Annonce

Annonce

Svar: Spørgsmål om sprog


14. juni 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

Kære Sams Mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng er rigtig godt med sprogligt og rigtig gerne vil tale. Dagligt kommer nye ord til, og han har allerede et stort ordforråd og taler i lange sætninger - det er rigtig dejligt! Især fordi du har fortalt, at han faktisk har haft mellemørebetændelse, så det er dejligt at høre, at det ikke har påvirket hans sprogudvikling :)

Med hensyn til sprogudvikling, så er børn naturligt forskellige. Nogle børn lærer sprog meget hurtigt, og andre skal have langt mere tid til det. De fleste børn forstår langt mere end de selv siger i denne alder.

Generelt vil jeg sige, at for børn i 18-24 måneder, vil man sprogligt se følgende:

- Barnet spørger ofte "hvad er det?", peger og ønsker at få navnet på en bestemt ting fortalt. Barnet forsøger ofte at gentage, når det hører forklaringen.

- Barnet kan ofte udpege ca. 10 legemsdele (hoved, mave, arme, næse, øjne, ører, hår, fingre, tær, navle...)

- Barnet begynder i denne alder ofte at skelne mellem mig og dig. Og barnet begynder ofte også at bruge sit eget navn.

- Barnet begynder at kunne pege bestemte ting ud, hvis man viser et billede i en bog og spørger "hvor er katten henne?" eller måske mere bestemt "hvor er katten der sidder i et træ?".

- Børn har i denne alder ofte et ordforråd på ca 200 ord. Igen de forstår ofte meget mere, end de selv udtrykker verbalt...

Ud fra dette tænker jeg, at din dreng er rigtig godt med - og på nogle punkter måske lidt længere fremme end andre på samme alder - men han er ikke "unormal", og der er ikke noget i det du skriver, som umiddelbart giver bekymring :)

Du kan stimulere ham sprogligt og det er vigtigt, at du bliver ved med at stimulere ham - du kan hjælpe ham ved f.eks. at give ham små opfordringer som at bede ham "tage bamsen", "sætte sine sko på gulvet", "smide papiret ud i skraldespanden" osv.

Det vil være rigtig godt, at du sætter ord på ting I gør i hverdagen - sætter ord på, når han er i bad, når han bliver klædt af og på, så han lærer sine forskellige kropsdele at kende (hoved, mave, arme, hals, ben, navle, øjne, mund, næse, ører, hår osv.)

Det kan også være ting I møder, når I går tur - går på opdagelse i verden, sæt ord på ting I ser - alt fra ...


Annonce

... biler, busser, hunde, fugle, regnorme, sten, vand, træer, vinden der blæser osv. osv. Masser af sproglige gentagelser er rigtig godt.

Du kan også med fordel begynde at sætte flere ord på det samme - f.eks. "pigen græder, hun er ked af det" eller "hun griner, hun synes det er sjovt"...

Sanglege og gerne sange, hvor I også bruger kroppen, bruger fagter når I synger og bevæger jer er også rigtig godt. Ligesom ord med helt enkle rim og remser kan være sjove i denne alder.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Mandag 26. nov.: Sådan får du dit barn til at sove, DOKK1, Store Sal

Se flere foredrag med Helen ...


Det vil også være rigtig godt, at du læser bøger højt for ham, meget gerne bøger med billeder og ting, der ligner hans hverdag. Jeg har blandt andet lavet billedebøgerne "Inger og Carlo hjælper med at lave mad", og "Inger og Carlo hjælper med at købe ind". I dem er der masser af små illustrationer af ting fra hverdagen, som I kan have en dialog omkring, og som han kan genkende.

Det er naturligt, at børn kan gentage ord eller stavelser, når de er ivrige efter at fortælle noget spændende. Det er ikke nødvendigvis tegn på begyndende stammen, men du skal naturligvis være opmærksom. Det er vigtigt, at I ikke retter ham, når han prøver at sige noget, men giver ham tid til at fortælle og viser ham, at I har tid til at høre, hvad han vil sige. Det er også vigtigt, at I ikke afkræver ham svar og f.eks. siger "kan du sige...?", så han ikke føler sig presset til at sige bestemte ting. Prøv i stedet at stille mere åbne spørgsmål, som giver ham lyst til at snakke og indgå i dialog med dig. Nogle gange vil han måske prøve at svare, prøve at sige det rigtige ord, andre gange vil han pege og bruge sit kropssprog - og det vigtigste er, at du viser ham, at du forstår ham. Jo mere han føler sig forstået, jo mere vil han have lyst til at snakke.

Han er stadig så lille, at der kan ske rigtig meget med sproget endnu, og han skal have lov til at udvikle sproget i sit eget tempo og støttes, hvor han er :) Men det er klart, at hvis han begynder at stamme meget og du oplever det som et problem, eller du på anden måde er bekymret for hans sprogudvikling, så vil det være fint, at du kontakter en talepædagog. Du kan også altid drøfte hans sprog med personalet i vuggestue/dagpleje.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Produktnyheder

Få besøg af Helen

Kære alle

Jeg får ofte henvendelser fra forældre omkring hjemmebesøg. Derfor har jeg nu besluttet at tilbyde besøg i mødre- og fædregrupper.

Du kan spørge om alt det, som optager dig omkring dit barn:

- Sover mit barn nok?
- Hvorfor er mit barn ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

5. november 2017 | Udvikling | 16 mdr.

Konflikter - 16 måneder

Kære Helen, Vores datter er nu 16 måneder og i en rivende udvikling. Hun er...

Læs hele brevet og Helens svar


27. oktober 2017 | Udvikling | 11 mdr.

Drikke selv men vil ikke af med koppen igen

Hej Helen, Min søn vil meget gerne spise selv og øver sig hver dag....

Læs hele brevet og Helens svar


20. april 2018 | Udvikling | 2 år

Børnehave

Hej Helen, Vi har idag en dreng der er præcis 2 år. Vi har for en måned...

Læs hele brevet og Helens svar


19. april 2018 | Udvikling | 16 mdr.

Utryg ved andre end mor og far

Kære Helen. Vi skriver til dig da vi har udfordringer med vores dejlige...

Læs hele brevet og Helens svar


7. april 2018 | Udvikling | 15 mdr.

Introduktion af baby til storebror

Hej Helen, Nu nærmer terminen sig og jeg går og tænker lidt på hvordan vi...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Navn

I skal inden jeres barn er blevet 6 mdr bestemme jer for hvad barnet skal hedde. Inden da skal I henvende jer hos det lokale kirkekontor og bed om enten at få barnet døbt eller navngivet.

Der findes ca 7000 godkendte fornavne i Danmark. Hvis I ønsker at give jeres barn et navn som ikke fremgår af denne liste skal navnet vurderes af Kirkeministeriet.

I navneloven står omkring fornavne at barnet skal tillægges et eller flere fornavne og som fornavn må man ikke vælge...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid


Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Spar lige nu: 16% ↓

Tilbud

Vejl. pris: 249,00

Nu: 209,95

Du sparer: 39,05

Køb nu!


Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina


Annoncer

Annonce