Svar: Mit forhold til min baby på 7 mdr

13. marts 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du føler, at din dreng ikke bliver glad for at se dig eller han direkte afviser dig, når du kommer hjem og andre har passet ham. Det gør naturligt ondt i dit mor-hjerte... Men, det er faktisk en meget naturlig reaktion.

Din dreng er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du går hen, når du går. Når han ikke kan se dig, så føler han sig naturligt forladt og alene. Han er nødt til at se dig for at forstå, at du ikke er forsvundet.

Han er også så lille, at han ikke forstår en forklaring om, at du kommer igen. Ligesom han er så lille, at han ikke kan forholde sig til tid. Så han ved ikke, når du går, om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage - du forsvinder bare...

Og nogle gange bliver han naturligt oprigtigt glad for at se dig igen. Det kan være, at du har puttet ham i seng, og han vågner og er ked af det, og når du så går ind til dig, så bliver han meget glad og smiler til dig - en oprigtig glæde "åh, der var min mor, jeg troede du var forsvundet"... Men andre gange - og især, når han er blevet passet af far, bedsteforældre eller andre - så kan han godt reagere med at virke afvisende. Så vil han ikke lige med det samme smile til dig, eller han rækker ikke ud ...

Annonce

... efter dig, men putter sig i stedet ind til den, som har passet ham, taget sig af ham, og vil ikke over til dig. Og det er hans måde at vise dig på, at han faktisk ikke synes, det er helt okay, at du har forladt ham, er gået fra ham...

Det bedste du kan gøre er at forsøge at være dig selv og tage det stille og roligt. Vise ham, at du er der for ham, at du ikke lige går fra ham igen, men bliver hos ham og at du naturligt elsker ham højt - selvom du har været væk, så er du ikke forsvundet :) Jo mere naturligt du kan opføre dig, jo roligere du kan tage det, jo bedre vil det være.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du bliver ked af det, såret, begynder at trække dig osv. så kan det på sigt være rigtigt spændende for ham at undersøge, hvorfor du reagerer sådan - og det kan derfor forestærke hans lyst til at afvise dig.. simpelthen for at se, hvad der sker. I takt med at han bliver ældre, så blivet det naturligt vigtigt for ham at finde ud af, hvad det han gør, gør ved andre.... :)

Og være der så for ham hundrede procent, når I er sammen, så han kan mærke, at du er der for ham, elsker ham højt, prioriterer ham og så han får sit "mor-depot" fyldt ekstra godt op og dermed har noget at tære af, når andre så passer ham, og du ikke er der :)

Håber du kan bruge dette lidt videre og stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien