Svar: Udfordrer os - 15 mdr
13. juni 2017
Alder:
15 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Når jeres dreng slår - eller for den sags skyld, skubber, bider, hiver i hår eller lignende, så er det fordi han mangler ord. Han er stadig så lille, at han ikke kan sætte ord på sine tanker og følelser - og derfor reagerer han fysisk.
Det er naturligt, at I kan blive forskrækket, når han pludselig slår ud efter jer og de første par gange I oplever det, kan I derfor godt komme til at lægge så meget vægt på at få ham til at holde op, at I kommer til at forstærke den handling hos ham. Det er dog vigtigt, at I tager det roligt og forsøger at undgå situationer, hvor det sker - og når det sker, ikke viser det for meget opmærksomhed.
Han har brug for rigtig lang tid til at lære at mestre og kontrollere sine følelser. Det tager lang tid at lære at bruge ord i stedet for at være fysisk reagerende, når man skal fortælle at noget er rigtig dejligt eller at noget er rigtigt svært.
I fortæller, at han ofte slår, hvis han vil i kontakt, hvis han ikke får sin vilje eller hvis han bliver tvær... og det kan godt være lidt forskellige ting, der spiller ind her.
Hvis han slår for at få kontakt - så er det netop fordi han ønsker, at I skal se på ham, koncentrere jer om ham. Han kan ikke sige "se mig", "vær der for mig", "hjælp mig" eller lignende med ord, og i stedet vælger han så at slå ud efter jer.
Det kan også være kærtegn, som kammer over, og som han ikke kan styre. Det at nusse jer, kærtegne jer, ae jer er svært at styre, han har stadig svært ved at styre og koordinere sine bevægelser - og så kan han ende med at slå i stedet for at være kærlig.
Når han slår i frustration over ikke at få sin vilje, så er det netop frustrationen igen - han kan ikke sige "det er uretfærdigt" eller "jeg leger lige så godt", eller "det er sjovt at lege med den her ting". Han slår i stedet - igen fordi han ikke kan sætte ord på sine følelser.
Hvis han nogle gange bider jer, så skyldes det de samme ting - bedst som I sidder og nusser, kæler og har det rart, så bider han jer. Her er det kærtegn der kammer over. Man kan side at det er en slags "jeg elsker dig så højt at jeg kan spise dig", at han simpelthen nyder jeres nærhed så meget, at han er nødt til at sætte tænderne i jer ...
Det bedste I kan gøre er at finde ud af hvorfor, altså prøve at pejle ind på, i hvad situationer I oplever, at det sker.
Når han bider i glæde, når I har det dejligt skal I naturligvis ikke skælde ud. I må meget gerne sige AV! så han fornemmer at det var ikke okay, at det her gjorde ondt, og det kan også være en god idé, at I sætter ham fra jer, så han mærker, at der følger en handling med det nej eller det AV! som I giver ham. Men det er vigtigt, at I ikke bærer nag, og I skal prøve at vise ham, det, som I gerne vil lære ham, netop at kysse og kramme i stedet for at bide og slå...
Og så er det med den alder han har allerbedst, hvis I kan forsøge at undgå, at det sker. Altså undgå at nå derud, hvor han forløber sig. Netop fordi jo mere han gør det, jo mere I skælder ud og har fokus på det, jo mere kan det forstærkes hos ham, så hvis I helt kan nå at afbryde situationen, så det slet ikke når dertil, jo bedre er det.
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske