Svar: Mit forhold til min baby på 7 mdr
13. marts 2017
Alder:
7 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du føler, at din dreng ikke bliver glad for at se dig eller han direkte afviser dig, når du kommer hjem og andre har passet ham. Det gør naturligt ondt i dit mor-hjerte... Men, det er faktisk en meget naturlig reaktion.
Din dreng er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du går hen, når du går. Når han ikke kan se dig, så føler han sig naturligt forladt og alene. Han er nødt til at se dig for at forstå, at du ikke er forsvundet.
Han er også så lille, at han ikke forstår en forklaring om, at du kommer igen. Ligesom han er så lille, at han ikke kan forholde sig til tid. Så han ved ikke, når du går, om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage - du forsvinder bare...
Og nogle gange bliver han naturligt oprigtigt glad for at se dig igen. Det kan være, at du har puttet ham i seng, og han vågner og er ked af det, og når du så går ind til dig, så bliver han meget glad og smiler til dig - en oprigtig glæde "åh, der var min mor, jeg troede du var forsvundet"... Men andre gange - og især, når han er blevet passet af far, bedsteforældre eller andre - så kan han godt reagere med at virke afvisende. Så vil han ikke lige med det samme smile til dig, eller han rækker ikke ud efter dig, men putter sig i stedet ind til den, som har passet ham, taget sig af ham, og vil ikke over til dig. Og det er hans måde at vise dig på, at han faktisk ikke synes, det er helt okay, at du har forladt ham, er gået fra ham...
Det bedste du kan gøre er at forsøge at være dig selv og tage det stille og roligt. Vise ham, at du er der for ham, at du ikke lige går fra ham igen, men bliver hos ham og at du naturligt elsker ham højt - selvom du har været væk, så er du ikke forsvundet :) Jo mere naturligt du kan opføre dig, jo roligere du kan tage det, jo bedre vil det være.
Hvis du bliver ked af det, såret, begynder at trække dig osv. så kan det på sigt være rigtigt spændende for ham at undersøge, hvorfor du reagerer sådan - og det kan derfor forestærke hans lyst til at afvise dig.. simpelthen for at se, hvad der sker. I takt med at han bliver ældre, så blivet det naturligt vigtigt for ham at finde ud af, hvad det han gør, gør ved andre.... :)
Og være der så for ham hundrede procent, når I er sammen, så han kan mærke, at du er der for ham, elsker ham højt, prioriterer ham og så han får sit "mor-depot" fyldt ekstra godt op og dermed har noget at tære af, når andre så passer ham, og du ikke er der :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og stort knus med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske