og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer...

Derudover er det en god idé, hvis man er inde i en "god periode". Det vil sige, en periode, hvor han ikke også bliver storebror, skal skifte institution, skal lære at smide bleen, er syg, skal flytte eller lignende - det skal helst være på et tidspunkt, hvor han virker til at have overskud til nye rutiner og hvor I også har overskuddet til at støtte ham - og det lyder til at være tilfældet hos jer...

Er det synd at fjerne hans sut nu...? Næ ikke umiddelbart, hvis han virker parat til at ...

Annonce

... kunne klare det nu, og hvis I tænker, at han netop er inde i en periode, hvor det vil virke helt naturligt. Men I skal naturligvis se, hvordan det går og prøve at vurdere ud fra, hvordan han reagerer. Hvis han pludselig viser stort behov for sutten, græder mere og tydeligt savner den eller spørger efter den igen og igen, og derfor begynder at sove dårligere osv. så er det nok for tidligt og så må han jo få den igen. Og så må I vurdere, hvornår han så er parat. Jeg synes ikke, ud fra det du fortæller, at der er noget galt i at I prøver og så ser hvad der sker.

Det er en god idé at give ham et alternativ til sutten, og det er her en rigtig god idé selv at lade ham vælge en bamse. Det er ikke altid at børn vælger den bamse, som vi synes er sødest eller blødest - det kan de godt have deres egen mening om.

I kan med fordel også læse bøger om at skulle sige farvel til sutten, så han hører om andre, som synes at det er lidt svært og samtidig også får lidt fornemmelse af, at det er okay, at det er noget man når til på et tidspunkt.. Og igen så se hvordan han reagerer på det med den alder han har.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Fordelen ved at vente til han bliver ældre kan være, at I bedre kan lave aftaler med ham, det er han lidt for lille til nu. Større børn kan også selv verbalt give udtryk for, hvad de gerne vil eller har behov for, hvilket også er svært for ham nu.. Man kan også sige, at sutten lige nu ikke udgør så stort et problem - da han ikke bruger den om dagen, men kun når han skal sove. Og på den måde har dine forældre naturligvis ret i, at man ikke skal tage sutten fra ham, når han ikke er ældre, - man skal ikke ændre noget, som fungerer godt. Modsat kan man så også sige, at når han ikke bruger den særlig meget, så vil han måske derfor netop være okay med at I fjerner den, og da han ofte bider hul i den og I oplever, at hans tænder begynder at tage lidt facon trods det, at han ikke bruger sutten meget, så kan det være fornuftigt nok at se, om han vil være parat til at slippe den...

Jeg synes ikke, der sker noget ved at forsøge - og så må I rette ind og gå tilbage til sutten, hvis I fornemmer, at det alligevel viser sig for tidligt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.