Svar: Må vi gå med hende?

17. oktober 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Dorthe

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din motorisk aktive datter :)

Det er helt normalt, at børn i 4 måneders alderen strækker deres ben og rigtig gerne vil stå. Det er super, at du således har styrket din datter ved at hjælpe hende op at sidde og derfra op i stående stilling, ved at holde hende i hænderne og lade hende selv trække sig op :)

Der går dog noget tid, før hun er stærk nok til at gå rundt og har balancen til det, og det er naturligt svært at vurdere, hvor stærk hun er, når jeg ikke kan se hende. Du fortæller dog, at hun er set af både fysioterapeut og læge, som begge har sagt, at hun er "for blød", og ud fra dette tænker jeg, at du skal passe på med at lade hende gå for meget. Du er nødt til at følge de fagpersoner, som du har omkring dig og som kan se din datter og vurdere hendes styrke :)

Som udgangspunkt skal du støtte hende i den udvikling, som hun viser sig parat til. Det betyder, at du ikke bør sætte hende op, før hun er stærk nok til at kunne sidde. Du bør ikke stille hende op, før hun selv kan rejse sig, ligesom hun ikke bør hjælpes til at gå, før hun er stærk nok og parat til at gå - det vil sige, selv kan rejse sig ved tingene og øve sig i at mærke sin styrke, finde sin balance og hen af vejen gør tegn til at ville og selv kunne tage et par skridt ud i verden...

Det er vigtigt, at du lægger hende på maven dagligt. Det er fra maveliggende stilling, at hun får styrke nok i ryg og nakke til at kunne sidde selv, ligesom hun også lærer at kravle fra maveliggende stilling. Og netop det at kravle er vigtigt - og man siger at børn helst skal kravle før de kan gå... Når børn kravler, så vil de naturligt krydskoordinere deres bevægelser, fordi de bruger skiftevis venstre og højre side, venstre arm og højre ben eller omvendt - og det at de krydskoordinerer, betyder at deres to hjernehalvdele arbejder sammen.

Dette har blandt andet betydning for, at man kan skelne bogstaver og tal, at man kan se forskel på f.eks. b og d, p og q, om der står 9 eller 6 osv. ...

Annonce

... Derfor er man opmærksom på, at det er vigtigt, at børn lærer at kravle, lærer at krydskoordinere...

Jeg tænker også, at det kan være en god idé at du hjælper hende med at trille, gynge og blive bevæget i alle retninger. På den måde stimulerer du hendes balancecenter, og det vil også være rigtig godt i forhold til at hun, når hun ligger ned, vil finde ud af at sætte sig op og derfra finde ud af at rejse sig selv, hvorfra hun så kan begynde at tage skridt ud i verden. Du kan trille hende hen over en stor gymnastikbold, du kan gynge hende i en babygynge af den slags, hvor hun sidder i et sæde og gynges frem og tilbage (ikke en hoppegynge). Du kan snurre hende i dine arme, vende hende på hovedet, du kan købe en tummelumsk med flad bund, som du kan dreje hende i, du kan danse med hende osv.

Du må meget gerne hjælpe hende op i kravlestilling, så hun ligger på alle fire, og du kan sætte dig bag hende, holde hende om livet og hjælpe hende med at rokke. Det er fra rokkende stilling, at hun finder ud af at kravle. Du kan støtte hendes fodsåler med dine knæ. Skridsikre strømper, skridsikre knæ kan være en god idé - prøv at se hjemmesiden gobabygo.dk...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og når alt dette så er sagt, så skal du jo også støtte hendes udvikling, så når hun selv rejser sig op ved at trække sig op ved tremmerne i sengen eller ved at holde fast i møblerne, så skal du naturligvis lade hende gøre det og støtte hende, så hun ikke falder. Du skal ikke pace hende og ikke gøre noget, som hun ikke er parat til, men du skal modsat heller ikke stoppe den udvikling, som hun selv er igang med :) Så når hun selv rejser sig, så må hun gerne. Når hun selv forsøger at tage et par skridt, så må hun gerne, men hun skal selv gøre det - og det er som sagt rigtig godt, hvis hun kan lære at kravle først :)

Børn er dog forskellige, og nogle børn går faktisk allerede 9 måneder gamle, hvor andre ikke går før de er 18 måneder... så her er de normale rammer meget vide :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor