Svar: Natbleen og suttestop

16. marts 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Hvor er det dejligt at høre, at det er gået så fint med at slippe bleen om dagen. Jeg kan forestille mig, at jeres datter også er stolt af sig selv :)

Det er dog helt normalt, at børn er længere tid om at slippe natbleen og man gør normalt ikke noget ved det, før barnet bliver 6 år.

At kunne holde sig om natten afhænger blandt andet af produktionen af ADH - antidiuretisk hormon. Dette hormon udskilles fra hjernen, når man sover, for at nedsætte urinproduktionen om natten. Og mange børn er sene til at udvikle evnen til at producere nok af hormonet, og derfor tisser de i sengen om natten. Det er således ikke noget, man kan styrer - det er hormonelt styret og skal derfor have sin tid.

Hvis jeres datter vågner sen aften, så kan I godt følge hende ud på toilettet her, lade hende tisser af og så putte hende igen. Men sover hun tungt, så skal I lade hende sove. Og så længe hendes ble er våd om morgenen, så har hun brug for bleen. Når den begynder at være tør igennem en længere periode, så kan I tage bleen af hende om natten, men ikke før :)

Med hensyn til sutten, så er det for mange børn en kær ven, som har fulgt dem altid, og som derfor er rigtig svær at sige farvel til. Det er derfor også en proces, som må have sin tid. Med den alder jeres datter har nu, så er det oplagt at tale med hende om det og stille og roligt indstille hende på, at det skal slutte - og jeg tænker, at I skal prøve at overveje, hvordan hun vil have det bedst. Da hun har en lillesøster, så er der naturligvis en risiko for, at hun bare tager lillesøsters sutter, hvis hun mangler sin egen, ligesom hun også kan begynde at sutte på tommelfinger ...

Annonce

... eller lignende - og det er der ikke grund til. Derfor er det rigtig godt, hvis det kan være et samarbejde.

Så hvad vil være lettest for hende - at sige farvel til sutterne fra den ene dag til den anden? Eller sige gradvist farvel over nogle uger?

Nogen vælger at lade sutterne slutte en bestemt dato, f.eks. hendes 4 års fødselsdag. I stedet kan hun så bytte sutterne til en ting, som hun har ønsket sig. Sutterne kan hænges på suttetræet i skoven eller hos tandlægen, nogle legetøjsforretninger tager også imod sutterne, og hun kan få en ting med med hjem i stedet...

For andre fungerer det bedre gradvist, så hun er med til at smide sutterne nu, når de bliver for gamle og mørnede og ikke dur mere - så en efter en kasseres de eller hænges de på suttetræet og til sidst er der så ikke flere sutter, det er slut med sut...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle børn vil helst "gå stille med dørene" og ikke have, at der er for meget opmærksomhed omkring det. Andre børn har glæde af at man taler åbent om det og fortæller bedsteforældre osv. at de nu ikke længere bruger sut.. det er forskelligt, hvad børn har brug for. Prøv at fornemme jeres datters behov.

Nogle gange er det også tandlægen som siger, at nu er det tid til at stoppe med sutterne og det at en "fremmed" siger det, kan være det, som gør, at barnet kommer over den sidste hurdle og får stoppet helt...

Det er også altid en god idé at læse bøger om suttestop, fordi det kan være lidt lettere at tale om de andre i bogen end om en selv, samtidig med, at hun naturligt får behandlet lidt af de tanker og følelser, som hun måske selv går rundt med...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder