Svar: Hopper i barnevognen

28. juni 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej Kris

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng er rigtig godt igang motorisk og har fundet ud af, at han kan bruge sin ben, støde fra, hoppe og dermed få barnevognen til at bevæge sig - og det synes han naturligt er rigtig sjovt :)

Det lyder også som om, at han er ved at finde ud af, at han på denne måde kan kommunikere med dig. Altså at han, når han hopper, får en reaktion fra dig, at du kommer hen til ham, kikker på ham, snakker med ham osv. Og det er rigtig godt, at han på denne måde begynder at kunne skabe bevidst kontakt med dig :)

Og så tænker jeg også, at det måske handler om, at han lige nu har lidt energi, som han har brug for at komme af med, før han er parat til at sove. Mange børn har brug for at trille, tumle rundt, forsøger at komme op i kravlestilling, forsøger at rejse sig osv. flere gange, når de bliver lagt i seng. Det hører med til den store udvikling, som han går igennem og det er helt okay, at han på den måde kommer af med lidt overskudsenergi. Han er glad, hygger sig og falder i søvn inden for 10-15 minutter, så det lyder helt fint.

Jeg synes ikke, at du skal begrænse hans lyst til at bruge sig selv - heller ikke hans hoppen i barnevognen. MEN, du skal naturligvis sikre dig, at han har barnevognssele på, og at den sidder korrekt, så han ikke kan rejse sig for meget og ryge ud over kanten af barnevognen. Du skal også sikre dig, at vognen er bremset på alle hjul, så vognen ikke pludselig ...

Annonce

... triller eller bevæger sig for meget, når han ligger uroligt og hopper rundt. Det er vigtigt, at han ikke kan komme til skade i sin vogn, og det må naturligvis ikke være så voldsomt, at vognen risikerer at vælte... Hvis det er tilfældet, så vil det være rigtig godt, hvis du kan aflede ham, så han begynder at få en ny vane før han skal sove :)

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at bruge sig selv så meget motorisk som muligt, når han har sine vågne og aktive perioder. Det vil være rigtig godt, hvis du stadig kan lade ham ligge på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet, at han triller, kan øve sig i at krybe, kravle, støde fra med benene, få fat i sine tæer osv. Og derudover må du gerne lade ham hoppe på dit skød, så du stimulerer hans lyst til at hoppe. Det anbefales ikke med en hoppegynge, men han må meget gerne hoppe på dine lår :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg ved ikke, om I bruger en skråstol, men jeg vil lige nævne, at han helst ikke sidde i skråstol eller lignende, som også hopper, når han støder fra og spænder mavemusklerne. Han må gerne sidde i højstol, når han spiser og skal også sidde i autostol, når I kører, men ellers er det godt, at han stadig er rigtig meget på gulvet og øver sig der. Jo mere du kan stimulere ham motorisk i hans vågne og aktive perioder, jo mindre vil han måske føle behov for at hoppe, når han bliver lagt til at sove...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne