Svar: Om at sige fra

25. oktober 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng og han spirende selvstændighed:)

Jeres dreng har en naturlig stor udforskningstrang, og det er rigtig dejligt, for det er sådan, at han lærer verden at kende :) Men det betyder, at han vil pille i hundens madskål, kravle hen og pille i dine planter, tage bøger ud af reolen, tømme dine køkkenskuffer for ting, trykke på din telefon, tage fat i fjernbetjeningen, kaste med ting, banke skeen i bordet osv. Det er alt sammen helt naturligt, og det skal han til en vis grad have lov til, for det er en del af hans udvikling, og måden han lærer på...

Hvis der er ting, som du vil passe særlig på, så må du flytte dem til en højde og et sted, hvor han ikke kan nå dem. Det samme gælder, hvis I har ting i hjemmet, som kan være farlige - det kan være forskelligt elektronik, batterier, askebægre med cigaretskod, ledninger der hænger osv. Det er vigtigt, at du laver et sikkerhedstjek at jeres hjem og fjerner ting, der kan være farlige for jeres dreng.

Med hensyn til de ting, som naturligt står fremme, som f.eks. hundens madskål og dine planter, så husker han bedst et nej, hvis der følger en handling med det nej. Det vil sige at når jeres dreng f.eks. kravler hen til planten, fordi det er spændende at pille i jord og evt. putte det i munden, så skal du flytte ham derfra imens du siger nej. Det samme, hvis han tager fat i madskålen, så flytter du ham og siger nej.

Når du flytter ham, vil det ikke forhindre ham i at søge tilbage og gøre det igen og igen. MEN stille og roligt vil han begynde at høre det lille nej, som lyder inde i ham og han vil begynde at kikke på dig, imens han gør det, som han ved, at du vil sige nej til. Det er faktisk så fint, at han allerede begynder at gøre dette - det som du beskriver som "når han nærmer sig den kan han godt finde på at sidde og kigge på den og ryste på hovedet (altså sige nej – det er så sødt at jeg smelter indeni)". Det viser netop, at han begynder at huske det lille nej, men hans udforskningstrang er stadig så stor, at han overhører det nej. Til sidst vil han dog kunne lade være. Han vil huske, at der var noget her, som du sagde, at han ikke skulle.

Den proces, det udviklingsforløb, som han skal igennem er blevet beskrevet af den kinesiske filosof Confucius (Konfutse) som sagde:

Jeg hører – og jeg glemmer
Jeg ser – og jeg husker
Jeg prøver – og jeg forstår

Og når børn lærer, så gør de det i etaper og her er potteplanten et rigtig godt eksempel. Han ser planten, ...

Annonce

... jorden, den er spændende. Derfor kravler han hen til planten og tager fat i den. Du siger nej - han hører det, men glemmer det, og gør det derfor igen og igen (= jeg hører, og jeg glemmer).

Stille og roligt begynder han så at få en erindring om, at her plejer du at komme med en reaktion. Han vil se på dig, og du vil kunne se, at han begynder at kunne huske det lille 'nej' - huske reaktionen – og alligevel er lysten til at forsøge så stor, at det overmander det lille 'nej', som han godt kan huske (= jeg ser, og jeg husker).

Til sidst når han så til, at han hører det lille nej inde i sig selv - også uden, at du behøver sige det - og han forstår, at han skal stoppe. Det er først der, når han har forsøgt sig mange gange igen og igen, at han når til 'jeg prøver, og jeg forstår'. Først der formår han at kravle hen potteplanten og kikke på den uden at pille i den og kravle videre (= jeg prøver - og jeg forstår).

Det er rigtig godt, hvis du kan tilbyde ham et alternativ, så du ikke bare siger nej og flytter ham væk, men også viser ham, hvad han kan lege med i stedet. Med den alder han har, vil han være rimelig let at aflede f.eks. med noget legetøj eller måske lidt at spise...

Hvis han er begyndt at tømme dine skuffer og skabe, så kan det være en god idé at give ham hans egen skuffe, som han kan lege med. Når han er igang med at undersøge og gerne vil lege, så vis ham, hvilken skuffe der er hans. Sørg for at variere indholdet lidt, så der er forskellige plastbøtter, stykker af bagepapir eller lignende, så der altid er noget nyt og spændende at lege med. Så når han piller i køkkenskabe eller i din skuffe, så kan du tage ham væk fra det og vise ham den skuffe, som han gerne må lege med - igen aflede med et alternativ og fokus på noget positivt og ikke skæld ud:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

En dag kan meget let blive fyldt med "nej", "nej, "nej", og en masse forbud, og det er rigtig vigtigt, at du giver ham lov til at udforske og lære :)

Jeg vil anbefale dig to af mine bøger:

"Helens bog om dit barns udvikling" - hvor du måned for måned kan læse om, hvad der udviklingsmæssigt sker med jeres lille dreng, og hvordan hans behov og følelser er, og hvordan du så støtter ham videre.

"Helens bog om børn og opdragelse" - hvor du kan læse om, hvordan du kan møde ham, anerkende ham samtidig med, at du også gerne vil lære ham visse regler, udvikle gode sociale kompetencer, høre efter og kunne sige fra :) Og meget meget mere...

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor