Svar: Være væk i fire dage

2. november 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anne

Tak for dit brev og fine spørgsmål - og beskrivelse af hele jeres situation og valg :)

Som jeg læser dit brev, så bor jeres barnepige hos jer, og er en stor del af din datters hverdag. Hun er tryg og glad for hende og virker til at være fint knyttet til hende, kan lade sig putte, trøste osv. af barnepigen - og selvom du tydeligt mærker, at din datters tilknytning til dig er større, så lyder det som om, at barnepigen fungerer næsten som en primæromsorgsperson...

Der er ingen tvivl om, at din datter vil savne dig, og selvom hun når at blive 14 måneder, så vil hun ikke kunne forstå en forklaring om, hvor du er, og at du kommer tilbage, ligesom hun ikke vil kunne forholde sig til tid, og derfor ikke ved, hvad det betyder, at du kommer hjem igen om 4 dage. Og man kan derfor godt overveje, om hun skulle med. MEN, jeg synes det lyder hårdt og stressende for hende - det er en lang rejse, det er skift mellem tidszoner, og du vil naturligt ikke være sammen med hende ret meget. Din datter og barnepigen skulle opholde sig en del på et hotel, og selvom hun naturligvis vil se dig, så lyder det som om, at der vil være rigtig mange nye ting at forholde sig til, og det vil på mange måder være stressende for hende... Jeg tænker derfor, at den bedste løsning hos jer vil være, at du lader din datter blive hjemme.

Derhjemme vil hendes rytme kunne være som den plejer, hverdagen vil ligne hinanden, rutinerne, omgivelserne osv. er de samme - og det vil naturligt være tryghedsgivende for hende, selvom mor så mangler. Men hun er vant til at blive passet af barnepigen i hverdagen, og barnepigen bor hos jer, så det vil ikke være så fremmed for hende, at hun også er der om aftenen, og er den som putter hende i seng...

Hvis du tænker, at det vil være hyggeligt og rart, og måske lidt betryggende for dig selv, at dine forældre kommer og bor hos jer i den periode, så kan du naturligvis godt vælge dette til. Men som du skriver, så vil din datter jo ikke være knyttet ...

Annonce

... til dem på samme måde, som hun er til barnepigen, der er der i hverdagen, og alt efter hvor meget du ser dine forældre, så kan det jo nogle gange også være lidt voldsomt, hvis de pludselig er der, rigtig gerne vil lege med og være sammen med din datter - og du så ikke er der, så hun kan spejle sig i dig, den trygge base. Det er jo yderligere et skift fra den hverdag hun kender - og genkendelighed giver tryghed. Derfor er det godt, at hverdagen er så ens som muligt, når mor ikke er hjemme :)

Det kan godt være en god idé at skype. På den måde kan din datter se, at du stadig er der, at du ikke er forsvundet, og det kan være med til at give lidt ro. Men du har naturligvis ret i, at nogle gange så kan hun også blive ked af det, fordi hun kan se dig, men ikke røre dig, ikke komme op til dig, og så kan det give unødig frustration. Her er I nødt til at prøve jer frem for at se, hvad der vil fungere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange kan det også være en god idé, at du laver et lille fotoalbum, med billeder af dig, din datter, barnepigen, nogle af tingene derhjemme osv. Så hun har et lille album af genkendelige ting i hverdagen og også hvor der f.eks. er billeder af bedsteforældre. Det at kunne vise hende billeder, tale om personerne og f.eks. også tale om dig og sætte ord på mor, kan også være med til at give hende en fornemmelse af, at du ikke er forsvundet for evigt :)

Og så skal du, når du kommer hjem igen, være forberedt på, at hun måske ikke med det samme kaster sig ind i din favn, men til at begynde med godt kan være lidt afvisende. Mange børn reagerer på den måde, når man har været væk fra dem i flere dage, fordi de ikke forstår, hvorfor man er rejst, og hvad der sker. Og det er deres måde at fortælle, at de faktisk ikke syntes det var helt i orden... Det bedste du kan gøre her er at tage det roligt, vise hende at du stadig er der for hende og ikke forsvinder igen lige med det samme:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder