Svar: Bleskifte og tøjskifte baby vil ikke

13. marts 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeres dreng har nået en alder nu, hvor han viser mere og mere selvstændighed og egen vilje - og man ser det i mange situationer. Han kan lukke munden for skeen, når han skal spise. Han kan protestere højlydt over at skulle have tøj på eller tøjet af. Han vil under ingen omstændigheder have børstet tænder. Og han vil slet ikke ligge på puslebordet, når han skal have skiftet sin ble... Det er kun tegn på, at han er igang med en naturlig udvikling, og at det går den rigtige vej... selvom det kan være hårdt :)

Det kan være en god idé at skifte til buksebleer. Det gør det muligt nogle gange at lade ham stå op, når han skal skiftes og på den måde kan I nogle gange holde pause fra puslebordet. Han behøver ikke ligge ned og blive vasket, hvis han kun har tisset - her må han gerne bare få den våde ble af, få en tør ble trukket op, og så er det hurtigt overstået og han kan lege videre igen.

Og hvis han nogle gange oplever, at han ikke behøver ligge ned på puslepuden for at blive skiftet, så vil han ofte bedre acceptere, når han så er nødt til det, fordi han har lavet afføring og skal vaskes grundigt :)

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan inddrage ham i skiftningen, så han føler at han har medbestemmelse og selv er med i det der foregår. Lige nu oplever han sandsynligvis at du skifter ham, når du vil - han mærker ...

Annonce

... ikke behov for en ren ble - og oplever derfor at det er noget du bestemmer fuldt ud og det protesterer han så imod.

Prøv derfor at gøre ham aktiv i det, der skal foregå. Du kan f.eks. lade ham selv løfte numsen, så du kan lægge bleen under ham. Hjælp ha med at bukke benene og sætte fødderne i puslepladen, når han ligger på ryggen og sig så f.eks. "løft numsen skat", så løfter han numsen og du kan lægge bleen under ham...

Giv ham også gerne en klud (ikke når der er afføring) og lad ham være med til at vaske sig selv. Lad ham også gerne få lidt creme på fingrene, og lad ham selv prøve at komme lidt creme på. Jo mere han føler, at han er med, jo bedre vil han kunne acceptere det at blive skiftet :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når det er tøjet, som giver problemer, så prøv på samme måde at inddrage ham, sæt ord på det du gør og lad ham følge med "over hovedet", "først den ene arm", "hvor er den anden arm? Der er den", "hvor er dine fødder? Hvor skal strømperne hen? Der er fødderne" osv. Og du må også gerne synge sange og på den måde gøre det lidt sjovt, aflede ham osv. Det kan f.eks. være "først den ene arm og så den anden arm, atju, atju og tre små klap..." Nogle gange få ham til at grine, fordi du gør noget rigtig fjollet, så det bliver rigtig sjovt at få tøjet af og på...

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.