Svar: Separationsfase - eller?

22. juni 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Olivers mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af lille Oliver, som lyder til at stortrives :)

Det er rigtigt, at børn omkring 8-10 måneders alderen ofte rammer en separationsfase, som hænger sammen med, at de i den alder ofte begynder at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Men der er en lignende fase i 13-15 måneders alderen, og det er den I rammer nu :)

Oliver går igennem en slags separation-gentilnærmelses-fase, som ofte hænger sammen med, at han begynder at gå mere rundt, at han er adskilt fra dig i løbet af dagen, skal klare flere ting på egen hånd, og det er naturligt svært for ham. Det betyder, at han på den ene side vil søge dig ekstra meget. Han vil virke ekstra klyngende, have behov for at mærke dig, komme på på dit skød, sidde på din arm - men ofte er det kortvarigt, lige så snart han kommer op, så vil han alligevel ned, og når han så er nede, ja så vil han op igen.. Det kan være lidt svært helt at finde ud af at støtte ham lige nu, det kan føles lidt om "op-ned-op-ned" og som om, at han ikke selv helt kan finde ud af, hvad han har brug for - og derfor er det også svært at hjælpe ham...

Det er vigtigt og godt, at du prioriterer ham. Det er vigtigt, at han mærker, at du ikke skubber ham væk, men netop lytter til ham og derfor netop tager ham op eller sætter dig ned og giver ham et knus, så han lige kan mærke dig fysisk og blive tanket op med lidt mor-nærhed, og så er han klar til at møde verden igen. Jeg plejer at sige, at han skal have sit mor-depot fyldt op, så han har noget at tære af, når I ikke er sammen.

Det er vigtigt, at du ikke skubber ham fra dig, at du ikke siger f.eks. "hold nu op", eller "gå nu hen og leg med de andre" eller lignende. Men at du anerkender, at han lige nu har behov for at mærke dig og din fysiske kontakt og nærhed. Hvis han føler, at du skubber ham væk, så vil han klynge sig ekstra meget til dig.

Jeg kalder det "mor-glæde", og man må gerne være glad for sin mor :) Når det er sagt, så skal far dog naturligvis også kunne bruges, og det er her vigtigt, at I overvejer, hvordan I hver især virker og reagerer...

Hvis far er sammen med jeres dreng i stuen og mor er i køkkenet og jeres dreng så bliver ked af det, så er det fint, at far forsøger at trøste, så jeres dreng vænnes til, at far naturligt kan og også gerne vil hjælpe ham. Far skal ikke med det samme bære ham ud til dig og du skal ikke med det samme komme løbende ind i stuen. Far kan trøste på lige fod med mor... Men hvis mor f.eks. er bedst til at putte jeres dreng om aftenen, så skal mor gøre dette. Putning skal foregå trygt og forbindes med noget rart og skal ikke gøres til en kamp.

Far kan derimod gøre alt det, som leder op til en putning - give jeres dreng bad, frottere ...

Annonce

... ham godt med håndklædet, smøre med lidt creme, give ham lidt babymassage, give ham nattøj på, give ham godnatgrød i køkkenet, børste hans tænder... og først derefter tager mor så over, ammer og putter. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil far have ved at tage over selve putningen, hvis mor en dag ikke er hjemme.

Og det er vigtigt, at du bakker op om, at far godt kan. Du kan sagtens stikke hovedet ind på badeværelset, når jeres dreng er i bad og med ord anerkende at far hjælper ham "hej, skat, sidder du der og bader, dejligt, far hjælper dig" osv. og så gå igen. Så han hører, at det er rigtig fint, at far hjælper og at du bakker op omkring det. At du har tillid til, at far han sagtens kan.

Det er på samme måde vigtigt, at far anerkender, at jeres dreng gerne vil have mor, samtidig med, at far gerne må holde fast i, at nu er det far som hjælper. Så når og hvis far skifter hans ble, hjælper ham med jakken, skoene eller lignende og jeres dreng giver udtryk for at han vil have sin mor, så må far gerne sige "du kommer hen til mor lige om lidt, jeg hjælper dig. Jeg skynder mig" eller lignende, så jeres dreng hører, at far forstår, at han gerne vil have mor, men samtidig holder fast i at far naturligt kan bruges".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være rigtig godt, hvis far nogle gange gøre tingene lidt anerledes end du gør det, så det måske er lidt sjovere og der sker nogle lidt andre ting, når det er far... det er vigtigt, at far ikke trækker sig eller bliver ked af det, men i stedet prøver at signalere, at han vil jeres dreng...

Det kan også være godt, hvis far og søn kan gå til noget sammen, som er uden mors deltagelse - svømning f.eks. fordi man her har tæt fysisk kontakt og jeres dreng skal støttes af far i vandet. Det kan give de to et særligt bånd og far en følelse af at han faktisk godt kan hjælpe jeres dreng og får lov til det :)

At jeres dreng har svært ved at blive afleveret i vuggestuen er også helt normalt. Det er svært at skifte situation, det er svært at være hjemme og skulle af sted - men lige så snart han er afleveret, så er han glad og han trives siger pædagogerne... Nogle gange kan det være en fordel, at du forsøger at aflevere på et andet tidspunkt, måske lidt tidligere, så der er kommet knap så mange børn og så der er mere tid til at tage imod jeres dreng.. nogle gange kan far med fordel være den der afleverer.. Nogle gange er det godt, hvis du kan blive i institutionen lidt, så du hjælper ham med at lande, andre gange vil det være bedre, at du afleverer ham i favnen på pædagogen og siger farvel hurtigt, så du ikke trækker tiden ud.... Prøv om I kan vurdere, hvad der lige nu vil hjælpe ham bedst muligt :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder