Svar: Smider ting på gulvet

11. juli 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng, og den udviklingsfase, som han går igennem lige nu :) Jeg vil naturligvis gerne fortælle lidt om, hvad det er I oplever og hvorfor:)

Når jeres dreng leger med maden, smider den på gulvet osv. så er det fordi han er rigtig godt igang med at finde ud af, hvordan verden fungerer, og han bruger alle sine sanser. Det er spændende at undersøge, hvordan maden eller tallerkenen lyder, når den skubbes ud over bordet og rammer gulvet. Det er spændende at se, hvordan maden ser ud, når den er tygget - derfor putter han den i munden og tager den ud igen. Det er spændende at finde ud af, hvordan forskellig mad føles - derfor klemmer han maden i hånden.... ligesom det er spændende at undersøge, hvad det han gør - gør ved dig :)

Jeres dreng afprøver hypoteser "hvis jeg slår hånden ned i grøden, siger mor nej?" - ja det gør hun. Jeg prøver lige igen - og det samme sker... Ny hypotese "hvis jeg gør det igen, siger far så også nej?"... Alt sammen for at lære og finde ud af, hvordan han med sine handlinger påvirker andre, finde ud af, hvordan verden hænger sammen. Jo mere roligt du/I kan tage det, jo større sandsynlighed er der for, at han undersøger nye ting og ikke bliver ved med at slå hånden i grøden eller smider med ting.

Derfor er det også rigtig godt, at I forsøger at aflede ham eller forsøger at hjælpe ham med at holde fokus på, at maden skal ind i munden, så fokus bliver på det at spise. Nogle gange vil det også være helt fint, at du afslutter måltidet - han begynder måske at lege med maden, når han er ved at være mæt, og så vil det være rigtig fint, at han får tørret sine hænder, bliver tørret om munden og bliver sat på gulvet, hvor han så kan lege videre...

Derudover, så er det vigtigt, at I forsøger at anerkende hans lyst til at undersøge og udforske, og at I har opmærksomme på at stimulere hans sanser udenfor middagsbordet. Hvis han fascineres af vand, mælk i koppen, gerne putter maden op i glasset, vælter glasset osv. så vandet løber ud over bordet, så er det en rigtig god idé at lade ham lege med vand. Han skal have små skåle, kander, bøtter som han kan lege med i sit badekar, ligesom I kan lege med vand i haven.

Hvis han fascineres af lyd, gerne vil sidde og banke skeen ned i bordet, vælter sin tallerken, smider tallerkenen på gulvet osv. med et ordentligt brag, så skal I anerkende hans lyst til at lave lyd. Giv ham et hammerbræt, som han kan slå på, en xylofon, en tromme - så han får stimuleret lysten til at lave lyd - men uden for middagsbordet.

Hvis det er særligt spændende for ham at sidde med mad i hænderne, masse den mellem fingrene og mærke, hvordan det føles. Hvis han kører fedtede fingre rundt i håret, på tøjet osv. så skal I her ...

Annonce

... anerkende hans lyst til at mærke og føle mad. I skal give ham mad i hånden som han selv kan spise - men I skal igen uden formiddagsbordet stimulere hans følesans og lyst til at mærke og fornemme - lad ham være med til at bage boller og give ham gerne bolledej i hånden, som han kan sidde med...

Jo mere du/I kan anerkende hans lyst til at lege, mærke, føle, fornemme, udenfor middagsbordet - jo større sandsynlighed er der for, at han vil kunne koncentrere sig om at spise, når han sidder ved middagsbordet.

Og det samme gælder, når han smider med sit legetøj. Anerkend hans lyst til at smide med ting - vis ham, hvad han f.eks. kan kaste med - en bold. Leg med forskellige bolde, forskellige størrelser og forskellige materialer og former, forskellige tyngder og lethed, så han oplever mange forskellige bolde, og alle sammen nogen man må kaste med, som alternativ til at kaste med sit øvrige legetøj. Gå udenfor og kast bold med ham eller vis ham, hvordan I kan trille bold til hinanden indendøre. Så fokus ikke bliver på det, som han gør forkert, men det han gerne må gøre, samtidig med at I anerkender hans lyst til at kaste...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og igen - hvis han fascineres af lyd, så hjælp ham med at bygge tårne af klodser i forskellige størrelser og materialer - og lad ham vælte tårnet, når I har bygget det op, så han oplever forventningens glæde ved at kikke på, og få lov til at skubbe til tårnet og fælles med jer opleve glæden ved det store "BUUUM!", når klodsetårnet vælter med et brag...

Med hensyn til at smide sutten ud af sengen, så er det en lidt anden situation, som handler lidt mere om det du skriver, at han har brug for at mærke, at I er der for ham, ikke går fra ham. Det er en måde, han sikrer sig, at I ikke går fra ham, og han prøver ved at smide sin sut at se, om han på den måde kan få jer til at komme tilbage til ham, undgå at I forlader ham. Han er for lille til at sige "jeg vil gerne have, at du bliver siddende ved sengekanten", det kan han slet ikke formulere, men han forsøger at finde ud af, hvordan han så kan kommunikere sit behov for at I bliver, ikke går...

Hvis han er ked af det, så skal I naturligvis være der for ham, men hvis han blot leger, hopper rundt, har svært ved at sove og finde roen, men i øvrigt har det fint, så er det helt okay, at I går kortvarigt fra ham. Når han så smider sutten, så lader I den ligge, og når I så går ind til ham efter f.eks. 3 minutter, så samler I sutter op på vejen ind, giver ham den igen, hjælper ham med at blive lagt ned, puttet og siger godnat osv. og vurderer så, om I skal gå igen eller blive hos ham, for at han kan finde ro og overgive sig til søvnen... Sutten gives altså, når I kommer tilbage igen :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.