Svar: Mor syg - nærmest forelsket i mor

3. august 2017

Kategori:
Alder:
8 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære fortvivlede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Og lad mig starte med at sige, - hvor er det dejligt at jeres dreng er så glad for sin mor, han har ganske givet en rigtig dejlig, sød og omsorgsfuld mor :)

Børn går i gennem forskellige stadier i deres udvikling, og det er helt normalt, at børn i 3-5 års alderen kan blive forelsket i den forælder, som har det modsatte køn. Piger vil giftes med far, og drenge vil giftes med mor.

Sigmund Freud, psykoanalytiker, beskrev denne fase for 100 år siden, han kaldte det den ødipale periode eller ødipuskomplekset og beskrev, hvordan piger ville være forelskede i deres far og ville gøre alt for at have far for sig selv... og drenge ville være tilsvarende forelsket i deres mor og opfatte far med jalousi, far ses som en rival til mors kærlighed...

Nogle børn siger det direkte "jeg vil giftes med dig, når jeg bliver stor". Nogle børn sætter også ord på deres følelser "jeg elsker dig", "jeg kan ikke lide far" eller "du er sød, far er dum" eller lignende - og det handler om, at jeres dreng forsøger at "udkonkurrere far", som en naturlig del af sin udvikling.

Det bedste du kan gøre er at vise ham, at du naturligt er der for ham og også elsker ham. Og så skal du også vise ham både med ord og med dit kropssprog, at du også elsker far, og at der er kærlighed nok til jer alle i jeres familie. Ligesom far skal anerkende, at jeres dreng er rigtig glad for mor, og sætte ...

Annonce

... ord på, at han (far) også elsker mor, men at der naturligt også er plads til ham (jeres søn) - igen, at I kan lide alle i familien :)

Selvom jeres dreng afviser sin far, så er det vigtigt, at han ikke oplever, at far trækker sig. Hvis han mærker dette, så kan I risikere, at han vil afvise far mere og mere, for at undersøge, hvilken reaktion han kan få fra far. Hvis jeres dreng direkte siger til far, at han ikke kan lide ham, så er det vigtigt, at far ikke begynder at spørge ind til hvorfor eller begynder at diskutere dette, men at far i stedet forsøger at lade det passere og i stedet holder fast i, at far altså stadig godt kan lide jeres dreng. Så jeres dreng igen og igen mærker, at I begge to rigtig gerne vil ham :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan også være en god idé at far og søn en gang imellem laver noget samme, som er for dem, og hvor mor ikke kan være med. Laver noget for "drengene". Så de to har noget sammen. Det kan være alt lige fra at vaske bil sammen, cykle en tur sammen til at lave noget fast sammen f.eks. gå til svømning sammen. Netop svømning kan være godt, fordi man er fysisk tætte i vandet, og bliver det for voldsomt, så er far der til at trøste og betrygge, ligesom der ligger en del omsorg i at få hjælp til at blive omklædt, få vasket hår osv. I kan evt. finde et svømmehold om aftenen eller i weekenden, hvor far er med i vandet i hvert fald til at starte med :)

Jeg håber, at du / I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder