Svar: Drikke selv men vil ikke af med koppen igen

26. oktober 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt for din dreng at drikke af en kop, og jeg er sikker på, at han nyder det:) Men han er stadig så lille, at det naturligt er svært for ham helt at forstå, hvordan man gør - hvordan man holder koppen, hvordan man tager en slurk, og sætter den fra sig igen.

Samtidig så er han drevet af en indre nysgerrighed og en lyst til at opleve verden, og det gør, at det lige nu ikke bare er spændende at drikke selv, men også rigtigt spændende at svinge med koppen, at blæse i den og sige lyde i den, at banke den hårdt i bordet eller slippe den.. og også spændende at undersøge, hvad det gør ved dig, og hvordan du reagerer.

Det er rigtig vigtigt, at du anerkender hans lyst til at ville selv og hans lyst til at undersøge verden og finde ud af, hvordan alt fungerer. Prøv at vise ham, at der stadig er vand i koppen, så han bliver opmærksom på, at han skal drikke. Prøv også at aflede ham, så han glemmer at skulle lave lyde i sin kop, når det er spisetid - men i stedet koncentrerer sig om at spise.

I løbet af det næste halve år, så vil jeres dreng sandsynligvis begynde at lege mere med maden, smide den på gulvet, lege med sin kop osv. Alt sammen fordi han er rigtig godt igang med at finde ud af, hvordan verden fungerer, og han bruger alle sine sanser. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan være opmærksom på at stimulere hans sanser udenfor middagsbordet.

Det betyder, at hvis han f.eks. synes det er spændende med vand i sin kop, hvis det er sjovt at putte mad op i koppen og se det bevæge sig ...

Annonce

... i vandet, eller hvis han synes det er sjovt at vælte koppen, svinge med den osv. så vandet løber ud, så er det en rigtig god idé at lade ham lege med vand. Han skal have små skåle, kander, bøtter som han kan lege med i sit badekar.

Hvis han synes at lyd er spændende. Hvis han sidder og banker skeen ned i bordet, vælter sin tallerken, smider tallerkenen på gulvet osv. med et ordentligt brag, så skal du anerkende hans lyst til at lave lyd. Det kan du f.eks. gøre ved at give ham et hammerbræt, som han kan slå på, en xylofon, en tromme - så han får stimuleret lysten til at lave lyd - men uden for middagsbordet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han synes det er særligt spændende at røre og mærke maden, så han sidder med hænderne nede i grøden, maser maden mellem fingrene, kører det rundt i håret osv. så kan det være en god idé at du anerkender hans lyst til at mærke og føle mad. Du skal give ham mad i hånden, som han selv kan spise - men du skal igen uden formiddagsbordet stimulere hans følesans og lyst til at mærke og fornemme - det kan du f.eks. gøre ved at lade ham være med til at bage boller og give ham bolledej i hånden, som han kan sidde med...

Jo mere du kan anerkende hans lyst til at lege, mærke, føle og fornemme uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed er der for, at han vil kunne koncentrere sig om at spise, når han sidder ved middagsbordet :) Og jo større sandsynlighed er der også for, at du kan aflede ham og hjælpe ham videre, uden at han bliver alt for ked af det :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin