Svar: Langvarig øjenkontakt

15. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære du

Tak for dit brev - og hvor dejligt at du ser min brevkasse som et "frirum med plads til at stille mærkelige spørgsmål" - det er jo hele idéen, og jeg synes faktisk ikke, at dit spørgsmål er mærkeligt, tværtimod :)

Øjenkontakten med vores børn er vigtigt, og det betyder naturligt meget for dig, at du kan fornemme, at du har øjenkontakt med din dreng.

Øjenkontakten ændrer sig lidt hele tiden. De første uger vil barnet ikke kunne se så langt. Det nyfødte barn ser ofte bedst i en afstand af ca 30 cm. hvilket svarer til den afstand der er fra mors bryst og til mors ansigt, når du holder ham i din favn. Synet er den sans der udvikles sidst, og de første mange uger ser barnet ikke farver, men ser sort-hvid.

Stille og roligt begynder barnet at se sig mere omkring. Han vil være interesseret i dit ansigt og vil også begynde at kikke efter f.eks. en lysplet på væggen. Han vil kunne kikke på dig, ligge helt stille og følge dig og dine bevægelser med øjnene - uden at dreje sit hoved. Dette kalder man stille årvågenhed. Og han vil begynde at kikke mere rundt, komme med små lyde og begynde at pludre med dig - og så vil han kikke væk, fjerne blikket fra dig, fordi det er begrænset, hvor meget kontakt han kan kapere. Og når han så har fået en lille pause, så vil han være parat til at kikke efter dig igen.

I 5 ugers alderen begynder mange børn at interessere sig for kontraster, og det betyder, at han f.eks. kan være mere interesseret i at kikke på overgangen mellem dit hår og din pande, end at kikke dig direkte i øjnene hele tiden.

Og med den alder han har nu, hvor han er 2 måneder gammel, så vil han begynde at kunne se længere og længere. Når I har øjenkontakt, så vil du fornemme, at han kikker intenst, og han vil begynde at smile bevidst til dig. Han vil følge dig med øjenene, men han vil også blive mere og mere interesseret i verden omkring jer og han vil f.eks. blive interesseret i ting, der bevæger sig. Det kan være legetøj, som du bevæger, eller det kan være bladene på et træ, der bevæger sig i vinden. Det kan også være en solplet på væggen, der flytter sig. Igen vil han nogle gange kikke på dig og holde øjenkontakt med dig, men han vil også kunne blive fascineret af et billede på væggen bag dig og ...

Annonce

... fjerner sig derfor fra den direkte øjenkontakt.

I 12-16 ugers alderen vil han begynde at få mere rumfornemmelse, og han begynder at skelne imellem, om han er hjemme eller ude, begynder at skelne imellem, om han er i din favn, i fars favn eller i mormors favn. Han vil i denne alder også kunne begynde at lade sig forstyrre, når han spiser, så han nogle gange slipper brystet og kikker efter andre ting..

Hans øjenkontakt ændrer sig derfor lidt hele tiden. Og det er helt naturligt, at hans øjne søger rundt omkring dig, at han kikker på omgivelserne, bliver fanget af andre ting. Og det er også helt naturligt, at han lige nu synes, det er spændende at kikke på mormor, for hun er noget nyt at kikke på, så når hun kommer ind af døren, så er det vigtigt for ham at undersøge hende, finde ud af, hvad hun er for en...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du fortæller, at han får ros alle vegne, og du har også en fornemmelse af, at du fint kan trøste og berolige ham - ligesom du skriver, at din sundhedsplejerske ikke har givet nogen anmærkninger om øjenkontakten... Og det lyder rigtig fint alt sammen. MEN, når det er sagt, så kan jeg godt fornemme, at du er bekymret, og jeg synes, det er vigtigt at tage denne bekymring alvorligt. Derfor synes jeg, at du skal tale med din læge omkring det. Derudover kan du også sagtens bede din sundhedsplejerske om at komme forbi og give dig et ekstra besøg - sige til hende, at du er bekymret for hans øjenkontakt, være ærlig omkring, hvordan du har det.

Manglende øjenkontakt kan skyldes forskellige ting og nogle babyer viser sig f.eks. at have behov for briller... Derfor bør både sundhedsplejerske og læge se på hans øjne og prøve at være med til at vurdere, om han udvikler tilstrækkeligt syn. Hvis man mistænker, at der er noget galt med hans synsudvikling, så kan du få en henvisning til en øjenlæge. Jeg har mødt flere babyer med briller i 4 måneders alderen...:)

Øjenkontakt kan naturligt ikke vurderes via en brevkasse, og der er ikke noget i det, du skriver, som "får alarmklokkerne til at ringe". Men naturligvis skal din bekymring tages alvorligt, og du skal ikke gå rundt med en følelse af, at alle synes du er lidt pjattet...

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke - og stort kram fra mig til dig:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor