Svar: Sprog - 2 år, 2 mdr.

3. august 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære B´s mor og far

Tak for jeres brev :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.

Det er rigtig dejligt, at jeres dreng kommunikerer - han bruger ikke ret mange ord, men bruger sine lyde, sin mimik, sine fagter og forstår på sin egen vis at gøre sig forståelig, og det er også derfor vuggestuen ikke er så bekymrede. Nogle børn vil, som du skriver, pludselig knække koden og tale løs.

Men når det er sagt, så lyder det som en god idé at holde lidt øje med hans sprog. De fleste børn vil, når de er 2-2.5 år gamle begynde at bruge flere ord. De vil lytte, spørge og forsøge at gentage det vi siger, og de vil også ofte pege eller spørge til ting, som vi så skal sætte ord på. Børn i denne alder, vil ofte også begynde at bruge sprog, når de leger, og de "tænker højt", så de begynder at sætte ord på ting de gør i legen... Det er ikke alle ord, som behøver være tydelige og sagt rigtigt. Når man hører to toårige stå og tale sammen, så kan de have en længere samtale, der for os lyder som volapyk, men de forstår hinanden fint. Men barnet må godt vise interesse for ord og for at føre en samtale og også besvare spørgsmål...

Har han haft problemer med ørene? Det vil være nærliggende at tænke på, om han kunne have væske på ørerne, som gør, at han har svært ved at høre lydene helt rigtigt. Hvis man ikke kan høre og adskille forskellige lyde, så er det naturligt svært at komme rigtigt igang med sproget :) Det kan derfor godt være en idé at kontakte en øre-næse-halslæge og få tjekket hans ører og hørelse...

Jeg ved fra jeres tidligere breve at han også har en storebror. I skal være opmærksomme på, om storebror (og måske også jer selv) har tendens til at gøre tingene for lillebror og svare for ham, sige tingene for ham. Hvis han er så god til at kommunikere med sit kropssprog, så kan man godt komme til måske at hjælpe ham lidt for meget, så han ikke behøver tale, ikke behøver sætte ord på. Dermed ikke sagt, at I ikke skal hjælpe ham, men prøv at være opmærksomme på nogle gange måske at afvente og se om han ...

Annonce

... vil begynde at bruge ord også...

I skal endelig fortsætte med at læse bøger. Det vil også være rigtig godt, at I øver nemme rim og remser med ham, synger børnesange, tager ham med i køkkenet, op at handle, sætter ord på ting I gør i hverdagen. I kan også med fordel lægge puslespil, eller lave billedelotteri, det kan også være en god måde at øve ord på :)

Det er vigtigt, at I bibeholder hans lyst til at snakke og kommunikere. Når I går ind og forsøger at hjælpe ham med at sige flere ord, så er det vigtigt, at han ikke føler sig presset. Det er vigtigt, at I ikke afkræver "kan du sige ...". Hvis han føler sig presset, vil det ikke hjælpe ham, tværtimod.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også meget vigtigt, at I ikke retter på ham, hvis han siger et ord forkert. Det er vigtigt, at han føler sig forstået, så hvis og når han forsøger at sige et nyt ord, så anerkend dette, vis at I forstår det, og gentag så ordet, så han hører det rigtigt. Det kan f.eks. være, at han beder om mælk, peger på glasset og signalerer, at han gerne vil have mælk. Så kan I sige "vil du bede om mælk?", og han svarer så måske "mæt" fordi han ikke kan sige "mælk". Her er det vigtigt, at I ikke retter ham, men blot gentager ordet mælk, så han hører det igen "hmm, dejlig mælk", "mælk må du gerne få" eller lignende og giver ham mælken, som han beder om :)

Der vil normalt være tilknyttet talepædagog til institutionen, og der er ikke nogen problemer i, at du eller pædagogerne kontakter ham/hende, for at høre, hvordan I skal forholde jer. Man vil normalt ikke begynde med talepædagog før omkring 3 års alderen, eller når han starter børnehave, og der er trods alt lidt tid til endnu. Men man kan godt sprogteste ham før, hvis man skønner det nødvendigt. Derudover vil en talepædagog jo kunne give jer lidt rådgivning omkring, hvordan I støtter hans sproglige udvikling bedst muligt de næste måneder frem og derefter kan man så vurdere, hvorvidt man vil skulle give ham lidt mere støtte sprogligt :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre