Svar: Spørgsmål om sprog
14. juni 2017
Alder:
19 mdr.
Kære Sams Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din dreng er rigtig godt med sprogligt og rigtig gerne vil tale. Dagligt kommer nye ord til, og han har allerede et stort ordforråd og taler i lange sætninger - det er rigtig dejligt! Især fordi du har fortalt, at han faktisk har haft mellemørebetændelse, så det er dejligt at høre, at det ikke har påvirket hans sprogudvikling :)
Med hensyn til sprogudvikling, så er børn naturligt forskellige. Nogle børn lærer sprog meget hurtigt, og andre skal have langt mere tid til det. De fleste børn forstår langt mere end de selv siger i denne alder.
Generelt vil jeg sige, at for børn i 18-24 måneder, vil man sprogligt se følgende:
- Barnet spørger ofte "hvad er det?", peger og ønsker at få navnet på en bestemt ting fortalt. Barnet forsøger ofte at gentage, når det hører forklaringen.
- Barnet kan ofte udpege ca. 10 legemsdele (hoved, mave, arme, næse, øjne, ører, hår, fingre, tær, navle...)
- Barnet begynder i denne alder ofte at skelne mellem mig og dig. Og barnet begynder ofte også at bruge sit eget navn.
- Barnet begynder at kunne pege bestemte ting ud, hvis man viser et billede i en bog og spørger "hvor er katten henne?" eller måske mere bestemt "hvor er katten der sidder i et træ?".
- Børn har i denne alder ofte et ordforråd på ca 200 ord. Igen de forstår ofte meget mere, end de selv udtrykker verbalt...
Ud fra dette tænker jeg, at din dreng er rigtig godt med - og på nogle punkter måske lidt længere fremme end andre på samme alder - men han er ikke "unormal", og der er ikke noget i det du skriver, som umiddelbart giver bekymring :)
Du kan stimulere ham sprogligt og det er vigtigt, at du bliver ved med at stimulere ham - du kan hjælpe ham ved f.eks. at give ham små opfordringer som at bede ham "tage bamsen", "sætte sine sko på gulvet", "smide papiret ud i skraldespanden" osv.
Det vil være rigtig godt, at du sætter ord på ting I gør i hverdagen - sætter ord på, når han er i bad, når han bliver klædt af og på, så han lærer sine forskellige kropsdele at kende (hoved, mave, arme, hals, ben, navle, øjne, mund, næse, ører, hår osv.)
Det kan også være ting I møder, når I går tur - går på opdagelse i verden, sæt ord på ting I ser - alt fra biler, busser, hunde, fugle, regnorme, sten, vand, træer, vinden der blæser osv. osv. Masser af sproglige gentagelser er rigtig godt.
Du kan også med fordel begynde at sætte flere ord på det samme - f.eks. "pigen græder, hun er ked af det" eller "hun griner, hun synes det er sjovt"...
Sanglege og gerne sange, hvor I også bruger kroppen, bruger fagter når I synger og bevæger jer er også rigtig godt. Ligesom ord med helt enkle rim og remser kan være sjove i denne alder.
Det vil også være rigtig godt, at du læser bøger højt for ham, meget gerne bøger med billeder og ting, der ligner hans hverdag. Jeg har blandt andet lavet billedebøgerne "Inger og Carlo hjælper med at lave mad", og "Inger og Carlo hjælper med at købe ind". I dem er der masser af små illustrationer af ting fra hverdagen, som I kan have en dialog omkring, og som han kan genkende.
Det er naturligt, at børn kan gentage ord eller stavelser, når de er ivrige efter at fortælle noget spændende. Det er ikke nødvendigvis tegn på begyndende stammen, men du skal naturligvis være opmærksom. Det er vigtigt, at I ikke retter ham, når han prøver at sige noget, men giver ham tid til at fortælle og viser ham, at I har tid til at høre, hvad han vil sige. Det er også vigtigt, at I ikke afkræver ham svar og f.eks. siger "kan du sige...?", så han ikke føler sig presset til at sige bestemte ting. Prøv i stedet at stille mere åbne spørgsmål, som giver ham lyst til at snakke og indgå i dialog med dig. Nogle gange vil han måske prøve at svare, prøve at sige det rigtige ord, andre gange vil han pege og bruge sit kropssprog - og det vigtigste er, at du viser ham, at du forstår ham. Jo mere han føler sig forstået, jo mere vil han have lyst til at snakke.
Han er stadig så lille, at der kan ske rigtig meget med sproget endnu, og han skal have lov til at udvikle sproget i sit eget tempo og støttes, hvor han er :) Men det er klart, at hvis han begynder at stamme meget og du oplever det som et problem, eller du på anden måde er bekymret for hans sprogudvikling, så vil det være fint, at du kontakter en talepædagog. Du kan også altid drøfte hans sprog med personalet i vuggestue/dagpleje.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske