Svar: Separationsfase 7 måneder?

30. april 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder bestemt som om, at jeres dreng er kommet i separationsfasen. Den strækker sig ofte over 7-10 måneders alderen, men kan naturligt godt komme lidt forskudt. Og ofte kommer den sammenhængende med, at barnet begynder at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Så alt efter, hvor jeres dreng er rent motorisk, så kan dette også spille ind :)

At han er i separationsfasen betyder, at han lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra dig. Han øver sig i at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed og sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig, at du er der. Han kravler måske tilbage til dig, skal lige op og have et kram, mærke at du stadig er der, tankes op med lidt nærhed, og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.

Og for at kunne separere sig, så er man nødt til også at føle sig knyttet til - og derfor vil man ofte opleve at børn, i den periode hvor de øver sig i netop at adskille sig fra os rent fysisk, søger vores kontakt lidt ekstra. Derfor vil han lige nu, og i perioden der kommer fremover, godt kunne virke mere klyngende. Han vil helst opleve verden fra jeres favn og når I møder nogen, som han ikke kender, vil han sandsynligvis have det bedst med at sidde på jeres skød. Herfra vil han føle sig sikker og vil derfor have mere mod til at smile og charmere andre...

Nogle gange vil han også kikke på dig, forsøge at finde ud af, hvordan du reagerer. Hvis du ser rolig ud, smiler og signalerer, at alt er okay, så vil han naturligt tage det hele lidt mere roligt. Derfor er det rigtig fint, at I forsøger at kombinere favn, den ekstra tryghed og nærhed osv. med også at være ude, invitere gæster osv. så han ...

Annonce

... naturligt lærer, at det er okay og ikke farligt. Og præcis som du skriver "så længe mor eller far er i nærheden, så er han glad".

Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du går hen, når du går. Når du går fra ham - blot ind i et andet værelse eller går på toilettet uden ham, så kan han blive rigtigt ked af det. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, om du er væk i 5 minutter eller i 5 timer - han mærker bare at du er væk Og når han så ser dig igen, så bliver han oprigtigt glad, rækker armene op mod dig, har brug for et knus, og er så parat til at bevæge sig lidt ud mod verden igen.

Prøv derfor om I i løbet af dagen kan finde balancen mellem at være der og også støtte ham i at kunne lidt selv. Når du går ud i køkkenet og dermed forsvinder ud af hans synsfelt, så tal til ham, så han hører, at du er der. Kik frem i døren og lad ham se dig og prøv med din stemme og mimik at lokke ham ud til dig, få ham til at bevæge sig ud mod dig, så han stille og roligt finder ud af, at han kan komme til dig, hvis han har brug for dig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv også i hverdagen at lede efter hinanden. Hvis far f.eks. har lavet mad og vil giv dig besked om at det er spisetid, så kan far tage sønnike på armen og sige "skal vi finde mor, hvor er mor henne?" og tage ham med ind i rummet, hvor du er. På den måde bliver han igen opmærksom på, at du ikke er forsvundet, selvom du ikke kan ses og får stille og roligt den erfaring med sig.

I må også gerne øve god dag og farvel - så når far tager på arbejde og du er hjemme, så vinker I farvel til far, så han ser at far kører. I kan også lege "borte-tit-leg" med ham, det er en god leg i denne alder :) Jo ældre han bliver, jo mere vil han naturligt kunne deltage, vil selv lære at vinke farvel osv. men I kan så småt godt begynde at øve det nu :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, dejligt at han trives så godt!

Rigtig meget held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien