Svar: Baby bider, især i fødder

7. juli 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er helt almindeligt at små børn bider, og når børn i jeres drengs alder bider, så skyldes det ofte kærtegn, der kammer over :)

Som du selv skriver "det er ikke fordi han er ved eller sur", det kommer derimod, når I hygger jer, sidder og har det dejligt og rart - så pludselig får I et tandsæt i skulderen, låret eller som hos jer nogle gange i fødderne...

Det tager rigtig lang tid at lære at mestre og kontrollere sine følelser. Det tager tid at lære, at man ikke skal bide, når man gerne vil fortælle, at noget f.eks. er dejligt, men at man i stedet skal sige det med ord. Det tager også tid at lære at kontrollere sin motorik, så jeres dreng bliver i stand til at kysse i stedet for at bide, ligesom han skal lære at styre sine arme, så han f.eks. kan ae jer og ikke slå jer..

Så når han bider jer i glæde, så er det fordi han netop har det rart og hans kærtegn bliver for voldsomme. Man kan sige, at det er en slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kan spise dig", som han udtrykker på denne måde. Han nyder nærheden med jer så meget, at han er nødt til at sætte tænderne i jer...

Det bedste du an gøre er faktisk at forsøge at undgå at det sker. Det er vigtigt, at du prøver at stoppe ham, før han forløber sig. Når han først har bidt, så er det meget svært at ændre på... Jo mere du kan få ham på andre tanker, jo mere du kan aflede ham, så det ikke sker, jo bedre vil det være. Afledning kan være at sætte ham fra ...

Annonce

... dig, flytte ham, evt. give ham noget legetøj, som I kan lege med og være sammen om eller lignende, så du stadig viser ham, hvordan I kan være sammen på en mere rar måde og også viser ham, at du naturligt rigtig gerne vil ham og elsker ham højt :)

Det vil også være rigtig godt, at du forsøger at l ære ham, hvordan han kan kysse, kramme, vise dig nærhed og kærtegn, men hvor det er rart for dig - så du viser ham, hvad du gerne vil have at han gør i stedet for at bide...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du fortæller, at han har gjort det siden han var 10 måneder og at han nu bider i andre mennesker. Det lyder som om, at han har fundet ud af, at han ved at bide kan få en reaktion fra andre - og at det nu derfor er ekstra spændende for ham at bide mere og mere. Det lyder som om, at det godt kan være blevet forstærket i ham... Og det vil være rigtig godt, hvis du kan vende dette, så han så vidt muligt ikke får mulighed for at bide andre. Igen ved at aflede ham, flytte ham osv. Og også meget gerne fortælle andre, at de skal være opmærksomme og dreje ham væk, flytte ham, så det så vidt muligt undgås. Jo mere I kan afbryde situationen, så han slet ikke når dertil, jo bedre er det som sagt :)

Tag ham på skødet, hop med ham, lav ride-ranke-leg på skødet, afled med kram og kys, sanglege osv. så han får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt - men ikke får lov til at bide og kommer væk fra fødderne :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder