Svar: Spørgsmål om sprog

14. juni 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sams Mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng er rigtig godt med sprogligt og rigtig gerne vil tale. Dagligt kommer nye ord til, og han har allerede et stort ordforråd og taler i lange sætninger - det er rigtig dejligt! Især fordi du har fortalt, at han faktisk har haft mellemørebetændelse, så det er dejligt at høre, at det ikke har påvirket hans sprogudvikling :)

Med hensyn til sprogudvikling, så er børn naturligt forskellige. Nogle børn lærer sprog meget hurtigt, og andre skal have langt mere tid til det. De fleste børn forstår langt mere end de selv siger i denne alder.

Generelt vil jeg sige, at for børn i 18-24 måneder, vil man sprogligt se følgende:

- Barnet spørger ofte "hvad er det?", peger og ønsker at få navnet på en bestemt ting fortalt. Barnet forsøger ofte at gentage, når det hører forklaringen.

- Barnet kan ofte udpege ca. 10 legemsdele (hoved, mave, arme, næse, øjne, ører, hår, fingre, tær, navle...)

- Barnet begynder i denne alder ofte at skelne mellem mig og dig. Og barnet begynder ofte også at bruge sit eget navn.

- Barnet begynder at kunne pege bestemte ting ud, hvis man viser et billede i en bog og spørger "hvor er katten henne?" eller måske mere bestemt "hvor er katten der sidder i et træ?".

- Børn har i denne alder ofte et ordforråd på ca 200 ord. Igen de forstår ofte meget mere, end de selv udtrykker verbalt...

Ud fra dette tænker jeg, at din dreng er rigtig godt med - og på nogle punkter måske lidt længere fremme end andre på samme alder - men han er ikke "unormal", og der er ikke noget i det du skriver, som umiddelbart giver bekymring :)

Du kan stimulere ham sprogligt og det er vigtigt, at du bliver ved med at stimulere ham - du kan hjælpe ham ved f.eks. at give ham små opfordringer som at bede ham "tage bamsen", "sætte sine sko på gulvet", "smide papiret ud i skraldespanden" osv.

Det vil være rigtig godt, at du sætter ord på ting I gør i hverdagen - sætter ord på, når han er i bad, når han bliver klædt af og på, så han lærer sine forskellige kropsdele at kende (hoved, mave, arme, hals, ben, navle, øjne, mund, næse, ører, hår osv.)

Det kan også være ting I møder, når I går tur - går på opdagelse i verden, sæt ord på ting I ser - alt fra ...

Annonce

... biler, busser, hunde, fugle, regnorme, sten, vand, træer, vinden der blæser osv. osv. Masser af sproglige gentagelser er rigtig godt.

Du kan også med fordel begynde at sætte flere ord på det samme - f.eks. "pigen græder, hun er ked af det" eller "hun griner, hun synes det er sjovt"...

Sanglege og gerne sange, hvor I også bruger kroppen, bruger fagter når I synger og bevæger jer er også rigtig godt. Ligesom ord med helt enkle rim og remser kan være sjove i denne alder.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det vil også være rigtig godt, at du læser bøger højt for ham, meget gerne bøger med billeder og ting, der ligner hans hverdag. Jeg har blandt andet lavet billedebøgerne "Inger og Carlo hjælper med at lave mad", og "Inger og Carlo hjælper med at købe ind". I dem er der masser af små illustrationer af ting fra hverdagen, som I kan have en dialog omkring, og som han kan genkende.

Det er naturligt, at børn kan gentage ord eller stavelser, når de er ivrige efter at fortælle noget spændende. Det er ikke nødvendigvis tegn på begyndende stammen, men du skal naturligvis være opmærksom. Det er vigtigt, at I ikke retter ham, når han prøver at sige noget, men giver ham tid til at fortælle og viser ham, at I har tid til at høre, hvad han vil sige. Det er også vigtigt, at I ikke afkræver ham svar og f.eks. siger "kan du sige...?", så han ikke føler sig presset til at sige bestemte ting. Prøv i stedet at stille mere åbne spørgsmål, som giver ham lyst til at snakke og indgå i dialog med dig. Nogle gange vil han måske prøve at svare, prøve at sige det rigtige ord, andre gange vil han pege og bruge sit kropssprog - og det vigtigste er, at du viser ham, at du forstår ham. Jo mere han føler sig forstået, jo mere vil han have lyst til at snakke.

Han er stadig så lille, at der kan ske rigtig meget med sproget endnu, og han skal have lov til at udvikle sproget i sit eget tempo og støttes, hvor han er :) Men det er klart, at hvis han begynder at stamme meget og du oplever det som et problem, eller du på anden måde er bekymret for hans sprogudvikling, så vil det være fint, at du kontakter en talepædagog. Du kan også altid drøfte hans sprog med personalet i vuggestue/dagpleje.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor