Svar: Udfordrer os - 15 mdr

13. juni 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære forældre

Tak for jeres brev :)

Når jeres dreng slår - eller for den sags skyld, skubber, bider, hiver i hår eller lignende, så er det fordi han mangler ord. Han er stadig så lille, at han ikke kan sætte ord på sine tanker og følelser - og derfor reagerer han fysisk.

Det er naturligt, at I kan blive forskrækket, når han pludselig slår ud efter jer og de første par gange I oplever det, kan I derfor godt komme til at lægge så meget vægt på at få ham til at holde op, at I kommer til at forstærke den handling hos ham. Det er dog vigtigt, at I tager det roligt og forsøger at undgå situationer, hvor det sker - og når det sker, ikke viser det for meget opmærksomhed.

Han har brug for rigtig lang tid til at lære at mestre og kontrollere sine følelser. Det tager lang tid at lære at bruge ord i stedet for at være fysisk reagerende, når man skal fortælle at noget er rigtig dejligt eller at noget er rigtigt svært.

I fortæller, at han ofte slår, hvis han vil i kontakt, hvis han ikke får sin vilje eller hvis han bliver tvær... og det kan godt være lidt forskellige ting, der spiller ind her.

Hvis han slår for at få kontakt - så er det netop fordi han ønsker, at I skal se på ham, koncentrere jer om ham. Han kan ikke sige "se mig", "vær der for mig", "hjælp mig" eller lignende med ord, og i stedet vælger han så at slå ud efter jer.

Det kan også være kærtegn, som kammer over, og som han ikke kan styre. Det at nusse jer, kærtegne jer, ae jer er svært at styre, han har stadig svært ved at styre og koordinere sine bevægelser - og så kan han ende med at slå i stedet for at være ...

Annonce

... kærlig.

Når han slår i frustration over ikke at få sin vilje, så er det netop frustrationen igen - han kan ikke sige "det er uretfærdigt" eller "jeg leger lige så godt", eller "det er sjovt at lege med den her ting". Han slår i stedet - igen fordi han ikke kan sætte ord på sine følelser.

Hvis han nogle gange bider jer, så skyldes det de samme ting - bedst som I sidder og nusser, kæler og har det rart, så bider han jer. Her er det kærtegn der kammer over. Man kan side at det er en slags "jeg elsker dig så højt at jeg kan spise dig", at han simpelthen nyder jeres nærhed så meget, at han er nødt til at sætte tænderne i jer ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det bedste I kan gøre er at finde ud af hvorfor, altså prøve at pejle ind på, i hvad situationer I oplever, at det sker.

Når han bider i glæde, når I har det dejligt skal I naturligvis ikke skælde ud. I må meget gerne sige AV! så han fornemmer at det var ikke okay, at det her gjorde ondt, og det kan også være en god idé, at I sætter ham fra jer, så han mærker, at der følger en handling med det nej eller det AV! som I giver ham. Men det er vigtigt, at I ikke bærer nag, og I skal prøve at vise ham, det, som I gerne vil lære ham, netop at kysse og kramme i stedet for at bide og slå...

Og så er det med den alder han har allerbedst, hvis I kan forsøge at undgå, at det sker. Altså undgå at nå derud, hvor han forløber sig. Netop fordi jo mere han gør det, jo mere I skælder ud og har fokus på det, jo mere kan det forstærkes hos ham, så hvis I helt kan nå at afbryde situationen, så det slet ikke når dertil, jo bedre er det.

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland