Svar: Natbleen og suttestop
16. marts 2017
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at det er gået så fint med at slippe bleen om dagen. Jeg kan forestille mig, at jeres datter også er stolt af sig selv :)
Det er dog helt normalt, at børn er længere tid om at slippe natbleen og man gør normalt ikke noget ved det, før barnet bliver 6 år.
At kunne holde sig om natten afhænger blandt andet af produktionen af ADH - antidiuretisk hormon. Dette hormon udskilles fra hjernen, når man sover, for at nedsætte urinproduktionen om natten. Og mange børn er sene til at udvikle evnen til at producere nok af hormonet, og derfor tisser de i sengen om natten. Det er således ikke noget, man kan styrer - det er hormonelt styret og skal derfor have sin tid.
Hvis jeres datter vågner sen aften, så kan I godt følge hende ud på toilettet her, lade hende tisser af og så putte hende igen. Men sover hun tungt, så skal I lade hende sove. Og så længe hendes ble er våd om morgenen, så har hun brug for bleen. Når den begynder at være tør igennem en længere periode, så kan I tage bleen af hende om natten, men ikke før :)
Med hensyn til sutten, så er det for mange børn en kær ven, som har fulgt dem altid, og som derfor er rigtig svær at sige farvel til. Det er derfor også en proces, som må have sin tid. Med den alder jeres datter har nu, så er det oplagt at tale med hende om det og stille og roligt indstille hende på, at det skal slutte - og jeg tænker, at I skal prøve at overveje, hvordan hun vil have det bedst. Da hun har en lillesøster, så er der naturligvis en risiko for, at hun bare tager lillesøsters sutter, hvis hun mangler sin egen, ligesom hun også kan begynde at sutte på tommelfinger eller lignende - og det er der ikke grund til. Derfor er det rigtig godt, hvis det kan være et samarbejde.
Så hvad vil være lettest for hende - at sige farvel til sutterne fra den ene dag til den anden? Eller sige gradvist farvel over nogle uger?
Nogen vælger at lade sutterne slutte en bestemt dato, f.eks. hendes 4 års fødselsdag. I stedet kan hun så bytte sutterne til en ting, som hun har ønsket sig. Sutterne kan hænges på suttetræet i skoven eller hos tandlægen, nogle legetøjsforretninger tager også imod sutterne, og hun kan få en ting med med hjem i stedet...
For andre fungerer det bedre gradvist, så hun er med til at smide sutterne nu, når de bliver for gamle og mørnede og ikke dur mere - så en efter en kasseres de eller hænges de på suttetræet og til sidst er der så ikke flere sutter, det er slut med sut...
Nogle børn vil helst "gå stille med dørene" og ikke have, at der er for meget opmærksomhed omkring det. Andre børn har glæde af at man taler åbent om det og fortæller bedsteforældre osv. at de nu ikke længere bruger sut.. det er forskelligt, hvad børn har brug for. Prøv at fornemme jeres datters behov.
Nogle gange er det også tandlægen som siger, at nu er det tid til at stoppe med sutterne og det at en "fremmed" siger det, kan være det, som gør, at barnet kommer over den sidste hurdle og får stoppet helt...
Det er også altid en god idé at læse bøger om suttestop, fordi det kan være lidt lettere at tale om de andre i bogen end om en selv, samtidig med, at hun naturligt får behandlet lidt af de tanker og følelser, som hun måske selv går rundt med...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske