Svar: Farvel til sutten - 2 år, 6 mdr.
25. november 2017
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du var glad for mit sidste svar :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig omkring sut og afvænning af sutten.
Nogle børn går let væk fra sutten. Deres suttebehov er ikke så stort, og de finder forholdsvist let en erstatning - f.eks. bamse, putteklud, slaskedukke og lignende, ligesom de fint lader sig trøste af mor og far, hvis de er kede af det eller kan bruge andre voksne... nogle børn siger ligefrem, at de ikke længere vil bruge sut, f.eks. i forbindelse med at de får en lillebror eller søster, fordi det er med til at adskille dem fra babyen... og så er der også andre børn, hvor hvem det er meget svært at skulle undvære sutten. De ser det som deres kæreste ven, de har måske et stort suttebehov og har slet ikke lyst til at bruge en erstatning.. for nogen kan de næsten være en sorg, den dag det er slut med sut...
Du fortæller, at jeres dreng bruger sutten, når han skal sove. Du oplever, at sutten er en god søvnassociation for ham, men den opfylder ikke et reelt suttebehov. Og dette er vigtigt - for hvis han har et suttebehov og du fjerner sutte for tidligt, så er der stor sandsynlighed for, at han vil begynde at sutte på noget andet f.eks. sin tommelfinger - og hvis han først lærer sig dette, så er det noget sværere at få vænnet ham fra. Børn kan sutte på tommelfinger langt op i skolealderen og det kan være meget skadeligt for deres tandstilling... Derfor er det vigtigt, at man ikke stopper før barnet er parat til det, og det er altid bedst, hvis det kan ske i et samarbejde.
Det skal også medtænkes om han kan finde på at bruge lillebrors sutter, men det har du overvejet og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer...
Derudover er det en god idé, hvis man er inde i en "god periode". Det vil sige, en periode, hvor han ikke også bliver storebror, skal skifte institution, skal lære at smide bleen, er syg, skal flytte eller lignende - det skal helst være på et tidspunkt, hvor han virker til at have overskud til nye rutiner og hvor I også har overskuddet til at støtte ham - og det lyder til at være tilfældet hos jer...
Er det synd at fjerne hans sut nu...? Næ ikke umiddelbart, hvis han virker parat til at kunne klare det nu, og hvis I tænker, at han netop er inde i en periode, hvor det vil virke helt naturligt. Men I skal naturligvis se, hvordan det går og prøve at vurdere ud fra, hvordan han reagerer. Hvis han pludselig viser stort behov for sutten, græder mere og tydeligt savner den eller spørger efter den igen og igen, og derfor begynder at sove dårligere osv. så er det nok for tidligt og så må han jo få den igen. Og så må I vurdere, hvornår han så er parat. Jeg synes ikke, ud fra det du fortæller, at der er noget galt i at I prøver og så ser hvad der sker.
Det er en god idé at give ham et alternativ til sutten, og det er her en rigtig god idé selv at lade ham vælge en bamse. Det er ikke altid at børn vælger den bamse, som vi synes er sødest eller blødest - det kan de godt have deres egen mening om.
I kan med fordel også læse bøger om at skulle sige farvel til sutten, så han hører om andre, som synes at det er lidt svært og samtidig også får lidt fornemmelse af, at det er okay, at det er noget man når til på et tidspunkt.. Og igen så se hvordan han reagerer på det med den alder han har.
Fordelen ved at vente til han bliver ældre kan være, at I bedre kan lave aftaler med ham, det er han lidt for lille til nu. Større børn kan også selv verbalt give udtryk for, hvad de gerne vil eller har behov for, hvilket også er svært for ham nu.. Man kan også sige, at sutten lige nu ikke udgør så stort et problem - da han ikke bruger den om dagen, men kun når han skal sove. Og på den måde har dine forældre naturligvis ret i, at man ikke skal tage sutten fra ham, når han ikke er ældre, - man skal ikke ændre noget, som fungerer godt. Modsat kan man så også sige, at når han ikke bruger den særlig meget, så vil han måske derfor netop være okay med at I fjerner den, og da han ofte bider hul i den og I oplever, at hans tænder begynder at tage lidt facon trods det, at han ikke bruger sutten meget, så kan det være fornuftigt nok at se, om han vil være parat til at slippe den...
Jeg synes ikke, der sker noget ved at forsøge - og så må I rette ind og gå tilbage til sutten, hvis I fornemmer, at det alligevel viser sig for tidligt :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske