Svar: Konflikter - 16 måneder

3. november 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter og især i 1-3 års alderen mærker man selvstændigheden spire. Jeres datter er rigtig godt igang med at finde ud af, hvem hun selv er, hvordan verden fungerer, hvordan du reagerer på det hun gør og hvordan hun påvirker andre. Og det er en svær tid, hvor du på en gang skal vise hende masser af anerkendelse, nærhed, omsorg, tålmodighed, og samtidig også er nødt til at lære hende visse regler.

Konflikter kan ikke undgås, og jeg plejer at sige, at din datter er nødt til at være uenig med dig, for at kunne finde ud af, hvem hun selv er, hvad hun vil og står for. Hun kan ikke træffe egne valg, uden at gøre det modsatte af, hvad du vil - og derfor vil der naturligt opstå konflikter med børn i hverdagen. Det er det, du så småt mærker nu og ofte tiltager det i 2 års alderen. Her vil der naturligt opstå situationer, hvor hun kategorisk nægter, siger nej, ryster bestemt på hovedet eller hvor verden bryder sammen for hende.

Med den alder hun har lige nu, så er det super fint, at du reagerer som du gør - at du forsøger er minimere brugen af "nej" i hverdagen, at du forsøger at tilbyde hende alternativer, at du forsøger at guide og hjælpe hende, når verden bryder sammen for hende, at du prøver at aflede og få hende på andre tanker.... Hun er stadig så lille, at hun ikke kan forholde sig til forklaringer og ikke forstår, hvorfor hun f.eks. ikke må pille på emhættens knapper eller hvorfor hun ikke må have sut i munden hele dagen.

Hun vil, med den alder hun har, være naturligt udforskende og undersøgende. Hun kravler og går rundt, piller i ting, åbner, lukker, trykker, trækker osv. og når hun vil have fat i smørpakken, solbrillerne, kopper, cykellygter osv. så er det naturligvis for at finde ud af, hvad det er, og hvordan det virker. Det vil ofte være ting, som hun ser, at I bruger eller holder i hånden, og det vil hun naturligvis også gerne prøve. Derfor er det vigtigt, at I forsøger at lade hende undersøge, forklarer og sætter ord på "se det er cykellygter, de kan lyse" osv. men naturligvis ikke lader hende lege med noget, som kan være farligt for hende eller med ting, som I måske er særligt ømme for om går i stykker...

Hun undersøger også, hvordan du/I reagerer på hende og på de ting hun ...

Annonce

... gør. Der er rigtig meget læring i at undersøge og afprøve igen og igen. Og når hun mærker, at du vil noget andet, når hun mærker at verden går imod hende, når du f.eks. siger nej eller flytter hende eller forskellige ting væk, så bliver hun frustreret og fortvivlet. Og i disse situationer, så drøner der adrenalin rundt i kroppen på hende, og det virker som ild. Hvis man puster til det, så blusser det op, hvis man lader det være, så dør det stille og roligt ud. Derfor er det vigtigt, at du ikke puster til ilden, men netop viser hende, at du godt kan bevare roen, selvom hun ikke kan. Selvom hendes verden bryder sammen, så er du helt rolig og du kan sagtens rumme hendes følelser. Du kan sagtens holde ud, at hun bliver frustreret, fortvivlet, vred, ked af det...

Det er en rigtig god ide med en fast plads til sutten, og det er super fint, at I fælles lægger den i skuffen om morgenen, så hun ved at den ligger der. I løbet af dagen vil det naturligvis være okay at hun får sin sut, hvis hun er ked af det eller skal sove middagslur, men det vil være rigtig godt, hvis I kan holde fast i, at hun ikke bør rende rundt med sutten i munden hele dagen.

En sut i munden kan påvirke hendes taleudvikling og med den alder hun har nu, er det rigtig vigtigt, at hun begynder at tale mere og mere. Hvis hun i løbet af dagen tydeligt viser behov for sutten, ikke kan afledes eller på anden måde finde ro, så må I give hende den, men når hun så har sutte lidt og roen atter er faldet over hende, så prøv at få hende til at lægge den tilbage i skuffen igen. Tilbyd evt. et hyggeligt alternativ som at læse bog, spise lidt mad, putte på skødet med bamsen eller lignende, så hun synes det er okay at lægge sutten væk. Når I taler sammen, så prøv også at opfordre hende til at tage sutten ud af munden, så hun vænnes til ikke at tale med sut i munden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun har brug for sin sut i overgangen fra vuggestue og hjem, så er det fint, at hun får sutten der - men prøv at få hende til at lægge sutten i skuffen, når I så er hjemme, skal have lidt eftermiddagsmad eller lignende. Så hun får den ro, som sutten giver hende, når hun skifter mellem de to verdener, men så hun igen ikke har sut i munden hele tiden :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke - og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor