Svar: AKtivering af baby - 6 mdr.
20. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Kære førstegangsmor
Tak for dit brev :)
Det lyder så fint, det du beskriver :) I en alder af 6 måneder, er det begrænset, hvor meget jeres dreng vil bruge andre børn. Det vil naturligt være dejligt for ham at være sammen med andre, se og studere andre og opleve verden, men han vil ikke lege med de andre. Han har derimod stor glæde af at være sammen med dig :)
Han er i "trille-krybe-kravle-alderen" nu, og det betyder, at det netop er rigtig godt, hvis du leger med ham på gulvet hver dag. Han har brug for plads omkring sig, brug for at kunne bevæge sig - og i takt med at det bliver bedre og varmere vejr og jorden bliver varmere, så må du gerne tage ham med ud og lade ham trille på en tæppe på græsset, under et skyggefuldt træ, en parasol eller lignende.
Lad ham også trille omkring på dig og brug din krop som "klatrestativ". Giv ham gerne "luftture", hvor du svinger ham, danser med ham og lader ham "flyve" mellem dig og sin far. Naturligvis hele tiden på hans præmisser, så han synes det er sjovt.
Du må også gerne lade ham sidde nu. Det er f.eks. sidde i den høje stol, så han sidder der, når han spiser eller han kan sidde der, når du laver mad, så han kan følge med i, hvad du laver.
Det er også super godt med ture i barnevognen, hvor han nu kan sidde op og kikke på verden. I kan snakke om ting, I triller forbi, han kan mærke vinden i ansigtet osv. Det er rigtig dejligt for ham at opleve verden på denne måde. Husk barnevognsselen :)
Det er nok lidt for tidligt endnu, men hen af vejen (måske 8 mdr.) kan du også begynde at lave ride-ranke-leg på dit skød, hvor du lader ham sidde på dine lår imens du hopper med ham og siger den gamle ride-ranke-remse, kender du den? Det er noget ala:
Først kom bunden - gumbelis, tumbelis, gumbelis, tumbelis
Så kom herremanden - trav, trav-trav, trav, trav-trav
Så kom kongen - og hoppigaloppi, hoppigaloppi og Ihhhh, og når du så siger Ihhh til sidst, så åbner du dine ben, så han "falder ned mellem benene".
Det synes de fleste børn er rigtig sjovt. De lærer legen og opbygger en forventning, de ved at de på et tidspunkt "falder" og kan næsten ikke vente på, at det sker....
Det vil også være rigtig godt, at du begynder at lege forskellige lydlege med ham, hvor I pludrer og taler sammen med forskellig lydstyrke. Han øver sin stemme meget nu, kan pludrer på mange forskellige måder. Nogle gange kan han skrige højt, faktisk så højt, at han forskrækker sig selv. Han kan også begynde at lave læbelyde og sige f.eks. "pprrr" eller lignende, ligesom han kan finde på at brumme dybt og øve flere svælglyde.
Og du må meget gerne anerkende hans lyst til at lege med lyd ved at pludre til ham på forskellig måde, tale med ham i hverdagen og sætte ord på ting I ser, ting I gør sammen. Det kan være, når du giver ham mad, og du sætter ord på maden "mmm mam mam, dejlig mad", "tørstig? mmm dejlig vand" osv. Det kan være, når du giver ham tøj på "først den ene arm, så den anden arm". Eller det kan være, når I er ude at trille i barnevognen og en stor bus kører forbi jer "det var en bus, bussen siger bbrrrr" osv.
Du kan også "klappe let" med flad hånd på hans mund, når han selv siger lyde, så han hører lyden ændre sig. Det kan han også synes er sjovt.
Det er rigtig fint, at I går til babysvømning og det er også rigtig fint, at du mødes med mødregruppen en gang imellem - så er han sammen med alderssvarende børn og du kan også have glæde af at mødes med andre mødre :) Det er også fint, at I mødes med fætre, kusiner osv. så han også lærer sin familie at kende. Og derudover er det, som du skriver rigtig fint at du udnytter hverdagen til leg derhjemme, ture med barnevognen osv.
Måske har han brug for lidt nyt legetøj. Det kan f.eks. være bidedyr, bideringe, rangler, bolde i forskellige størrelser - evt. med ting inden i som giver lyd, lys eller bevæger sig, når bolden triller. Prøv også med en stor badebold, den vejer ikke noget og er let at få øje på og følge.... Køkkenting - en grydeske, piskeris, et stykke bagepapir der kan krølles, når han f.eks. sidder i den høje stol. Det kan også være legetøj, som med sugekop kan sætte på spisebordet, når han sidder i sin højstol... Når han begynder at kunne sidde mere og mere selv i badekarret vil det være rigtig godt med ting, der kan flyde og måske små fisk, der kan trækkes op og bevæge sig i vandet...
Kik på legetøjet i forretningerne og vælg legetøj der især passer til børn i 6-9 måneders alderen, så kan han bruge det nu og lidt tid frem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske