Svar: Sprog - 2 år, 2 mdr.
3. august 2017
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære B´s mor og far
Tak for jeres brev :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng kommunikerer - han bruger ikke ret mange ord, men bruger sine lyde, sin mimik, sine fagter og forstår på sin egen vis at gøre sig forståelig, og det er også derfor vuggestuen ikke er så bekymrede. Nogle børn vil, som du skriver, pludselig knække koden og tale løs.
Men når det er sagt, så lyder det som en god idé at holde lidt øje med hans sprog. De fleste børn vil, når de er 2-2.5 år gamle begynde at bruge flere ord. De vil lytte, spørge og forsøge at gentage det vi siger, og de vil også ofte pege eller spørge til ting, som vi så skal sætte ord på. Børn i denne alder, vil ofte også begynde at bruge sprog, når de leger, og de "tænker højt", så de begynder at sætte ord på ting de gør i legen... Det er ikke alle ord, som behøver være tydelige og sagt rigtigt. Når man hører to toårige stå og tale sammen, så kan de have en længere samtale, der for os lyder som volapyk, men de forstår hinanden fint. Men barnet må godt vise interesse for ord og for at føre en samtale og også besvare spørgsmål...
Har han haft problemer med ørene? Det vil være nærliggende at tænke på, om han kunne have væske på ørerne, som gør, at han har svært ved at høre lydene helt rigtigt. Hvis man ikke kan høre og adskille forskellige lyde, så er det naturligt svært at komme rigtigt igang med sproget :) Det kan derfor godt være en idé at kontakte en øre-næse-halslæge og få tjekket hans ører og hørelse...
Jeg ved fra jeres tidligere breve at han også har en storebror. I skal være opmærksomme på, om storebror (og måske også jer selv) har tendens til at gøre tingene for lillebror og svare for ham, sige tingene for ham. Hvis han er så god til at kommunikere med sit kropssprog, så kan man godt komme til måske at hjælpe ham lidt for meget, så han ikke behøver tale, ikke behøver sætte ord på. Dermed ikke sagt, at I ikke skal hjælpe ham, men prøv at være opmærksomme på nogle gange måske at afvente og se om han vil begynde at bruge ord også...
I skal endelig fortsætte med at læse bøger. Det vil også være rigtig godt, at I øver nemme rim og remser med ham, synger børnesange, tager ham med i køkkenet, op at handle, sætter ord på ting I gør i hverdagen. I kan også med fordel lægge puslespil, eller lave billedelotteri, det kan også være en god måde at øve ord på :)
Det er vigtigt, at I bibeholder hans lyst til at snakke og kommunikere. Når I går ind og forsøger at hjælpe ham med at sige flere ord, så er det vigtigt, at han ikke føler sig presset. Det er vigtigt, at I ikke afkræver "kan du sige ...". Hvis han føler sig presset, vil det ikke hjælpe ham, tværtimod.
Det er også meget vigtigt, at I ikke retter på ham, hvis han siger et ord forkert. Det er vigtigt, at han føler sig forstået, så hvis og når han forsøger at sige et nyt ord, så anerkend dette, vis at I forstår det, og gentag så ordet, så han hører det rigtigt. Det kan f.eks. være, at han beder om mælk, peger på glasset og signalerer, at han gerne vil have mælk. Så kan I sige "vil du bede om mælk?", og han svarer så måske "mæt" fordi han ikke kan sige "mælk". Her er det vigtigt, at I ikke retter ham, men blot gentager ordet mælk, så han hører det igen "hmm, dejlig mælk", "mælk må du gerne få" eller lignende og giver ham mælken, som han beder om :)
Der vil normalt være tilknyttet talepædagog til institutionen, og der er ikke nogen problemer i, at du eller pædagogerne kontakter ham/hende, for at høre, hvordan I skal forholde jer. Man vil normalt ikke begynde med talepædagog før omkring 3 års alderen, eller når han starter børnehave, og der er trods alt lidt tid til endnu. Men man kan godt sprogteste ham før, hvis man skønner det nødvendigt. Derudover vil en talepædagog jo kunne give jer lidt rådgivning omkring, hvordan I støtter hans sproglige udvikling bedst muligt de næste måneder frem og derefter kan man så vurdere, hvorvidt man vil skulle give ham lidt mere støtte sprogligt :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske