Svar: 2. tigerspring / babys udvikling

27. marts 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Jeanne

Stort tillykke med den lille pige og hvor dejligt at høre, at du har fulgt lidt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til :)

Hvor lyder hun dejlig og sød jeres lille datter og til at være rigtig godt med i sin udvikling. Naturligvis bliver du stolt og glad - det er præcis sådan, det skal være :)

De berømte tigerspring, som du spørger til, ligger normalt omkring uge 5, uge 8, uge 12, 19, 26, 37, 46, 55, 64 og 75 uger... MEN det er ikke sådan at børns udvikling går i stå i de mellemliggende perioder, og børn er naturligt forskellige, så nogle gange passer perioderne ikke helt. Og ja - det er fordi hun hele tiden udvikler sig både motorisk og mentalt, at du nogle gange oplever hende mere tryghedssøgende end andre gange :)

Med den alder hun har nu, så vil hun være mere bevidst i sin kontakt. Hun vil lytte til din stemme, når du taler, begynde at pludre mere og mere i dialog med dig, og hun begynder at skelne mellem flere forskellige lyde. Hun vil reagere på din kontakt, din berøring og kan begynde at komme med små gurglelyde og grynt - ligesom hun mere og mere tydeligt vil vise sin tilfredshed eller utilfredshed med de ting, der sker og din måde at være omkring hende på.

Hun kan også se farver nu og begynder også at genkende former. Det betyder, at hun f.eks. vil genkende puslepuden, billedet der hænger på væggen osv. Og du vil kunne se, at hun fokusere sit blik mere og mere på genkendelige ting. Når du giver hende mælk, vil hun måske kikke på dig, men nogle gange vil hendes blik også vandre hen bag dig og hun vil ligge og kikke på lyspletten på væggen eller lignende, som hun genkender og derfor finder tryghed ved.

Hun vil begynde at få mere og mere rytme, hvor hun spiser, sover, vågner og er aktiv, spiser og sover igen - og det bliver derfor lettere for dig at komme ud af huset, trille ture med barnevognen, få handlet lidt osv.

Og så er hun begyndt at smile bevidst - så dejligt - det er lige til at få tårer i øjnene af:) Det helt nyfødte udtryk forsvinder - hun strækker kroppen mere ud nu, kan løfte hoved og skuldre fra madrassen, når ...

Annonce

... hun ligger på maven. Hun begynder at følge dig mere og mere med øjnene, kikker efter ting og vil stille og roligt have glæde af at ligge under et aktivitetsstativ, hvor hun kan kikke på tingene, der hænger over hende og måske forsøge at slå ud efter dem...

Det er super, at hun også er begyndt at komme hængerne i munden - også her er hun tidligt ude, og det er helt naturligt, at hun sutter på sine hænder. Du bør dog være opmærksom på, at hun ikke bør begynde at sutte bevidst på sin tommelfinger, for den vane kan godt hænge ved og den kan være svær at komme væk fra. Så hvis hun begynder at blive meget bevidst om dette, så kan det være en god idé at erstatte fingeren med en sut. Det kan være svært at komme væk fra at sutte på tommelfinger, fordi den jo altid er ved hånden... :) Men som sagt er det helt naturligt, at hun begynder at sutte på sine hænder nu.

Når søvnen ændrer sig lidt lige nu, så er det fordi hun oplever verden mere og mere bevidst og får rigtig mange stimuli i løbet af dagen. Og det er svært at koble fra, samtidig med, at det giver ekstra drømmeaktivitet, når hun skal sove, så hun sover derfor også mere uroligt. Du vil sandsynligvis kunne se, at hun drømmer meget, når hun sover. Hun kan ligge og smaske, småklynke eller ligge og smile i søvne, ligesom øjnene kan køre under øjenlågene.. Det er helt normalt :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun er som sagt rigtig fint med i sin udvikling, og det lyder som om, at du gør alt det rigtige og gode. det er rigtig godt, at du lytter til hende og fornemmer, hvad hun har behov for - og så følger dette. Så når du fornemmer, at hun har brug for at mærke dig, brug for en beroligende hånd eller nogle gange blot brug for at sove tæt ved dig, så er det fint, at du følger dette.

Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den beskriver jeg uge for uge og måned for måned, hvad det er der sker, hvordan barnet kommunikerer, sanser og oplever sin omverden, hvordan det sover, spiser, leger og hvilke udviklingsmæssige milepæle, der hører alderen til :)

Rigtig meget held og lykke :)

- og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet