Svar: Hopper i barnevognen
28. juni 2017
Alder:
7 mdr.
Hej Kris
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din dreng er rigtig godt igang motorisk og har fundet ud af, at han kan bruge sin ben, støde fra, hoppe og dermed få barnevognen til at bevæge sig - og det synes han naturligt er rigtig sjovt :)
Det lyder også som om, at han er ved at finde ud af, at han på denne måde kan kommunikere med dig. Altså at han, når han hopper, får en reaktion fra dig, at du kommer hen til ham, kikker på ham, snakker med ham osv. Og det er rigtig godt, at han på denne måde begynder at kunne skabe bevidst kontakt med dig :)
Og så tænker jeg også, at det måske handler om, at han lige nu har lidt energi, som han har brug for at komme af med, før han er parat til at sove. Mange børn har brug for at trille, tumle rundt, forsøger at komme op i kravlestilling, forsøger at rejse sig osv. flere gange, når de bliver lagt i seng. Det hører med til den store udvikling, som han går igennem og det er helt okay, at han på den måde kommer af med lidt overskudsenergi. Han er glad, hygger sig og falder i søvn inden for 10-15 minutter, så det lyder helt fint.
Jeg synes ikke, at du skal begrænse hans lyst til at bruge sig selv - heller ikke hans hoppen i barnevognen. MEN, du skal naturligvis sikre dig, at han har barnevognssele på, og at den sidder korrekt, så han ikke kan rejse sig for meget og ryge ud over kanten af barnevognen. Du skal også sikre dig, at vognen er bremset på alle hjul, så vognen ikke pludselig triller eller bevæger sig for meget, når han ligger uroligt og hopper rundt. Det er vigtigt, at han ikke kan komme til skade i sin vogn, og det må naturligvis ikke være så voldsomt, at vognen risikerer at vælte... Hvis det er tilfældet, så vil det være rigtig godt, hvis du kan aflede ham, så han begynder at få en ny vane før han skal sove :)
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at bruge sig selv så meget motorisk som muligt, når han har sine vågne og aktive perioder. Det vil være rigtig godt, hvis du stadig kan lade ham ligge på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet, at han triller, kan øve sig i at krybe, kravle, støde fra med benene, få fat i sine tæer osv. Og derudover må du gerne lade ham hoppe på dit skød, så du stimulerer hans lyst til at hoppe. Det anbefales ikke med en hoppegynge, men han må meget gerne hoppe på dine lår :)
Jeg ved ikke, om I bruger en skråstol, men jeg vil lige nævne, at han helst ikke sidde i skråstol eller lignende, som også hopper, når han støder fra og spænder mavemusklerne. Han må gerne sidde i højstol, når han spiser og skal også sidde i autostol, når I kører, men ellers er det godt, at han stadig er rigtig meget på gulvet og øver sig der. Jo mere du kan stimulere ham motorisk i hans vågne og aktive perioder, jo mindre vil han måske føle behov for at hoppe, når han bliver lagt til at sove...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske