Svar: Faresignaler - motorisk udvikling

30. marts 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om, at du som mor har rigeligt at bekymre dig om - og jeg ved ikke, hvad det er for en artikel, du har læst om faresignaler, men det er synd, hvis det har gjort dig unødigt bekymret.

Der er mange faktorer, som man skal medtænke, når man vurderer et barns motoriske udvikling. Og der er naturligt forskel på børn - og de normale rammer kan være meget vide. Det ser man ofte i mødregruppen, hvor børn med samme alder kan udvikle sig meget forskelligt - så nogen er hurtigere til at pludre og kommunikere verbalt, hvor andre er hurtigere grov- eller fin motorisk. De er bare forskellige.

Men når det er sagt, så er der nogle generelle ting, som man normalt vil sige børn skal igennem, og for et barn i 3-6 måneders alderen sker der rigtig meget både motorisk og mentalt.

Med den alder jeres dreng har nu, så vi man normalt forvente, at han f.eks. er rigtig godt igang med at pludre. I vil have fin kontakt og snakke meget sammen. Han vil grine, kluk-le helt nede fra maven, vil indgå i dialog med dig og sige flere og flere lyde og øve sin stemme. Han vil sidst i perioden begynde at række tunge og øve læbelyde. Og det lyder som om, at jeres dreng er rigtig godt igang med at pludre, og det kan godt være, at han har brugt lidt mere energi på dette end på det grovmotoriske...

Når han ligger på gulvet, vil han bevæge sig, og det er netop vigtigt, at han lægges på et tæppe på gulvet, så han har mulighed for at trille, dreje og vende sig. Han vil forsøge at strække sig for at få fat i ting, eller forsøge at få fat i sine tæer - trækker måske sine strømper af. Ligger han på maven, så vil han dreje om sin egen akse. Han vil begynde at øve sig i at trille fra ryg til mave og fra mave til ryg. Også her lyder det som om at han er aldersmæssigt fint med. Bliv ved med at lægge ham på maven dagligt, gerne evt. foran et spejl, så han også trænes i at løfte sig lidt op og kikke på sig selv. Hjælp ham med at holde armene under kroppen, så han ikke ...

Annonce

... ligger og "flyver", men netop hjælpes med at komme på albuerne og derfra op i strakt arm.

Og han vil også begynde at lave hoppebevægelser. Det vil sige, at når du holder ham og han står på dine knæ, så vil han begynde at støde fra og hoppe på dine ben. Og her fortæller du, at han "stadig har gummiben". Det er svært herfra at sige, hvorfor han har det. Nogle børn har brug for hjælp til at "huske på, at de har ben" - så det vil være rigtig godt, at du cykler med hans ben og f.eks. synger "hjulene på bussen" imens. Ligesom du kan give ham ranglesokker på, så han bliver opmærksom på, at han har nogle fødder, som siger noget, og derfor måske begynder at løfte benene op for at få fat i ranglesokkerne :)

Det kan være en rigtig god idé at lege bevægelege med ham:

- Grib om hans hænder og håndled og lad ham selv trække sig op, når han ligger på ryggen. I første omgang til siddende stilling og derfra op at stå.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

- Tag fat om hans lægge og bøj hans knæ og hofte. Hjælp ham med at dreje underkroppen fra side til side.

- Læg ham både må maven og på ryggen og hjælp ham med at trille - f.eks. ved at række ham noget legetøj, som han så forsøger at følge.

Der er også nogle børn, som har det man kalder sanseintegrationsproblemer, og som ikke bryder sig om at mærke noget under deres fødder. Her kan man kontakte en fysioterapeut eller ergoterapeut, som kan undersøge barnet og som f.eks. vil starte op med det man kalder børsteøvelser.

Og så kan der naturligvis være en mere alvorlig forklaring på, at barnet ikke bruger sine ben. Derfor - er du i tvivl, så er det altid godt at kontakte jeres læge og bede lægen om at tjekke jeres dreng igennem :) Det er bedre at du får lægen til at tjekke ham igennem en ekstra gang, end at du går og er bekymret for om noget er galt. Jeres læge vil også kunne henvise jer videre, hvis det viser sig, at jeres dreng f.eks. kunne have glæde af en fysiotereapeut eller andet.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder