Svar: 14 mdr vredesudbrud

9. maj 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Jeres dreng reagerer som han gør, fordi han stadig er en meget lille dreng, og hans hjerne er meget umoden. Forbindelserne mellem hjernens forskellige dele fungerer ikke ret godt endnu og samtidig er han styret af sin mellemhjerne - det betyder at han er styret af følelser (og ikke af fornuft).

Derfor skal der ikke ret meget til, før verden bryder sammen for ham. Han får et anfald at fortvivlelse og bryder fysisk sammen. Der sker en fysisk reaktion og derfor vil han smide sig i gulvet, græde voldsomt, banke hovedet ind i væggen eller i gulvet, han kan også sparke, spytte, slå ud efter jer... alt sammen fordi han er en meget lille dreng med en meget umoden hjerne.

Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan komme til skade. Han må ikke banke hovedet i gulvet, slå sig selv, rive hul på sig selv eller lignende. Nogle gange vil det være nok at skubbe en pude ind under ham, så han ligger mere blødt. Andre gange kan du være nødt til at holde ham. Du kan være nødt til at tage ham op, sidde med ham, holde ham fast, bruge dine kræfter og fysik å at gøre ham rolig. Naturligvis ikke på en måde, hvor det gør ondt, og det må ikke virker som et overgreb, men så du bruger sig selv som et tæppe, bruger dine arme omkring ham, samtidig med, at du taler stille og beroligende til ham: "Ssååå, skat, sååå, rolig nu, såååå, rolig" - ikke stille spørgsmål, bare holde ham og tale med små berolignede, dybe ord og vente på at han til sidst slapper af i kroppen og falder til ro.

Det bedste du kan gøre er at vise ham forståelse. Og derfor skal du forsøge at finde ud ...

Annonce

... af, hvad han vil, og hvad der udløser hans fortvivlelsesanfald. Du skal overveje, hvor meget du siger "nej" i hverdagen - og de gange, hvor der et nødvendigt med et nej, så skal du naturligvis sige det, men du skal samtidig vise ham, at du forstår ham og forstår, at han kan ønske noget andet end det du vil.

Det kan være en rigtig god idé at tilbyde ham alternativer, så et nej ikke bare er et nej, hvor du hindrer ham i noget, men i stedet en mulighed for at opleve andre løsninger, at andet også kan være spændende og sjovt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle gange må du lade ham rase lidt ud, imens du holder dig ved siden af. Du er nødt til at være der, for at sikre at han ikke kommer til skade, men du skal også være der for at vise ham, at du godt kan bevare roen, når han ikke kan. Han spejler sig i dig og i det du gør - og du skal vise ham, at du godt kan rumme ham, og de stærke følelser han har. At kunne rumme ham betyder, at du kan holde ud, at han har det, som han har det, at du ikke forsøger at ændre det og især - at du ikke tager det personligt. Det er meget vigtigt at du ikke begynder at trække dig fra ham, eller måske bliver bange for ham, når han reagerer så voldsomt, som han gør - men at du netop viser ham, at selvom han ikke kan bevare roen, så kan du godt bevare roen. Jo mere rolig du er, jo mere rolig vil han også blive.

Så nogle gange vil du være nødt til at holde ham fysisk, andre gange vil det være bedre, at du er i nærheden, signalerer ro og tilgængelighed, rummer ham og viser ham det, som du gerne vil lære ham...

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge