Svar: Morglad dreng og movicol

26. april 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anette

Tak for dit brev :) Jeg beklager svartiden, som skyldes, at jeg har været på babymesse de sidste dage...

Det er rigtig dejligt at Noah er glad for sin mor - og det må man naturligvis gerne være:) Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu - og de sidste par måneder. Omkring 1.5 års alderen begynder mange børn at være ekstra tryghedssøgende og det handler om, at de begynder at få lidt farefornemmelse og oplever, at verden ikke bare er sjov og ballade, men farlig og med meget modstand...

Derfor har børn i denne alder ofte svært ved at sove. De har svært ved at overgive sig til søvnen, og når de endelig sover, så sover de ofte afbrudt, de kan græde, vågne med skrig om natten og har behov for at mærke, at vi er der for dem...

Det er rigtig fint, at I har prioriteret, at mor tager over om aftenen og om natten, så han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. I bør ikke kæmpe omkring søvnen, og det er også vigtigt, at du ikke skubber ham fra dig. Han mærker med det samme, hvis du bliver irriteret, og det vil gøre, at han klynger sig ekstra. Pas derfor på med at sige "nu må du lige vente lidt" eller "gå så over til far" eller lignende, som vil gøre, at han føler, at du ikke vil ham. Prøv i stedet lige at bukke dig ned, give ham et lille knus eller lignende, så han både føler og også fysisk mærker, at du ser ham, eller prøv om du på afstand kan hjælpe ham videre "jeg er lige her skat" osv.

Og så er det rigtig vigtigt, at far også kommer på banen og jeg vil foreslå, at far og søn begynder at gøre noget sammen, som kun er de to. Det kan f.eks. være far, som giver ham bad om aftenen, frotterer ham godt i håndklædet, smører ham ind i creme, tilbyder ham en godnatgrød i køkkenet, børster hans tænder osv. Så far gør alt det, som leder op til putning - og først derefter tager mor over. Jo mere far gør alt det, som forbereder ham til at skulle sove, jo bedre vil far også kunne putte ham, når mor så en aften ikke er hjemme.

Det kan også være en god idé, at de to går til noget sammen - babysvømning f.eks. - fordi det giver dem tæt fysisk kontakt, det er far som er der, guider og støtter, hjælper jeres dreng, trøster ham, når det bliver lidt for meget osv. Og du skal ikke være der. Det er noget de to har sammen - og det giver far en følelse af, at han godt kan bruges, ligesom det lærer jeres dreng, at far naturligt kan lige så godt som mor :)

Derudover, så er det meget vigtigt, at du bakker op om at far kan, og at du er helt tryg ved det, som far gør. Du skal sætte ord på ting i hverdagen - alt det far gør, f.eks. skifter hans ble, giver ham jakke eller sko på, hjælper ham med maden osv. Alle de steder, hvor han ofte helst vil have mor. Hvis I f.eks. sidder og spiser og far hjælper jeres dreng med at få vand i glasset eller få maden skåret ud, så må du gerne bakke op "nu hjælper far dig, jeg er lige her" osv. så han direkte hører, at du nu er det far, og det synes du er super fint.

Du/I skal passe på at du ikke per automatik tager over - hvis du igen og igen tager over, fordi det så går lidt lettere - så lærer jeres dreng, at far ikke kan og at det er okay at protesterer, for så kommer mor. Dette gælder ikke putning, fordi det er vigtigt at det at sove forbindes med noget trygt og rart - men generelt i hverdagen, så skal jeres dreng have en fornemmelse af, at du har tillid til far og til at far sagtens kan :)

Det betyder også, at I forældre skal vise, at I er glade for hinanden. I skal kysse, kramme, gå med hinanden i hånden osv. så han ser at I ikke kan spilles ud mod hinanden, at I er en ...

Annonce

... enhed. Der skal selvfølgelig også være masser af kys og kram til ham, og han må gerne være med, men det er en god idé, at I viser ham, at I hører sammen.

Derudover så skal far også passe på, at han ikke får signaleret, at han bliver såret eller føler sig afvist. Jeg forstår godt, at far kan blive ked af det og at det gør ondt, når jeres dreng igen og igen afviser far og tilmed nogle gange foretrækker farmor - men jeres dreng har en alder, nu, hvor han naturligt forsøger at finde ud af, hvad det han gør, gør ved andre. Det er naturligt spændende at finde ud af, hvad der sker med far, hvordan far reagerer, hvis han bliver skubbet væk. Derfor kan fars reaktion nogle gange være med til at forstærke problemet.

Derfor kan det være en idé, at far gør det modsatte af at trække sig - altså i stedet giver jeres dreng ekstra nærhed og kontakt. Naturligvis på en sjov måde, så jeres dreng oplever det sjovt og dejligt f.eks ved at kilde ham. Far kan f.eks. sige: "Din lille bølle, vil du have din mor, her kiiiiilder vi en morfis" og så fanger far ham, kilder ham osv. så han mærker, at far ikke kan skubbes væk, at far rigtig gerne vil ham, og at det faktisk er sjovt og dejligt, at være fysisk tæt med far:)

Ligesom far naturligt nogle gange også skal sætte ord på: "Nu hjælper jeg dig. Jeg skynder mig og så kommer du hen til mor bagefter". så far holder fast i, at han sagtens kan hjælpe, har helt styr på det - men også anerkender behovet for mor...

Og så omkring Movicol - det lyder som om, at I har en god kontakt til jeres læge og faktisk forsøger mange ting - skrue op og ned i Movicol, ændre på kosten og kostsammensætningen osv. for at hjælpe maven naturligt på vej.... Det er ofte i kostsammensætningen, at man skal ændre, for at forebygge forstoppelse.

- Vær opmærksom på væskeindtaget. Masser af vand i løbet af dagen. Mindre mælk. Han kan også få lidt fortyndet saft, juice eller lignende en gang imellem... Nogle børn har glæde af en kop koffeinfri te...

- Bevægelse. Det er vigtigt, at han ikke sidder for stille, men bruger sig rigtig meget motorisk i løbet af dagen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Mere kogt mad, mere mos, mere grød... Selvom han er 20 måneder nu og spiser som den øvrige familie, så kan det stadig være godt at give ham grød og mos.

- Han må gerne få fiberholdig kost, og det er fint at gå efter fuldkornsmærket, fibre er generelt godt for fordøjelsen, men til børn kan det være godt at variere mellem forskellige lysere typer brød, pasta osv. og fuldkornstyperne, så han ikke kun spiser "fiberholdigt".

- Brug forskellige krydderier i maden. Det kan også være med til at sætte lidt gang i maven, og maden må gerne smage af noget.

- Giv ham stadig fedtstof af forskellige slags, så han ikke spiser alt for fedtfattigt. Det kan være smør på brødet, sovs til grøntsagerne om aftenen osv.

- Spis gerne kål af forskellige slags. Prøv generelt at variere hans indtag af grove grøntsager, prøv også med forskellige bælgfrugter osv. Jo mere varieret, jo bedre.

- Frugt og frugtmos eller en frugtgrød kan også være en idé. Det er fint, at I forsøger med svesker, prøv at variere mellem forskellige typer frugt... blommer, kiwi, figner, rosiner, abrikoser, mango, melon, vindurer, appelsiner - forskellige slags bær...

Det er for tidligt at pottetræne.. De fleste børn er omkring 2.5-3 år, før man kan begynde at træne renlighed og de fleste børn bliver renlige med vandladning, før de bliver det med afføring. Så forhåbentlig kommer der lidt styr på hans mave, før I skal til at træne dette:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far