Svar: Mor syg - nærmest forelsket i mor
3. august 2017
Alder:
8 år
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Og lad mig starte med at sige, - hvor er det dejligt at jeres dreng er så glad for sin mor, han har ganske givet en rigtig dejlig, sød og omsorgsfuld mor :)
Børn går i gennem forskellige stadier i deres udvikling, og det er helt normalt, at børn i 3-5 års alderen kan blive forelsket i den forælder, som har det modsatte køn. Piger vil giftes med far, og drenge vil giftes med mor.
Sigmund Freud, psykoanalytiker, beskrev denne fase for 100 år siden, han kaldte det den ødipale periode eller ødipuskomplekset og beskrev, hvordan piger ville være forelskede i deres far og ville gøre alt for at have far for sig selv... og drenge ville være tilsvarende forelsket i deres mor og opfatte far med jalousi, far ses som en rival til mors kærlighed...
Nogle børn siger det direkte "jeg vil giftes med dig, når jeg bliver stor". Nogle børn sætter også ord på deres følelser "jeg elsker dig", "jeg kan ikke lide far" eller "du er sød, far er dum" eller lignende - og det handler om, at jeres dreng forsøger at "udkonkurrere far", som en naturlig del af sin udvikling.
Det bedste du kan gøre er at vise ham, at du naturligt er der for ham og også elsker ham. Og så skal du også vise ham både med ord og med dit kropssprog, at du også elsker far, og at der er kærlighed nok til jer alle i jeres familie. Ligesom far skal anerkende, at jeres dreng er rigtig glad for mor, og sætte ord på, at han (far) også elsker mor, men at der naturligt også er plads til ham (jeres søn) - igen, at I kan lide alle i familien :)
Selvom jeres dreng afviser sin far, så er det vigtigt, at han ikke oplever, at far trækker sig. Hvis han mærker dette, så kan I risikere, at han vil afvise far mere og mere, for at undersøge, hvilken reaktion han kan få fra far. Hvis jeres dreng direkte siger til far, at han ikke kan lide ham, så er det vigtigt, at far ikke begynder at spørge ind til hvorfor eller begynder at diskutere dette, men at far i stedet forsøger at lade det passere og i stedet holder fast i, at far altså stadig godt kan lide jeres dreng. Så jeres dreng igen og igen mærker, at I begge to rigtig gerne vil ham :)
Det kan også være en god idé at far og søn en gang imellem laver noget samme, som er for dem, og hvor mor ikke kan være med. Laver noget for "drengene". Så de to har noget sammen. Det kan være alt lige fra at vaske bil sammen, cykle en tur sammen til at lave noget fast sammen f.eks. gå til svømning sammen. Netop svømning kan være godt, fordi man er fysisk tætte i vandet, og bliver det for voldsomt, så er far der til at trøste og betrygge, ligesom der ligger en del omsorg i at få hjælp til at blive omklædt, få vasket hår osv. I kan evt. finde et svømmehold om aftenen eller i weekenden, hvor far er med i vandet i hvert fald til at starte med :)
Jeg håber, at du / I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske